خبرگزاری کار ایران

امان دعوت آمریکا برای پیوستن به «ناتوی عربی» را بررسی می‌‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۶۷۳

یک مقام ارشد دولتی در اردن اعلام کرد که امان دعوت آمریکا برای پیوستن این کشور به «ناتوی عربی» که بر مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران متمرکز شده است را بررسی می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از العربی‌الجدید، یک مقام ارشد اردنی اعلام کرد که گفت‌وگوها و رایزنی‌ها در مورد دستیابی به راهکاری برای هماهنگی گروهی بین آمریکا و کشورهای منطقه از جمله اردن، برای رویارویی با چالش‌های امنیتی، دفاعی و اقتصادی  در جریان است و امان در حال بررسی پیشنهاد آمریکا برای پیوستن به «ناتوی عربی» است.

این مقام اردنی تصریح کرد، ایالات متحده ایده‌هایی را برای بررسی مطرح کرده است، بررسی‌ها آنها آغاز شده ولی تاکنون تصمیمی در ارتباط با این امر اتخاذ نشده است.

خبرگزاری «رویترز» روز گذشته به نقل از منابع عربی و آمریکایی گزارش داد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا گام‌هایی را برای تشکیل ائتلاف امنیتی و سیاسی با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، مصر و اردن با هدف مقابله با «نفوذ ایران» در منطقه برداشته است.

این طرح که مقام‌های کاخ سفید و کشورهای خاورمیانه آن را «ناتوی عربی» می‌نامند، می‌تواند تنش بین آمریکا و کشورهای عرب منطقه با ایران را افزایش دهد.

منابع آگاه می‌گویند ممکن است این تلاش‌ها که نام آزمایشی ائتلاف استراتژیک خاورمیانه، مِسا (MESA)، برای آن در نظر گفته شده، در آینده در نشستی در واشنگتن به بحث گذاشته شود. فعلا تاریخ ۲۰ و ۲۱ مهرماه (۱۲ و ۱۳ اکتبر) برای این نشست تعیین شده است.

کاخ سفید نیز تایید کرده است که ماه‌هاست در حال بررسی ایده تشکیل ائتلاف با هم‌پیمانان منطقه‌ای خود است.

به گفته یک منبع آمریکایی، ایده تنظیم یک پیمان امنیتی نخستین بار سال گذشته در جریان سفر ترامپ به عربستان، از سوی ریاض مطرح شد ولی آن زمان اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز