خبرگزاری کار ایران

"ایرانِ کوچکِ فضای مجازی" نه گردشگر دارد نه معیشت

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۱۰۴

این روزها عکسی از تصویر ماهواره‌ای روستایی که چیدمان خانه‌های آن به طرز شگفت‌آوری شبیه به نقشه ایران است، دست به دست می‌شود. عکسی از روستای "جوره کندی" در منطقه قَرَه‌پُشتلو زنجان که فضای شبکه‌های مجازی را پر کرده و از آن به عنوان ایران کوچک یاد می‌شود. اما این "ایران کوچک" کجای ایران بزرگ است و مردمانش چگونه امرار معاش می‌کنند؟!

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ روستای "جوره کندی" در منطقه قَرَه‌پُشتلو زنجان قرار دارد و فاصله آن تا شهرستان زنجان حدود 35 کیلومتر است. از شهرستان ارمغان خانه حدود 10 کیلومتر فاصله دارد و بعد از پشت سر گذاشتن روستای قره تپه به روستای جوره کندی می‌رسید. این روستا از جاده اصلی 9 کیلومتر فاصله دارد و در انتهای جاده خاکی می‌توانید خانه‌هایی را ببینید که اگر از آسمان به آن نگاه کنید، چنان کنار هم قرارگرفته‌اند که نقشه‌ای دیگر از ایران را شکل می‌دهند.

این روستا از بخش شمال که روی نقشه هوایی می‌تواند جای دریای خزر باشد با کوه محصور شده‌ و در جنوب نیز در محل دریای عمان و خلیج فارس به رودخانه منتهی می‌شود.

حمید رضایی موحد (دهیار جوره کندی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره این روستا گفت: حدود یک سال پیش بود که در جستجوهایی که در Google Earth داشتیم؛ متوجه شدیم که نقشه‌های هوایی این روستا شبیه به ایران است. اکنون نیز این عکس در نمایشگاه عکس روستا در معرض دید عموم گذاشته شده‌است.

این خانه‌ها سال‌هاست اینگونه و بدون هیچ برنامه از پیش تعیین شده‌ای کنار هم ساخته شده‌اند. مصالح اولیه خانه‌ها کاه‌گل بود اما به گفته دهیار جوره کندی، طی سال‌های گذشته با وام‌هایی که از سوی بنیاد مسکل به اهالی روستا داده شد، 80 درصد خانه‌ها با مصالح آجر ساخته شده‌اند. البته با توجه به آنکه خانه‌ها مجدد در مکان قبلی بنا شده‌اند، نقشه روستا تغییر نکرده است و همچنان می‌توان شاهد ایران کوچک بود.

تا چندی پیش، روستای جوره‌کندی با 103 خانوار از آب شرب سالم بی‌بهره بود. البته اکنون نیز با وجود آنکه لوله‌کشی آب برای روستان انجام شده اما از آنجایی که کنتور ندارد با قطعی آب، کاهش فشار آب و ... روبه رو است. این روستا خانه بهداشت هم ندارد.

اهالی روستای مذکور با 392 نفر جمعیت نسبت به سال 85 با کاهش جمعیت روبه رو بوده چراکه براساس سرشماری سال 85 این روستا 450 نفر جمعیت داشت. رضایی موحد دلیل این کاهش جمعیت را مهاجرت اهالی روستا عنوان کرد و گفت: جوانان بیکار هستند و وضعیت معیشت مردم پایین است. بیشتر مردم روستا از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند و 50 درصد آنها نیز دار قالی دارند که البته با توجه به دستمزدهای اندکی که دریافت می‌کنند، نمی‌توانند امرار معاش کنند.

او ادامه داد: حتا بیشتر اهالی روستا تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. برخی از خانواده‌ها سالانه 2 یا 3 میلیون تومان هم درآمد ندارند. برخی از کشاورزان که گندمکاری دارند و می‌توانند ساالانه درآمدی در حدود 10 تا 12 میلیون تومان داشته باشند.

موقعیت روستای جوره کندی به گونه‌ای‌ست که اگر تبلیغات لازم درباره آن انجام می‌شد می‌توانست با جذب گردشگران معیشت اهالی خود را بهبود بخشد. در این میان رضایی موحد با اشاره به آنکه تاکنون حتا یک گردشگر هم به این روستا نیامده گفت: در حال حاضر فقط برخی از افراد که عکس این روستا را دیده‌اند می‌گویند تازه متوجه شده‌ایم که این روستا شبیه به نقشه ایران است. حتا وقتی این عکس را به مسئولان بنیاد مسکن نشان دادم و خواستار تسهیلات برای معرفی و بهبود وضعیت مسکن روستا شدم تا بتوانیم این ساختار را حفظ و آن را تقویت کنیم، به من گفتند که تسهیلاتی و بودجه‌ای برای چنین کاری اختصاص نمی‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز