خبرگزاری کار ایران

باوند در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

استیضاح ترامپ بستگی به عمق افشاگری کوهن دارد/ نیکسون با چشمان گریان استعفا داد

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۱۶۰

رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال آن است تا پرونده‌های اقتصادی که در این مدت وضع کرده را به فشاگری وکیل سابق خود مرتبط کند و بگوید که اگر او استیضاح شود، تمام پروژه‌های تجاری آمریکا به بن‌بست می‌رسد و اقتصاد ضربه می‌خورد.

«داوود هرمیداس باوند» تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا در تشریح امکان‌سنجی استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا پس از افشاگری وکیل پیشین او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از افشاگری «مایکل کوهن» وکیل پیشین دونالد ترامپ در دادگاه فدرال منهتن مبنی بر پرداخت حق السکوت در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ به دو زنی که با وی رابطه جنسی داشتند، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده که اگر وی را استیضاح کنند بازار آمریکا سقوط می‌کند و افراد زیادی به فقر دچار می‌شوند. این موضع‌گیری ترامپ به نوعی به پروژه‌هایی که او و تیم اقتصادی و سیاست‌گذاری‌اش مصوب کرده‌اند، باز‌می‌گرداند. او بارها اعلام کرده است که سیاست‌هایش نه تنها بیکاری را به حداقل رسانده بلکه موجب رونق اقتصادی ایالات متحده شده است و از این جهت است که چنین سخنانی را در حالت فعلی بیان می‌کند.

وی ادامه داد: ترامپ به این سمت رفته است که سیستم مالیاتی را بهبود ببخشد و حتی هزینه‌های خارجی را کاهش دهد. به عنوان مثال هزینه‌های ناتو را به گردن سایر شرکاء انداخته است و تعرفه‌هایی را در این راستا برای چین و کشورهای اروپایی مانند آلمان وضع کرده است. در طرفی دیگر  قرار بر این شده است تا عربستان سعودی ۴۰۰ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کند و چیزی در حدود ۱۱۰ میلیارد دلار تسلیحات به ریاض فروخته شود. این در حالی است که قطر هم رقمی در حدود ۱۰ میلیارد دلار تسلیحات از واشنگتن خریداری خواهد کرد. مجموع این موضوعات باعث شده تا ترامپ استیضاح خود را در راستای سقوط منافع اقتصادی آمریکا و به بن‌بست رسیدن پروژه‌هایش اعلام کند.

یکی دیگر از پرونده‌هایی که در این راستا باید مد نظر قرار بگیرد بحث سوریه و هزینه آمریکا در این کشور است. اگر به خاطر داشته باشیم می‌بینیم که ترامپ اعلام کرده بود که هزینه جنگ در سوریه را باید شرکای منطقه‌ای او پرداخت کنند و این موضوع هم یکی از مسائلی است که ترامپ آن را در راستای همان پروژه‌های اقتصادی خود برآورد کرده است تا بتواند هزینه کشورش در سوریه را به حداقل برساند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترامپ از این طریق به دنبال مطرح کردن خود در داخل آمریکا است، گفت: ترامپ معتقد است که طرح خیزش اقتصادی آمریکا را به درستی پیش برده و اگر وی را استیضاح کنند و پرستیژ او در داخل ایالات متحده به هم بریزد، بردون تردید تمام طرح‌های مذکور با مشکل روبه‌رو خواهد شد. او تا جایی پیش رفته است که هزینه دیوار مکزیک را به عهده این کشور گذاشته است و بحث تجارت ذغال سنگ که روزی به ورطه فراموشی سپرده شده بود را در دستور کار قرار داده است. تمامی سخنان و طرح‌های ترامپ ریشه در نگاه اقتصادی او دارد و معتقد است که این روند متوقف شود اقتصاد کشورش دچار واژگونی و سردرگمی خواهد شد. اما باید توجه داشته باشیم که مساله‌ای که او را به اینجا کشانده است بحث فساد اخلاقی است نه موضوعات اقتصادی.

وی افزود: معاون نیکسون قبل از آنکه به این سمت برسد، به عنوان فرماندار مریلند مشغول به کار بود و بعدها مشخص شد که او در زمان فرمانداری خود در پرونده‌ای اعمال نفوذ کرده و نهایتاً وی مجبور به استعفاء شد. حتی نیکسون به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در قضیه واتر گیت رسماً اعلام شد که اخلاقاً چیزی از این موضوع نمی‌داند اما بعدها به مسائلی اعتراف کرد که باعث شد او با چشمان گریان استعفاء بدهد. نمونه دیگر، «شرمن آدامز» مشاور آیزنهاور بود که مشخص شد وی یک پالتوی کشمیری از شخصی هدیه گرفته است و نهایتاً به او اخطار دادند که بهتر است استعفاء بدهد و به این ترتیب کناره‌گیری کرد. اینها نشان می‌دهد که جامعه ایالات متحده در این موضوعات تا چه حدی متعصب است و اگر این روند ادامه پیدا کند، بدون تردید استیضاح ترامپ کلید خواهد خورد.

باوند در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که پرونده «بیل کلینتون» مبنی بر رابطه جنسی او با منشی دفترش افشاء شد، او را استیضاح کردند اما چهار رای توسط جمهوریخواهان باعث شد تا وی از سقوط و کناره‌گیری از قدرت نجات پیدا کند. در مورد ترامپ هم مساله استیضاح بعید به نظر نمی‌رسد و اگر در جلسه استیضاح او نتواند دفاع قابل قبولی از خود نشان دهد بدون تردید عدم کفایت او صادر می‌شود و البته وزارت دادگستری هم مجازات جداگانه‌ای برای او در نظر خواهد گرفت. اگر وی را مجبور به استعفاء کنند، روند این داستان تغییر می‌کند و اساساً تمامی موارد به عمق جرم و افشاگری کوهن برمی‌گردد. از سوی دیگر اگر دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای به پیروزی برسند، بدون تردید ترامپ را با چالش روبه‌رو می‌کنند و در غیر این صورت همه چیز بستگی به عمق اعمال ارتکابی ترامپ بستگی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز