خبرگزاری کار ایران

افقهی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ریاض برای فرار از یمن، به لبنان می‌اندیشد/ بحران‌سازی در بیروت تنها یک شعار رسانه‌ای است

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۷۰۲

عربستان می‌داند که شرایط حزب‌الله و همچنین جناح‌های سیاسی در لبنان همانند گذشته نیست و تنها به دنبال ایجاد یک فضای رسانه‌ای برای سانسور وقایع یمن هستند.

«سید هادی سید افقهی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح اقدام‌های عربستان مبنی بر انتقال جنگ از یمن به لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اینکه برخی از اخبار به قصد عربستان برای توزیع بحران در لبنان و انتقال ناامنی از یمن به بیروت اشاره کرده‌اند، در کل موضوع جدیدی به حساب نمی‌آید. اگر به یاد داشته باشیم اخیراً ولیعهد سعودی اعلام کرده بود که قبل از آنکه تهران جنگ را به عربستان بکشاند، ما جنگ را به داخل ایران خواهیم کشاند و در طول هفت سال اخیر تمام قدرت و نفوذ خود را در این راستا به کار بردند اما سناریویی که مدنظر آنها بود محقق نشد. حال سوال این است که آیا مداخله سیاسی و امنیتی عربستان برای اولین بار در لبنان اتفاق می‌افتد؟ پاسخ منفی است و سند آن را باید حبس «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان در عربستان دانست.

عربستان به دنبال مطرح کردن سناریوی ناامن سازی لبنان است

وی ادامه داد: نباید پرونده حبس حریری در عربستان به این زودی از خاطره‌ها پاک شود، چراکه ریاض موجب شد تا نخست‌وزیر لبنان علیه کشورش موضع بگیرد اما هیچ دستاوردی برای سعودی‌ها در این خصوص رقم نخورد. تا جایی که با ورود حزب‌الله و رئیس جمهوری فرانسه به این پرونده، حریری به کشورش بازگشت. حال در مورد یمن و انتقال جنگ به لبنان سوال دیگر این است که عربستان بر اساس کدوم فرمول می‌خواهد دست به چنین اقدامی بزند؟ به نظر می‌رسد که عربستان به دنبال آن است تا به بهانه خروج از یمن سناریوی ناامن‌سازی لبنان را مطرح کند؛ چراکه عربستان در چند سال اخیر ضربات سیاسی و نظامی سختی از انصارالله دریافت کرده و به دلیل انتقادهای بین‌المللی که نسبت به ریاض صورت گرفته، درصدد است تا خود را تطهیر کند.

ریاض به دنبال آن است تا بتواند از انزوایی که در خصوص پرونده یمن برایش ایجاد شده خارج شود، از این منظر به دنبال پلان جایگزین است که در این راستا لبنان را هدف قرار داده اما این طرح هم با بن‌بست مواجه می‌شود. باید توجه داشت که مقاومت لبنان در وضعیت خوبی قرار دارد و علاوه بر مباحث میدانی در پارلمان لبنان هم دست برتر را دارد.

مثلث آمریکا، عربستان و اسرائیل از ماه‌ها قبل در هر حال سناریونویسی است

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش اسرائیل در این سناریو، گفت: پیوند اسرائیل با عربستان در مورد پرونده‌های منطقه‌ای کاملاً مشهود است؛ در این راستا یک مثلث شامل آمریکا، عربستان و اسرائیل از ماه‌ها قبل تشکیل شده که از عراق و سوریه تا لبنان و یمن را زیر نظر دارد و سناریونویسی می‌کنند. در مورد لبنان باید به این موضوع توجه شود که بحث تشکیل کابینه لبنان و اشاره سعودی‌ها به آن تنها یک بهانه است. باید توجه داشت که اختلاف‌های حزبی و طائفه‌ای در لبنان از گذشته وجود داشته است اما اینکه در وضعیت فعلی چنین موضوعی را بهانه عدم تشکیل کابینه مطرح کنند کاملاً غلط است.

انتقال بحران از یمن به لبنان در فضای فعلی محتمل نیست

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که حوادث و تحولات در منطقه به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و در این بین دخالت‌های سیاسی و امنیتی ایالات متحده دقیقاً مشهود است. به عنوان مثال در لبنان پارلمان تشکیل شده است اما هنوز کابینه‌ای برای اخذ رای اعتماد وجود ندارد. این موضوع نشان می‌دهد که عربستان و هم‌پیمانانش همچنان در حال بحران سازی هستند. آنها به دنبال این هستند تا بتوانند حزب الله لبنان را از طریق شورای امنیت و همچنین فشار بر ایران تضعیف کنند اما واقعیت این است که سرایت و انتقال بحران از یمن به لبنان نمی‌تواند در فضای فعلی شکل بگیرد و عربستان باید با کشورهایی که با آنها مشکل دارد به مذاکره بپردازد.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز