خبرگزاری کار ایران

قهرمانان وارد می‌شوند

گزارش ویژه از کشتی‌گیران مدعی قهرمانی در جاکارتا

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۰۷۳

تیم ملی کشتی آزاد در تمامی دوره‌ها در بازی‌های آسیایی خوش درخشیده و کمتر زمانی بوده که نتوانسته در این بازی‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد. به خاطر همین پشینه قدرتمند در این دوره همه چشم انتظار موفقیت کشتی‌گیران آزاد‌کار ایران هستند.

به گزارش ایلنا، تیمی که با رضا اطری در وزن 57 کیلو‌گرم، مهران نصیری در وزن 65 کیلو‌گرم، مصطفی حسین خانی در وزن 74 کیلو‌گرم، حسن یزدانی در وزن 86 کیلو‌گرم، علیرضا کریمی در وزن 97 کیلو‌گرم و پرویز هادی در وزن 125 کیلو‌گرم راهی جاکارتا شده است؛ سه مدال‌دار جهان و المپیک، یک قهرمان آسیا و دو عضو جوان و با سابقه را به همراه دارد و با درخشش در این دوره از بازی‌ها می‌خواهد یک بار دیگر شایستگی‌های خود را نشان بدهد.

از نخستین دوره بازی‌های آسیایی تا به حال کشتی ایران فقط در یک دوره کمتر از سه طلا گرفته و آن‌هم بازی‌های آسیایی 2002 بوسان بود. در آن دوره کشتی آزاد ایران به دلیل اینکه بلافاصله بعد از مسابقات جهانی تهران راهی بوسان شده بود، کشتی‌گیران به دلیل وزن کم کردن‌های زیاد دچار مشکل شدند و در نهایت ستاره‌های نامدار کشتی ایران همانند عباس جدیدی، علیرضا دبیر و مهدی حاجی‌زاده مقابل رقبای خود شکست خوردند و از رسیدن به مدال طلا بازماندند. تنها طلایی ایران علیرضا حیدری بود و دو نقره توسط جدیدی و دبیر و دو برنز هم توسط مهدی حاجی‌زاده و محمد رضایی برای ایران کسب شد تا یکی از بدترین نتایج کشتی ایران رقم بخورد. به جز این دوره که بدترین نتیجه تاریخ کشتی ایران در بازی‌های آسیایی بوده در هیچ دوره دیگری سابقه نداشته که کشتی ایران کمتر از سه مدال طلا در این بازی‌ها کسب کند. البته در این سال‌ها اوزان هم تغییر کرده‌اند و از 10 وزن به هشت وزن و بعد هفت وزن و در نهایت حالا به شش وزن رسیده اما با این‌حال سطح کشتی ایران فراتر از آسیا است و به همین دلیل همه منتظر درخشش فوق‌العاده کشتی ایران هستند. در دوره گذشته کشتی ایران چهار مدال طلا کسب کرد. چهار طلایی که توسط مسعود اسماعیل‌پور، میثم مصطفی جوکار، رضا یزدانی و پرویز هادی به دست آمد، تکرار این نتیجه را کادر فنی تقریبا غیر‌ممکن می‌داند اما هیچ چیزی از کشتی ایران غیر‌ممکن نیست. به همین دلیل همه منتظر هستند که در روز یکشنبه 5 کشتی‌گیر از 6 نماینده ایران روی تشک بیایند و در همان روز نخست کاروان ورزشی ایران را در جدول رده ‌بندی بالا بکشند.

 رضا اطری؛ شکست طلسم 24 ساله؟

رضا اطری در وزن 57 کیلو‌گرم نخستین نماینده ایران در مسابقات کشتی است. او در حالی به جای حسن رحیمی انتخاب شده که آخرین طلای ایران در وزن اول کشتی آزاد در بازی‌های 1994 توسط نادر رحمتی به دست آمده؛ آیا بعد از 24 سال رضا اطری می‌تواند این طلسم را بشکند؟ بک بایار اردنبات از مغولستان دارنده مدال برنز جهان، یوکی تاکاهاشی از ژاپن دارنده مدال طلای جهان در سال 2017 و ساندیپ تومار از هند به‌عنوان قهرمان آسیا فقط بخشی از قهرمانانی هستند که در گروه رضا اطری قرار دارند. عبور از این ستاره‌ها برای رضا اطری می‌تواند بسیار خوش‌یمن باشد. نام او را به‌عنوان یک طلسم‌شکن در ترکیب تیم ملی جاویدان می‌کند و از این مهم‌تر اینکه دیگر کسی نمی‌تواند به توانایی او شک کند.

 

مهران نصیری؛ تازه‌وارد پرشانس

مهران نصیری یکی از با تجربه‌ترین اعضای تیم ملی کشتی آزاد در جاکارتا است که بعد از مدت‌ها دوبنده تیم ملی را در وزن 65 کیلو‌گرم به دست آورده است. نصیری نزدیک به 28 سال سن دارد و با این سن و سال با برتری در انتخابی مرحله نهایی کادر فنی را مجاب به انتخابش کرد. البته او هم مثل اطری کار سختی برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی دارد اما برتر‌ی او در این مسابقات می‌تواند متضمن حضورش در مسابقات جهانی هم باشد. در وزن نصیری دایچی تاکاتانی با مدال نقره آسیا حضور دارد. در کنار این ژاپنی چغر، باجرانگ هندی و لی سئونگ چول از کره جنوبی حضور دارند اما در حضور این افراد چرا نباید نصیری قهرمان شود؟ مهران نصیری چه چیزی از رقبای خود کم دارد؟ نصیری، عنواندار جهانی را در گروهش به چشم نمی‌بیند و کشتی‌گیری که مدعی دوبنده تیم ملی ایران است باید از پس رقبای آسیایی بر بیاید.

 

مصطفی حسین‌خانی؛ اسیر در بین ستاره‌ها

مصطفی حسین خانی دیگر کشتی گیر با تجربه تیم ملی است. او هم مانند مهران نصیری باید به این نکته توجه داشته باشد که خیلی بعید است که یکبار دیگر این فرصت نصیبش شود که در بازی‌های آسیایی حضور داشته باشد. این نخستین و آخرین شانس مصطفی است که باید قدر‌دان این فرصت باشد. با وجود این او در قرعه بسیار دشواری قرار گرفته است. سوشیل کومار هندی که قهرمان جهان است و مدال نقره و برنز المپیک را در وزن 66 کیلو‌گرم به دست آورده یکی از سخت‌ترین رقبای مصطفی است. در کنار این هندی بد بدن، عبدالرحمن بکزاد ازبکستانی و یوهی فوجینامی از ژاپن حضور دارند که با مدال برنز جهان راهی جاکارتا شده‌اند بنابراین حسین خانی برای گرفتن مدال طلا در بازی‌های آسیایی باید از سد چند قهرمان جهان بگذرد.

 

حسن یزدانی؛ طلای مسلم

در وزن 86 کیلو‌گرم محتمل‌ترین طلا وجود دارد. جایی که حسن یزدانی به مصاف رقبا می‌رود و با وجودی که رشید قربان‌اف نامدار از ازبکستان در این وزن حضور دارد اما هیچ کس درباره این کشتی‌گیر ازبک حرفی نمی‌زند. همه نگاه‌ها به سوی حسن یزدانی جوان و جنگنده است که حالا یکی از بهترین‌های کشتی جهان است. صلابت یزدانی در کشتی باعث شده تا او مهم‌ترین شانس کشتی ایران برای رسیدن به مدال طلا باشد و باید از همین حالا یک مدال طلا را برای او کنار گذاشت.

 

علیرضا کریمی؛ نباز علیرضا

در وزن 97 کیلو‌گرم قرعه به نام علیرضا کریمی افتاد و در حالی‌که مجتبی گلیج، علیرضا گودرزی و محمد‌جواد ابراهیمی از او شایسته‌تر بودند برای رسیدن به جاکارتا، دوبنده تیم ملی را به تن کرد. این انتخاب برای کادر فنی می‌تواند هزینه‌های زیادی را در پی داشته باشد، چرا که هرگز عدالت در این وزن رعایت نشد. کادر فنی معتقد است که به دلیل برنامه‌ریزی فنی که داشته از او می‌خواهد استفاده کند و به همین دلیل شاید این بار از کنار تشک مربیان تیم ملی فریاد بزنند که علیرضا نباز! البته او در این دوره از مسابقات فقط ماگومد ابراگیم‌اف را در مقابل خودش می‌بیند اما همین کشتی‌گیر هم می‌تواند تمام برنامه‌ها و آرزوها را از بین ببرد.

 

پرویز هادی؛ قدم در راه بزرگان

پرویز هادی در سنگین وزن برای دومین بار پیاپی دوبنده تیم ملی را به تن می‌کند. او با مدال طلای این دوره می‌تواند قدم در راه بزرگان کشتی بگذارد و نام امثال سوخته‌سرایی را زنده کند. دو طلا در دو دوره پیاپی افتخار بزرگی است که می‌تواند نصیب پرویز هادی ‌شود اما این‌کار به سادگی حاصل نمی‌شود. البته هادی به دلیل قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا در چند دوره این سوال را به وجود می‌آورد که چرا حالا در جاکارتا قهرمان نشود؟ دیوید مودزمانشویلی ازبکستانی یک گرجی‌الاصل است و با دوبنده گرجستان مدال نقره المپیک را کسب کرد. او مدال برنز جهان و قهرمانی آسیا را هم در کارنامه دارد و در واقع جدی‌ترین رقیب هادی است.

گزارش : محسن وظیفه

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز