خبرگزاری کار ایران

۴۰ شرط صدر برای تشکیل دولت و انتخاب نخست‌وزیر در عراق

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۱۱۲

رهبر جریان «صدر» در عراق که ائتلاف تحت رهبری آن پیشتاز انتخابات پارلمانی بود، «سندی ملی» با ۴۰ شرط برای تشکیل دولت و نخست‌وزیر صادر کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از السومریه‌نیوز، در حالی‌که اوضاع سیاسی در عراق در سایه تاخیر در تشکیل فراکسیون پارلمانی بزرگ‌تر و گسترش اعتراض‌های مردمی به نابسامانی اقتصادی و بیکاری جوانان بحرانی شده است، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر، شب گذشته «سندی ملی» که مشتمل بر ۴۰ شرط برای تشکیل دولت و نخست‌وزیر است، صادر کرد.

صدر در این سند، شروط هم‌پیمانی برای تشکیل دولت بعدی را مشخص و «مجموعه ضوابطی را برای استقلال قوای سه‌گانه قضائیه، مقننه و مجریه، از طریق وضع قوانینی» اعلام کرده است.

وی تأکید کرد که این سند «باید بعد از تحقق خواسته‌های مشروع تظاهرات‌کنندگان و بدون هیچ اهمال و فریبکاری فورا و بدون تاخیر» اجرا شود.

طبق این سند، «فراکسیون‌های سیاسی برخوردار از چهره‌های قدیمی نباید در هیچ پستی مشارکت داشته باشند». همچنین باید کمیته‌ای عالی با نظارت دستگاه قضایی برای مواخذه کسانی که درباره آنها شبهه فساد در داخل و خارج از کشور مطرح‌ شده است، تشکیل شود.

در این سند آمده است، پست‌های اجرایی نباید بر اساس سهمیه‌بندی فرقه‌ای یا حزبی و یا نژادی باشد بلکه «باید بر اساس سیستمی قاطع باشد که در آن فقط افراد متخصص، تکنوکرات و مستقل حضور داشته باشند».

مقتدی صدر همچنین شروطی را برای انتخاب نخست‌وزیر بعدی مطرح کرده است از جمله این‌که وی باید مستقل و خارج اعضای از پارلمان باشد و در انتخابات آتی نامزد نشود.

انتخابات پارلمانی در عراق ۱۲ ماه می گذشته برگزار شد که ائتلاف «سائرون» تحت رهبری صدر با کسب ۵۴ کرسی در صدر قرار گرفت. ائتلاف «الفتح» که متشکل از جریان‌های «الحشد الشعبی» و به ریاست «هادی العامری» است، با تصاحب ۴۷ کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز