خبرگزاری کار ایران

بی‌اطلاعی از تعداد آزمایش‌های دوپینگ ورزشکاران ایران

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۳۱۰

صحبت‌هایی درباره دوپینگ در حوالی کاروان ایران شنیده می‌شود. با اینکه غلامرضا نوروزی دو، سه روز قبل اعلام کرد، کاروان ایران در بازی‌های آسیایی کاملا پاک بوده اما زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که کمی نگران کننده است. همین نگرانی بهانه‌ای است برای صحبت با غلامرضا نوروزی، رییس فدراسیون پزشکی - ورزشی.

به گزارش ایلنا، او ابتدا درباره تعداد کلی نمونه‌هایی که از ورزشکاران ایران در بازی‌های آسیایی گرفته شده، اظهارنظر جالبی را مطرح می‌کند و می‌گوید آمار دقیقی در دست نیست: «آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست چراکه در جریان بازی‌ها، ورزشکاران زیادی از کشورمان آزمایش دوپینگ دادند. از تمام مدال‌آوران تقریبا نمونه‌گیری شد. ضمن اینکه برخی ورزشکاران هم خارج از میدان مسابقه آزمایش دادند.»

او در حالی از واژه «تقریبا» برای مدال‌آوران استفاده می‌کند که همه مدال‌آوران آزمایش دوپینگ می‌دهند و مشخص نیست چرا رییس فدراسیون با تردید در این رابطه صحبت می‌کند.

نوروزی توضیحاتش را ادامه می‌دهد و می‌گوید: «در رشته‌هایی مانند جودو، وزنه‌برداری، کشتی، دوچرخه‌سواری، دو و میدانی و ورزش‌های رزمی که رقابت ورزشکارانشان از حساسیت زیادی برخوردار است، حجم نمونه‌گیری نسبت به دیگر رشته‌ها خیلی بیشتر بود. این موضوع در مورد کاروان ایران هم وجود داشت در حالی‌ که در برخی رشته‌ها خیلی کمتر نمونه گرفته شد. به طور مثال از تیم ملی والیبال فقط یک ورزشکار آزمایش دوپینگ داد.»

 نوروزی همچنین در مورد اینکه از برخی ورزشکاران فقط نمونه خون گرفته شد و از برخی هم نمونه ادرار و خون همزمان گرفته شد، ادامه می‌دهد: «اینکه از ورزشکاری آزمایش خون گرفته شود دلیلی بر مشکوک بودن به وضعیت آن بازیکن نیست. در کل در رویدادهای بزرگ اینچنینی نمونه‌گیری خونی یکی از الزامات است که وادا (آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ) روی آن تاکید دارد.»

نوروزی با بیان اینکه تمام نمونه‌ها برای آنالیز و اعلام نتیجه به آزمایشگاه قطر ارسال شده، می‌گوید: «در فهرست اخیری که در رابطه با بازی‌های آسیایی به نادو ایران فرستاده شده است، نتیجه ۸۶ آزمایش دوپینگ ورزشکاران کشورمان منفی اعلام شده که خوشبختانه همانطور که اطلاع‌رسانی هم شد، همگی منفی بوده است.»

او در ارتباط با اینکه آیا نمونه مشکوکی وجود دارد، نیز مواردی را مطرح می‌کند: «اینکه به واسطه گرفتن آزمایش شبانه در محل اقامت یا انجام آزمایش خونی، ورزشکاری مشکوک به دوپینگ شود، درست نیست. این جزو برنامه‌های وادا است که برخی نمونه‌گیری‌ها را به صورت سرزده و در محلی خارج از تمرین و مسابقه انجام دهد. گرفتن آزمایش خون هم همانطور که گفتم امری طبیعی در رویدادهای بزرگ مانند بازی‌های آسیایی است. علاوه بر این در مورد امتناع ورزشکار از دوپینگ هم هیچ گزارشی نشده که اگر غیر از این بود، قطعا وادا پیگیر آن می‌شد.»

دبیر کل نادو در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که در نتایج جدید، تستی مثبت باشد، می‌گوید: «همانطور که گفتم احتمال دارد نمونه‌گیری‌هایی باشد که هنوز نتایج آن اعلام نشده باشد اما در مورد نتایج آن هم باید بگویم اگر شک و ظن به دوپینگ نبود، اقدامی برای آزمایش گرفتن نمی‌شد. با همه اینها امیدواریم بعد از نهایی شدن نتایج آزمایش دوپینگ ورزشکاران ایران در بازی‌های آسیایی و همچنین اعلام رسمی نتایج توسط شورای المپیک آسیا باز هم بر پاک بودن کاروان ورزش کشورمان تاکید کنیم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز