خبرگزاری کار ایران

بایدها و نبایدهای وقوع دربی آسیایی/بجنگ تا لحظه آخر؛ دوشنبه تاریخی در حال بارگذاری

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۳۰۹

وقتی پای دل به میان می آید دیگر حساب و کتاب و منطق باید بار و بندیل خود را ببندد و به جای دیگری کوچ کنند.

به گزارش ایلنا، دوشنبه سرنوشت ساز فوتبال ایران از راه رسید. جایی که دو تیم پرطرفدار پایتخت باید دیدار برگشت خود را در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر تیمهای متمول قطری برگزار کنن. نتایج دور رفت به گونه ای رقم خورد که فعلا روی کاغذ، رقبای پرسپولیس و استقلال توانسته اند به برتری برسند اما همچنان راند دوم باقی مانده است. هنوز امیدی هست؛ برای تیم برانکو بیشتر و برای شفر و شاگردانش کمتر.

خیلی هایمان چه علنی و چه در نهانخانه دلمان یک نیمه نهایی تمام ایرانی را تصور کرده ایم. دو دربی مافوق هیجان انگیز که در کنار بازی لیگ، که یک ماه احلی من عسل را می سازد. با این حال شرایط در دور رفت به گونه ای پیش رفت که احتمال وقوع چنین اتفاقی ضعیف تر از الباقی شرایط ممکن باشد.

با این حال کار نشد ندارد. کم ندیده ایم کامبک های بزرگ را. بازگشت پرسپولیس کاملا ملموس است. تیم برانکو بعد از باخت خفیف 1-0 در خانه دحیل حالا باید در حضور هوادارانش به میدان برود و برای جبران شکست دور رفت بجنگد. آنها می توانند با فاصله دو گل ببرند و مانند سال پیش به جمع 4 تیم برتر قاره کهن برسند. اما کار استقلال دشوار است. آبی پوشان باید باخت تلخ 3-1 در خانه را با یک برد پرگل جبران کنند. پیروزی برابر السد قدرتمند در خانه اش با فاصله سه گل اصلا کار ساده ای نیست اما پیرمرد آلمانی 25 سال قبل با کارلسروهه کاری تقریبا شبیه به این را انجام داده بود.

وقتی پای دل به میان می آید دیگر حساب و کتاب و منطق باید بار و بندیل خود را ببندد و به جای دیگری کوچ کنند. ما یک نیمه نهایی تمام ایرانی می خواهیم و به این زودی پا پس نمی کشیم. اما برای وقوع چنین معجزه ای چه باید کرد؟ یا بهتر بگوییم بایدها و نبایدهای سرخابی ها برای صعود به نیمه نهایی چه چیزهایی هستند؟

پرسپولیس:

بایدها و نبایدهای وقوع دربی آسیایی/بجنگ تا لحظه آخر؛ دوشنبه تاریخی در حال بارگذاری

بر حریف بتاز!

جو ورزشگاه آزادی هنوز هم ابهت خود را دارد. این استادیوم در حالت 78 هزار نفری خود هم قربانی می گیرد. نمونه اش مشعل برشام در بازی استقلال و السد که صدای کرکننده آزادی توانایی یک استپ ساده را از او سلب کرد و یک گل به آبی ها هدیه داد اما خودشان قدر این گل و این جو را ندانستند. حالا پرسپولیس نباید چنین موهبت بزرگی را به سادگی از کف بدهد. آنها باید با استفاده از این جو بر تیم حریف در دقایق ابتدایی بتازند؛ البته با رعایت احتیاط.

×مغز متفکر کره ای را بکش!

بی شک طراحی اصلی حملات الدحیل و نهایت فانتزی هایشان در میانه میدان و حول و هوش شماره 10 می چرخد. نام تائه هی کره ای بارها زهردار بودن خود را به تیمهای ایرانی از جمله همین پرسپولیس نشان داده و اصلا ریسک جالبی نیست تا بازهم به او چنین فرصتی بدهیم. هافبک دفاعی های پرسپولیس وظیفه خطیری برای نگه داشتن او خواهند داشت. البته که هی، گاهی اوقات به گوشه ها هم متمایل می شود.

×آرام باش و صبور!

پرسپولیس به گل نیاز  دارد و همین مساله یعنی یک فشار مضاعف. یعنی یک عجله نهان که تیم را خواه خواه بی تاب می کند و هواداران را هم ایضا. با این حال برانکو باید از لحاظ روحی شاگردانش را آماده کند تا اگر در نیمه اول به گلی نرسیدند؛ خود را نبازند و با روحیه بالا به کارشان ادامه دهند. یادمان نرود پیروزی 1-0 پرسپولیس، آنها را شکست نجات خواهد داد پس بی احتیاطی ممنوع!

×غافلگیر نشو!

بالا بازی کردن پرسپولیس یعنی راه افتادن پلن ضد حمله دحیل. تیمی که مایه چنین کاری را دارد. با وجود بازیکنانی چون نام تائه هی، موئز علی، یوسف العربی و همچنین ادمیلسون جونیور آنها می توانند با چند ضربه به دروازه پرسپولیس برسند و این تیم را مجازات کنند. همه ما می دانیم که اگر الدحیل یک گل بزند چقدر کار سرخپوشان برای بازگشت به مسابقه سخت و دشوار خواهد شد.

×سرعت را به کار ببر و عمقشان را هدف قرار بده!

الدحیل در بازی رفت نشان داد که شکننده است. آنها در عمق خط دفاعی آسیب پذیر هستند با سرعت رابطه حسنه ای ندارند. بازیکنانی چون عالیشاه، علیپور و حتی منشا می توانند در چنین شرایطی مثمر ثمر باشند و عملکرد خوبی از خود به جای بگذارند.

×بعد از گل عقب نکش!

شاید دلیل اصلی باخت استقلال به السد این بود که بعد از گل عقب نشست و به حریف اجازه داد تا کنترل اوضاع را به دست بگیرد و با خیال راحت حمله کند. پرسپولیس نباید چنین اشتباهی را مرتکب شود. زدن یک گل یا حتی دو گل نباید این تیم را به عقب براند. می توان در زمین حریف هم بازی را کنترل کرد.

                                                                ×××××××××××××××××××××××

استقلال:

بایدها و نبایدهای وقوع دربی آسیایی/بجنگ تا لحظه آخر؛ دوشنبه تاریخی در حال بارگذاری

×صبر داشته باش!

اولین فاکتوری که استقلالی باید به یاد داشته باشند این است که صبر داشته باشند. درست است که آبی ها هر طور شده باید در نیمه اول گل بزنند اما شتاب زده عمل کردن هم جز عواقب بد و ترسناک فایده دیگری نخواهد داشت.

×به بازی رفت فکر نکن!

بازی رفت تمام شد. اینکه به کلی آن را فراموش کنیم سخت و غیر ممکن است اما می شود نود دقیقه تا جایی که می شود به اتفاقات آن رجوع نکرد. اگر اینطور شود ممکن است انگیزه ها کم شود و ترس بیشتر. السد تیم فوق العاده ای است اما شکست دادنی است. در بدترین شرایط می شود با آنها به گونه ای بازی کرد که تا لحظه آخر از صعودشان مطمئن نباشند.

×دیگر اشتباه نکن!

آبی پوشان به اندازه چند ماه در بازی رفت اشتباه فردی و تیمی داشتند. اما دیگر بس است! برای انجام دادن ماموریت غیر ممکن یا حداقل برای ایستادن مردن نیاز است که اشتباهات تیم به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند. چه داخل زمین و چه خارج زمین.

از هر فرصت استفاده کن!

السد آنقدرها دست و دلباز نیست که چندین و چند موقعیت را به استقلال تقدیم کند. آبی ها باید نهایت استفاده را از اشتباهات ایم تیم ببرند و قدرش را هم بدانند. قطعا تیم آقای فریرا اینطور نیست که گل نخورد. آنها مقابل تیمهای نه چندان سطح بالای لیگ ستارگان هم تسلیم شده اند.

ژاوی را از کار بیندازید!

در بازی رفت هر کاری که دلش می خواست انجام داد. ژاوی برای هنرنمایی نیازی به زدن ده ضرب با توپ ندارد. او می تواند با یک پشت پای ساده یک تیم را به اوج برساند و دیگری را در اوج حذیذ فرو ببرد. خواهشا او را کنترل کنید و اجازه هنرنمایی ندهید.

آقای شفر، خودت باش!

یکی از عجیب ترین اتفاقات بازی رفت این بود که شفر خودش نبود. او به یک مربی بی تاکتیک، ترسو و محتاط تبدیل شد و به سان شیری که دندان هایش را کشیده باشند چیزی در چنته نداشت. حتی تعویض هایش هم نه تنها اوضاع را بهتر نکرد که باعث شد حریف راحت تر به بازی برگردد و سه گل به ثمر برساند. پیرمرد آلمانی باید نشان دهد هنوز هم همان مربی فصل قبل است که تیمها را یکی پس از دیگری از پیش رو برمی داشت. او باید اثبات کند سرمربی همان تیمی است که در گروه مرگ صدرنشین شد.

از بالا پرس کنید!

مثل السدی ها در آزادی، استقلال هم باید تیم حریف را تحت فشار قرار دهد و از بالا پرس کند. لازمه این کار دوندگی بالاست. اینکه به یک باره آبی ها باز نشوند هم بسیار مهم است. السد با اعجوبه هایی که دارد می تواند با راحتی دروازه استقلال را فتح کند.

                                                              ×××××××××××××××××

با تمام این صحبت ها ممکن است روی دیگری هم وجود داشته باشد و دوشنبه شب شیرینی برای فوتبال ایران نباشد اما بی شک تلاش دو سرخاب ها تا لحظه آخر، مهمترین اتفاقی است که باید رخ بدهد. مثبت فکر می کنیم و مثبت نگاه می کنیم.

دوشنبه رویایی در حال بارگذاری...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز