خبرگزاری کار ایران

سود بزرگ استقلال و پرسپولیس از ارزانی دلار

برانکو ایوانکوویچ، وینفرد شفر و خارجی ارزان شدند

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۹۲۹

کاهش نرخ ارز، به همان اندازه افزایش آن، شوکه‌کننده بود. این کاهش نرخ باعث شده کمی شرایط باشگاه‌های ورزشی برای پرداخت پول بازیکنان و مربیان خارجی‌شان بهبود پیدا کند.

به گزارش ایلنا، باشگاه پرسپولیس با افزایش نرخ ارز، حتی برای پرداخت 20 درصد از مبلغ قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی‌اش با مشکل مواجه بود و همین موضوع اعتراض آنها را در پی داشت. استقلال هم البته وضعیتی بهتر از پرسپولیس ندارد و برای پرداخت پول خارجی‌هایش مشکل دارد. این کاهش نرخ اما می‌تواند کمی از نگرانی‌ها کم کند و شرایط را برای باشگاه‌های ورزشی بهبود ببخشد. به‌عنوان مثال باشگاه پرسپولیس که تا پیش از این با افزایش نرخ دلار برای قسط اول خارجی‌هایش باید 7 میلیارد و 454 میلیون تومان هزینه می‌کرد حالا اگر قیمت دلار را 10 هزار تومان در نظر بگیریم می‌تواند با رقم 4 میلیارد و 900 میلیون تومان این بدهی را بپردازد

 در هفته‌های اخیر، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ پرسپولیسی‌ها در بی‌پولی این روزهای باشگاه، تأمین مبلغی برای پرداخت پول خارجی‌های تیم بود. بالا رفتن روزانه نرخ ارز و رسیدن نرخ دلار به 17 هزار تومان و یورو به 21 هزار تومان، تقریباً هیچ راهی برای پرداخت پول به خارجی‌ها باقی نگذاشته بود.

رادوشویچ، گادوین منشا و بشار رسن به خاطر مطالبات فصل گذشته و این فصل حسابی از باشگاه شاکی بودند و برانکو هم با همه صبوری‌اش، این اواخر اعلام کرد که نمی‌داند تا چه زمان بتواند صبر کند؟

پیشنهاد باشگاه پرسپولیس برای پرداخت ریال، به خارجی‌ها با مخالفت آنها مواجه شد و ارز دولتی هم به دست مسوولان باشگاه نرسید. با همین حساب اگر باشگاه پرسپولیس می‌خواست با نرخ دلار 17 هزار تومانی و یوروی 21 هزار تومانی، حتی 20 درصد از قرارداد سه بازیکن خارجی‌اش به اضافه 20 درصد از قرارداد این فصل برانکو و کادرفنی‌اش را پرداخت کند، باید مبلغی حدود 7 میلیارد تومان هزینه می‌کرد که در شرایط فعلی باشگاه، این کار عملاً غیرممکن بود.

باشگاه پرسپولیس هزینه‌های سفر به قطر برای بازی با السد را در پیش داشت و از طرفی باید پاداش صعود به نیمه نهایی را هم به بازیکنان پرداخت می‌کرد که این هم در نوع خود مبلغ قابل توجهی می‌شد.

شرحی از مشکلات مالی باشگاه پرسپولیس را می‌توانید اینجا بخوانید:

 

مرحله‌ای جدید از مصائب پرسپولیس

 پول آمد اما نگرانی‌ها نرفت

20 درصد قرارداد 800 هزار دلاری برانکو، معادل 160 هزار دلار می‌شود که با دلار 17 هزار تومان، مبلغی در حدود 2 میلیارد و 720 میلیون تومان برای باشگاه پرسپولیس هزینه داشت اما حالا با دلار 10 هزار تومانی، باشگاه می‌تواند با یک میلیارد و 600 میلیون تومان این مبلغ را تأمین کند. مجموع قرارداد اعضای خارجی کادر فنی که شامل برادر برانکو، مارکو و پانادیچ می‌شود هم حدود 400 هزار دلار است که برانکو همیشه تأکید داشته، هر زمان پولی به او پرداخت می‌شود باید به دستیارانش هم پرداخت شود. به همین خاطر باشگاه موظف است 20 درصد از قرارداد کادر فنی که معادل 80 هزار دلار خواهد بود را هم پرداخت کند. همین 80 هزار دلار با دلار 17 هزار تومانی، رقمی معادل یک میلیارد و 360 میلیون تومان می‌شد اما حالا با دلار 10 هزار تومانی تنها 800 میلیون تومان خرج روی دست باشگاه می‌گذارد. بشار رسن هم با قرارداد 300 هزار دلاری باید به‌عنوان قسط اول خود، 60 هزار دلار از باشگاه دریافت می‌کرد. این رقم با دلار 17 هزار تومانی یک میلیارد و 20 میلیون تومان می‌شد و حالا باشگاه می‌تواند با دلار 10 هزار تومانی با 600 میلیون تومان این مبلغ را تأمین کند. قرارداد دو بازیکن خارجی دیگر پرسپولیس به یورو بسته شده است. قرارداد رادوشویچ 140 هزار یورو بوده که 20 درصد از این مبلغ 28 هزار یورو می‌شود. تأمین قسط اول قرارداد رادو، با یوروی 21 هزار تومان 588 میلیون تومان و با یوروی 17 هزار تومان، چیزی حدود 476 میلیون تومان برای باشگاه پرسپولیس هزینه در برخواهد داشت. گادوین منشا هم با قرارداد 420 هزار یورویی خود باید در قسط اول 84 هزار یورو از باشگاه می‌گرفت. این رقم با یوروی 21 هزار تومانی یک میلیارد و 764 میلیون تومان می‌شد و حالا اگر قیمت یورو را 17 هزار تومان در نظر بگیریم، پرداخت آن به منشا، یک میلیارد و 428 میلیون تومان هزینه برمی‌دارد.

گرچه نرخ ارز تثبیت نشده و همچنان قیمت‌های متفاوتی برای دلار و یورو اعلام می‌شود اما اگر به طور میانگین دلار را 10 هزار تومان در نظر بگیریم و یورو را 17 هزار تومان، باشگاه پرسپولیس تنها برای پرداخت 20 درصد از قرارداد سه بازیکن خارجی‌اش و 20 درصد از قرارداد برانکو ایوانکوویچ تا همین حالا دو میلیارد تومان سود کرده است. این در شرایطی است که مبلغ قرارداد سایر اعضای کادر فنی محاسبه نشده که در آن صورت قطعاً این سود به رقم‌های بالاتری هم خواهد رسید.  با توجه به تعطیلات لیگ بعد از بازی پرسپولیس مقابل السد قطر، بشار رسن و گادوین منشا قرار است به کشورهای‌شان سفر کنند و رادوشویچ هم که خانواده‌اش را با خود به ایران آورده، تعطیلات را در قطر می‌گذراند. برانکو و دستیارانش هم بعد از این بازی به کرواسی می‌روند و همه آنها از پیش اعلام کرده‌اند که باید با دست پر به خانه‌های‌شان بازگردند.

البته مدیریت باشگاه هم قول داده بود تا بعد از بازی با السد مبلغ قرارداد بازیکنان را پرداخت کند و حالا با کاهش نرخ ارز، قطعاً با خیال راحت‌تری این مبلغ تأمین خواهد شد.

حتی اگر پرداخت‌ قسط اول بازیکنان را هم در نظر نگیریم، کاهش نرخ ارز قطعاً در همه زمینه‌ها می‌تواند روی فعالیت‌های باشگاه و قراردادهایی که با خارجی‌هایش می‌بندد تأثیرگذار باشد. قیمت ارز با افزایش عجیب خود، باشگاه‌های فوتبال و فدراسیون‌های ورزشی را بابت هزینه سفرهای خارجی و پرداخت قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی به دردسر انداخته بود. جای دوری هم لازم نیست برویم. مشکلات مالی فقط مختص پرسپولیس نبود و دیگر باشگاه بزرگ پایتخت یعنی استقلال هم برای پرداخت قرارداد شفر و دستیارانش و بازیکنان خارجی خود مثل الحاجی گرو، طارق همام و نویمایر با مشکلاتی جدی مواجه بود. حالا اما کاهش قیمت ارز، قدری از بار مشکلات آنها کم خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز