خبرگزاری کار ایران

۳ فعال زندانی سعودی برنده جایزه «بدیل نوبل» شدند

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۴۶۰

برندگان جایزه بدیل نوبل در زمینه حقوق بشر معرفی شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، «جایزه ارزش برای شیوه درست زندگی» که آن را «جایزه بدیل نوبل» هم می‌دانند، امروز -دوشنبه- سه فعال حقوق بشر زندانی در عربستان و دو فعال مبارزه با فساد در آمریکای لاتین را به‌عنوان برندگان خود اعلام کرد. 

این بنیاد اعلام کرد که جایزه‌ یک میلیون کرونی (معادل ۱۱۳ هزار و ۴۰۰ دلار) سال جاری میان «عبدالله الحمید»، «محمد فاحاد القحطانی» و «والد ابوالخیر»، «به پاس تلاش‌های دوراندیشانه و شجاعانه‌شان برای احیای اصول جهانی حقوق بشر‌ و ایجاد اصلاحات در نظام تمامیت‌خواهانه عربستان سعودی» تقسیم خواهد شد. 

جایزه افتخاری این بنیاد در سال ۲۰۱۸ به «تلما آلدانا» از گواتمالا و «ایوان والسکوئز» از ونزوئلا ‌«به پاس تلاش‌های بدعت‌آمیزشان برای آشکار کردن سؤاستفاده از قدرت و فساد» اهدا شد.

القحطانی و الحمید بنیانگذاران انجمن سعودی حقوق شهروندی و سیاسی هستند. آنان در سال ۲۰۱۳ به ترتیب به ۱۰ و ۱۱ سال زندان محکوم شدند. پس از آن باقی اعضای این بنیاد نیز با محکومیت‌های متعدد مواجه شدند. 

ابوالخیر وکیل و فعال مدنی است که در پی دفاع از یک وبلاگ‌نویس سیاسی در عربستان، در سال ۲۰۱۴ دستگیر و به ۱۵ سال زندان محکوم شد. 

عربستان سعودی هنوز به درخواست برای اظهارنظر درباره این موضوع واکنشی نشان نداده است. 

آلدانا و والسکوئز رؤسای پیشین کمیسیون بین‌المللی مبارزه با مصونیت غذایی در گواتمالا هستند. 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز