خبرگزاری کار ایران

مجلس تلویحا قصور خود در استمرار تحریم‌های بانکی کشور را تایید کرد

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۸۹۷

صبح امروز در جریان جلسه سوال از رییس جمهور، نمایندگان از مجموع 5 سوال، از پاسخ های روحانی به سوالات مربوط به استمرار تحریمهای بانکی قانع شدند. پاسخ رییس جمهور شامل انتقاداتی نسبت به قصور نمایندگان در تصویب لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بود.

به گزارش ایلنا حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان صبح امروز برای پاسخ به سوال نمایندگان در ۵ حوزه، مهمان صحن علنی مجلس شورای اسلامی بود.

محورهای این سوالات عبارت‌اند از:

۱- چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق که یکی از مهم‌ترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است؟

۲- علت استمرار تحریم‌های بانکی باگذشت بیش از دو سال و علی‌رغم اجرای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟

۳- چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط اقدام شایسته‌ای ندارد؟

۴- علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله، در دولت جنابعالی، علی‌رغم وعده‌ها و اعلام‌های عبور از رکود چیست؟

۵- علت افزایش شتابان ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟

از میان این پنج محور، نمایندگان تنها از پاسخ رییس‌جمهور به سوالات مربوط به استمرار تحریم‌های بانکی قانع شدند.

اما پاسخ‌های رییس‌جمهور به این سوال چه بود؟

۱- «حال که شرکت‌ها در حال رفتن از ایران هستند، نشان از این دارد که روزی به ایران آمدند که حالا دارند می‌روند. اگر فلان بانک با ما از دیروز کار نمی‌کند نشان می‌دهد که روزی با ما همکاری داشته است. بنابراین برجام بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی را حل کرده و تحریم بعد از اجرای برجام و اجرایی شدن آنچه مربوط به برنامه هسته‌ای بود لغو شد.

۲- « از ۳۰۰ بانک (که بعد از برجام وارد ایران شده بودند) با حدود ۲۸۷ بانک رابطه کارگزاری داریم و هزاران حواله و گشایش اعتباری از طریق بانک‌‌های خارجی انجام شده است. بانک مرکزی گزارشی به من داده است که در این مدت حدود ۷۰ میلیارد پول از طریق سیستم بانکی تبادل شده است و این اتفاق از سال ۹۴، ۹۵، ۹۶ اتفاق افتاده است. بنابراین بانک اساسی دارد که آن هم حفظ روابط اولیه است که آن هم انجام شده است.»

۳- «ما چهار لایحه ارائه کردیم که این چهار لایحه برای بانک اساسی است. برای حیثیت ایران هم اساسی است. ما کشوری ضدپولشویی و تروریسم هستیم و لوایح شما بسیار می‌تواند به ما در زمینه مسائل بانکی کمک کند. یکی از این لوایح تصویب شده و سه تای آن باقی مانده است. من از ریاست محترم مجلس و نمایندگان درخواست دارم در تصویب این لوایح و تصمیم‌گیری در خصوص آنها تسریعی داشته باشند این لوایح بسیار در زمینه بانکی ما تاثیرگذار است. ما سرمایه و فاینانس زیادی در این مدت از کشورهای خارجی گرفتیم.»

۴- «مقدار فاینانس‌های اجرا شده بیش از ۲۲ میلیارد دلار است. البته در شرایط فعلی که آمریکا تحریم‌ها را آغاز کرده مشکلات جدیدی برای ما ایجاد شده است که باید مرتفع شود.»

مجتبی ذوالنوری نیز در جلسه امروز طی سخنانی گفت: (در مورد مشکلات بانکی) اگر ارجاع به FATF می‌دهید از ۴۹ اقدام اکثرش را اجرا کردیم. پالرمو هم تایید شد. یک کنوانسیون منابع  مالی تروریسم مانده و اگر می‌خواهید همه امور را به آن ارجاع دهید، دو سال پیش با نامه آقای طیب‌نیا ما کاهش ریسک داشتیم و از بلک لیست خارج شدیم پس چرا بانک‌های بزرگ با ما ارتباط برقرار نکردند؟ مشکل این است که در مذاکرات برجام نتوانستید تضمین بدهید و سایه تحریم بر بانک‌های خارجی وجود دارد و اگر صدتا FATF را حل کنید این تحریم برطرف نمی‌شود. برجام ماموریت خود را انجام نداد و تحریم بانکی سرجایش است.

بر این اساس می‌توان گفت نمایندگان مجلس با رای به قانع‌کننده بودن پاسخ‌های رییس‌جمهور در این زمینه، انتقاد روحانی به عدم تصویب لوایح مربوط به نظام مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم را پذیرفته و با درخواست او برای همکاری جهت تصویب سه لایجه باقیمانده از FATF ، به طور تلویحی موافقت کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز