خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس:

اتهام احتکار خودرو منطقی نیست

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۷۲۵

ایران خودرو و سایپا، روزانه بیش از سه هزار خودرو تولید می‌کنند که عملیات تجاری‌سازی و واگذاری آنها به مشتری حداکثر هفت روز طول می‌کشد. با توجه به پیش‌فروش بخشی از تولیدات ایران خودرو و سایپا که بعضی تا پاییز ۹۸ نیز انجام شده است، انبار خودروهای پیش‌فروش شده، منطقی به نظر نمی‌رسد و طرح مساله احتکار و تحویل ندادن خودرو در چنین شرایطی غیر منطقی است و احتکار خودرو برای خودروسازان توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش ایلنا، سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در واکنش به خبر احتکار خودروسازان گفت: سازمان بازرسی در سه ایستگاه برای نظارت بر کار خودروسازان مستقر شده است و بنابراین در این زمینه نظارت مستقیم دارد. علاوه بر این با توجه به حجم تولیدی خودروها این مساله در شرایط کنونی نه تنها نمی‌‌‌‌تواند به عنوان مشکل اساسی بازار خودرو مطرح شود بلکه منطقی هم به نظر نمی‌‌‌‌‌رسد زیرا در واقع سازمان بازرسی در خودروسازی مقیم است و همه فعالیت‌‌‌ها را زیر نظر دارد. بنابراین اتهام احتکار خودرو منطقی نیست.

وی با اشاره به تغییر قیمت‌ خودروهای داخلی اظهار داشت: تغییراتی که در بازار خودور اخیرا اتفاق افتاده با افزایش قیمت متفاوت است اما بالا رفتن قیمت‌ خودروهای داخلی بعد از تغییر نرخ ارز طبیعی است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن بیان این نکته تصریح کرد: بخش زیادی از قطعات خودروهای تولیدی از خارج از کشور وارد می‌‌‌‌شوند و این باعث تاثیرگذاری نرخ ارز بر بازار این خودروها می‌‌شود.

باستانی اضافه کرد: در تولید خودرو، برخی قطعات را وارد کرده و قطعاتی هم داخل کشور تولید می‌‌‌‌شوند اما همان قطعات داخلی هم از نظر مواد اولیه به خارج از کشور وابسته‌اند.

وی افزود: برای مثال فرمان در تولید خودرو یک قطعه داخلی است اما مواد اولیه این قطعه در داخل کشور وجود ندارد یا قطعاتی که عموما در سپر خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از مواد پلیمری، فولاد، مس، آلومینیوم و... استفاده می‌‌شود که این فلزات به صورتی که به توان از آنها در این صنعت استفاده کرد در داخل وجود ندارند و تولیدکننده مجبور به وارد کردن آنها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز