خبرگزاری کار ایران

کشف یافته‌های جدید در تپه معصوم زاده بجنورد/چینی‌ها همچنان در ارگ نادری شیروان

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۸۶۹

با آغاز کاوش‌های جدید در تپه معصوم‌زاده بجنورد یافته‌های جدید بدست آمده‌است. در این میان هیات باستانشناسی چینی همچنان در ارگ نادری شیروان در حال کاوش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدتی است فصل جدید کاوش‌های باستانشناسی آغاز شده و هیات‌های مختلف ایرانی و خارجی در نقاط مختلف کشور در حال کاوش و بررسی هستند.

پس از صدور مجوز دو کاوش نجات بخشی در تپه معصوم‌زاده در بجنورد، حبیب یزدان پناه (مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی) به ایلنا گفت: کاوش جدید در ضلع شمال شرقی تپه از دو هفته پیش آغاز شد و حدود 120 متر مربع از تپه را دربرمی‌گیرد. تاکنون چند تنور و یافته‌هایی که نشان از حضور قدما دارد کشف شده‌ است اما هنوز به طور قاطع نمی‌توان نظری درخصوص دوره تاریخی آن داد.

او ادامه داد: بخش شمال شرقی تپه معصوم زاده دارای مالکان خصوصی است و این توقع را دارند که تکلیف آن مشخص شود. از این رو در راستای وظایف ذاتی سازمان میراث فرهنگی و روشن شدن وضعیت مالکان خصوصی، کاوش نجات بخشی در تپه معصوم زاده آغاز شد.

بخشی از تپه معصوم زاده مربوط به دوره ساسانی است و در کاوش‌های گذشته این امر محرض شده است. البته کاوش جدید در بخش دیگری از تپه انجام می‌شود و هنوز دوره تاریخی این بخش مشخص نیست.

چینی‌ها در تپه ارگ نادری شیروان

یزدان پناه در ادامه از آغاز فصل جدید کاوش در تپه ارگ نادری شیروان خبر داد و گفت: فصل جدید کاوش در این منطقه حدود 12 روز پیش با همکاری هیات چینی آغاز شد و همچنان ادامه داد.  

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی در ادامه گفتگو در پاسخ به این سئوال که چرا تاکید برآن است تا از هیات‌های خارجی در کاوش‌ها استفاده شود؟ گفت: اولا، حضور هیات‌های خارجی برای ما هزینه چندانی به همراه ندارد. ضمن آنکه تبادل علمی بین کشور ما و سایر کشورها اتفاق می‌افتد و در عین حال، از این طریق می‌توان امکان حضور باستان‌شناسان ایرانی را در سایر کشورها نیز فراهم کرد.

او معتقد است: انجام کار مشترک با هیات‌های خارجی، نتایج بهتری خواهد داشت و سبب تعامل دو سویه می‌شود و می‌توانند مبلغی برای معرفی تاریخ و تمدن ایران به سایر کشورها باشند.

یزدان پناه درخصوص هزینه‌هایی که صرف حضور هیات‌های باستانشناسی خارجی می‌شود، گفت: اگر هیات باستانشاسی از ایران باشد، تمام هزینه‌ها باید توسط ما پرداخت شود این درحالی است که اگر کار به صورت مشترک انجام شود، بخشی از هزینه‌ توسط کشور دیگر پرداخت می‌شود. این امر دو سویه خواهد بود و اگر هیاتی از ایران برای کاوش به کشور دیگری سفر کند، بخشی از هزینه‌ها را تامین خواهد کرد.

حضور هیات‌های خارجی برای ما هزینه چندانی به همراه ندارد. ضمن آنکه تبادل علمی بین کشور ما و سایر کشورها اتفاق می‌افتد و در عین حال، از این طریق می‌توان امکان حضور باستان‌شناسان ایرانی را در سایر کشورها نیز فراهم کرد

البته او به این نکته اشاره داشت که از آنجایی که تپه نادری ازجمله آثاری است که در مسیر راه ابریشم قرار دارد بیش از سایر بخش‌ها مورد توجه هیات باستانشناسی چینی است؛ چراکه آنها دوست دارند اطلاعات خود درخصوص تاریخ راه ابریشم را افزایش دهند.

تپه ارگ نادری شیروان عظیم‌ترین و مهم‌ترین محوطه باستانی شمال شرق ایران و نخستین مرکز فرهنگ و تمدن خراسان شمالی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد احتمالا همان شهر تاریخی «آساک» مرکز تاجگذاری نخستین شاه اشکانی است. تپه باستانی ارگ نادری همانند کوهی در داخل شهر کهن و باستانی شیروان قرار گرفته است که بر دشت شیروان اشراف دارد و رودخانه اترک از کنار آن می‌گذرد. تپه باستانی ارگ نادری شیروان بزرگ‌ترین تپه دست ریز خاکی ایران 25 متر ارتفاع و 90 متر قطر دارد که به علت فرسایش از ارتفاع تپه کاسته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی همچنین از برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی در منطقه ملی بش‌قارداش از 16 تا 19 مردادماه خبر داد و گفت: این نمایشگاه با برگزاری 150 غرفه و 4 شب فرهنگی همراه خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز