خبرگزاری کار ایران

16 نکته ویژه از 16 تیم لیگ برتر در فصل جدید

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۸۶۱

تیم‌ها‌ی لیگ برتری رسماً از امروز کار خود را برای فصلی دشوار آغاز می‌کنند و هرکدام درگیری‌های مخصوص به خود را دارند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، دوره هجدهم لیگ برتر تا چند ساعت دیگر رسماً آغاز خواهد شد و فصل جدیدی از این رقابت‌ها کلید می‌خورد تا 16 تیم حاضر در این سطح از فوتبال ایران به مصاف هم بروند و در پایان جایگاه خود را بر اساس نتایج کسب شده تعیین کنند. هر کدام از این 16 تیم در فصل جدید با اتفاقات جدید و چالش‌های متفاوتی روبرو خواهند بود و مسائلی که در مدت تعطیلات لیگ رخ داده در این مورد تاثیرگذار است. 16 نکته ویژه از 16 تیم لیگ برتری به شرح زیر است:

 

پرسپولیس؛ چالش پنجره بسته

پرسپولیس فصل گذشته توانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و حالا با چالشی جدی برای هتریک در این عنوان روبروست تا با رکورد 3 قهرمانی پیاپی سپاهان که در لیگ‌های نهم، دهم و یازدهم اتفاق افتاد برابری کند. سرخپوشان علاوه بر مشکلات همیشگی تیم‌های قهرمان در فصل پس از قهرمانی، با مشکل بسته بودن پنجره نقل و انتقالات روبرو بودند و با وجود از دست دادن چند مهره کلیدی و عدم توانایی جذب بازیکن جدید تا زمستان، یک نیم فصل سخت و چالش برانگیز در پیش دارند که اگر بتوانند به سلامت از آن عبور کنند، در نیم فصل دوم شرایط متفاوتی خواهند داشت. چالش بزرگ پرسپولیس در فصل جدید کمبود بازیکن در نیم فصل نخست است.

 

استقلال؛ انتظارات بالا از تیم ضعیف شده

آبی‌پوشان پس از فصل دوازدهم دیگر رنگ قهرمانی لیگ برتر را ندیدند و این موضوع با توجه به دبل کردن پرسپولیس در دو فصل گذشته بیش از پیش هواداران این تیم را ناراضی نگه داشته است. روی آوردن به مربی خارجی پس از سال‌ها با بهبود نسبی اوضاع تیم همراه بود ولی آبی‌پوشان که در فصل جاری با انتظارات فراوانی روبرو هستند به نظر می‌رسد نه تنها نسبت به تیم فصل قبل تقویت نشدند، که حتی گفته می‌شود با تیم ضعیف‌تری روبرو هستیم. امید ابراهیمی و امید نورافکن خیلی زود از تیم جدا شدند و مجید حسینی هم کارش با ترابوزان اسپور تمام شده، آخرین اخبار از قطعی شدن جدایی تیام خبر می‌دهد و در مورد سرور جپاروف هم اخبار امیدوارکننده‌ای وجود ندارد. آبی‌پوشان در جذب بازیکن هم مطابق انتظارات عمل نکرده و اکثر خرید‌های این تیم با حرف و حدیث‌هایی از جمله مصدومیت و مواردی از این دست همراه بوده تا شفر کار خیلی سختی در فصل جدید پیش رو داشته باشد.

 

سپاهان؛ بازگشت دوباره به عصر ژنرال

دومین فصل ناکامی سپاهان که مصادف با ضعیف‌ترین نتایج این تیم در لیگ برتر و البته اوج‌گیری تیم همشهری و رسیدن به عنوان نایب قهرمانی همراه بود، سپاهانی‌ها را مجاب کرد تا رو به سرمربی موفق سابق خود بیاورند و امیر قلعه‌نویی را مجدداً به عنوان نسخه خروج از بحران بکار بگیرند. ورود قلعه‌نویی به نقش جهان با تغییرات گسترده در جمع بازیکنان همراه بوده و در فصل جدید سپاهانی با شکل و شمایل متفاوت و البته به شدت امیدوار کننده به میدان خواهد رفت. حالا دیگر از سپاهان انتظاری جز موفقیت نمی‌رود و هواداران باشگاه هم چیزی جز این نمی‌خواهند.

 

ذوب‌آهن؛ فصل بدون کاپیتان

خروج قلعه‌نویی و آمدن نمازی، جدایی چند بازیکن کلیدی و رفتن به تیم همشهری، انتقال احتمالی تبریزی به استقلال و... موارد مهمی در ذوب آهن فصل جدید هستند ولی ویژه‌ترین اتفاق ذوبی‌ها برای فصل جدید را می‌توان خداحافظی کاپیتان رجب‌زاده دانست. یکی از بهترین و سالم‌ترین بازیکنان فوتبال ایران که تداوم موفقیتش تا سنین بالا را می‌توان مربوط به همین موضوع دانست و حالا فصل هجدهم بعد از سال‌ها بدون حضور رجب‌زاده برگزار می‌شود. خلا این بازیکن نه فقط در ذوب آهن که در لیگ برتر هم حس خواهد شد.

 

تراکتورسازی؛ هندوانه دربسته لیگ هجدهم

شاید ناشناخته‌ترین تیم لیگ هجدهم تراکتورسازی باشد. تیمی که برخلاف تصور در نقل و انتقالات ریخت و پاش آنچنانی نداشت، چند مهره با تجربه خودش را به بیرون راند و خریدهای داخلی خاصی هم نداشت و چند مهره خارجی به ظاهر با کیفیت جذب کرده که باید در عمل دید چکار خواهند کرد.

جذب یک مربی صاحب‌نام و با کارنامه خوب مهم‌ترین اقدام تراکتورسازیِ خصوصی بود و حالا باید دید توشاک نامدار با تیم محبوب تبریزی چکار می‌کند.

 

سایپا؛ بدون قلیزاده و حضور نصفه و نیمه ترابی

چهره جوان، شاداب و پرنشاطی که دایی به سایپا داد دلیل اصلی موفقیتش در فصل گذشته بود و هنوز هم این چهره در نارنجی‌پوشان حفظ شده است ولی چه کسی می‌تواند منکر تاثیرگذاری ترابی و قلی‌زاده نسبت به سایر نفرات این تیم در فصل گذشته شود؟ این موضوع چالش جدی فصل جدید سایپا خواهد بود چرا که قلیزاده را از دست داده‌اند و ترابی هم بازیکن پرسپولیس است و تا نیم فصل به طور قرضی در این تیم بازی خواهد کرد. باید دید دایی چه فکری برای پر کردن جای خالی این دو نفر خواهد داشت.

 

پیکان؛ وقتی پدیده‌ها جدا شدند

جلالی هم در پیکان رو به جوانگرایی آورد و پدیده‌های زیادی در فصل گذشته به فوتبال ایران معرفی کرد که یکی پس از دیگری از این تیم جدا شدند. نیازمند به سپاهان رفت، آقاخان به استقلال، شیری به پرسپولیس، احمدی به پارس، بارانی به نساجی و... پیکان خریدهای نسبتاً خوبی داشته و باید دید می‌توانند جای خالی جدا شده ها را پر کنند یا نه.

 

پدیده؛ امید به بازگشت با یحیی

پدیده فصل گذشته در نیم فصل نخست گزینه جدی سهمیه بود و حتی بعضی وقت‌ها موی دماغ پرسپولیس در صدر جدول هم می‌شد ولی کسر 6 امتیاز از این تیم به یک باره کاخ آرزوهایشان را فروریخت و باعث شد انگیزه‌ای برایشان در ادامه نماند و در پایان فصل خطر سقوط را احساس می‌کردند. پدیده در فصل جدید دیگر مهاجری را در اختیار ندارد و رو به استفاده از یک مربی جوان و موفق مثل گل‌محمدی آورده است. هم پدیده به دنبال اوجگیری با سرمربی خودش است و هم یحیی انگیزه زیادی دارد تا دو فصل نا موفق را فراموش کند و به سطح اول فوتبال برگردد.

 

فولاد خوزستان؛ ادامه راه با سیروس

فولاد در تابستان درگیر مسائل زیادی بود و بازیکنان زیادی در ترکیب این تیم تغییر کردند. در مقطعی از فصل بحث تغییر سرمربی مطرح شد و حتی حسین فرکی به عنوان مربی جدید تیم معارفه شد ولی در نهایت تصمیم بر ادامه همکاری با پورموسوی بود. چهره فولاد در فصل جدید با توجه به تغییرات انجام شده تا حدودی جوان شده است و باید دید مثل فصل گذشته در جمع تیم‌های موفق لیگ خواهد بود یا نه.

 

پارس جنوبی؛ همه جدا شدند

شاید بیشترین زیان را در فصل نقل و انتقالات پارس جم دیده باشد که تمام ستاره‌هایش جدا شدند و نفرات کمی جذب شدند که بعید است بتوانند جای خالی آنها را پر کنند.

فرشاد محمدی مهر، میثم تیموری، وحید حمدی نژاد، محسن فروزان، محمد طیبی، علی دشتی، مهدی زبیدی، امید سینگ و میثم آقایی به تیم‌های دیگری پیوستند و حالا تارتار با دست خالی باید به دور هجدهم لیگ وارد شود.

 

استقلال خوزستان؛ دشوار ترین چالش برای ماندن

تیم خوب و دوست داشتنی فصل پانزدهم ویسی که در فصل شانزدهم با مشکلات ریز و درشت زیر نظر پورموسوی در آسیا بازی‌های خوبی انجام داد، همچنان به سقوط آزاد خود ادامه می‌دهد. مشکلات مالی، جدا شدن ستاره‌ها و عدم توجه به نماینده خوزستان در لیگ برتر هر فصل کارش را برای ماندن سخت‌تر می‌کند و حالا نخستین تجربه داریوش یزدی در لیگ رقابت دشوار برای نتیجه گرفتن با این تیم آشفته است.

 

صنعت نفت؛ نسخه پرتغالیِ برزیل

صنعت نفت با فیروز کریمی در لیگ برتر ماند و با فراز کمالوند اوج گرفت و تبدیل به یکی از تیم‌های خوب لیگ برتر شد و حالا با چهره‌ای جدید زیر نظر سرجیوی پرتغالی پا به لیگ می‌گذارد. صنعت نفت هم تغییرات زیادی در جمع بازیکنانش داشته و چهره جدیدی گرفته و باید دید دستپخت سرمربی پرتغالی در برزیلِ ایران چه خواهد بود.

 

گسترش فولاد (ماشین‌سازی)؛ فرزند سرراهی تبریز

گرفتن مالکیت تراکتورسازی توسط زنوزی به طور مشخص تمرکز او را از تیم دیگر تبریز یعنی گسترش فولادی که این روزها نام و رنگ لباسش را تغییر داده برداشته است و همین موضوع باعث شده با تیمی به مراتب ضعیف‌تر از فصل قبل راهی مسابقات شود و حتی با نگاه بدبینانه می‌توان آنها را گزینه سقوط به لیک یگ دانست. باید ببینیم رفتن زنوزی به تراکتورسازی به کاهش سهمیه‌های تبریز در لیگ برتر منجر می‌شود یا نه.

 

سپیدرود رشت؛ قربانی دعواهای مالکیتی

تیم ریشه‌دار و مردمی رشت و تنها نماینده گیلان در لیگ برتر با خون دل به سطح اول فوتبال کشور رسید و با خون دل ماندنی شد ولی این مسائل درس عبرتی برای نگاه ویژه‌تر به این تیم نشد و در تابستان که فرصت ویژه‌ای برای تقویت و آماده‌سازی تیم بود، شاهد دعواهای مالکیتی و حرکت موازی دو باشگاه با یک نام تا مقطعی از تعطیلات بودیم که بدون شک از این تیم زمان و هزینه گرفت و به آن ضربه زد. این مسائل کار خداداد را برای ماموریت ویژه‌اش در لیگ برتر سخت می‌کند.

 

نساجی و نفت مسجد سلیمان؛ همه نگاه ها به ویسی و نکونام

دو تیمی که از یک لیگ سخت و رقابتی نفسگیر جواز صعود گرفتند و دو مربی جوان که یکی تجارب خوبی در لیگ برتر دارد و دیگری نخستین حضورش در این سطح است. هر دو چالشی سخت در حفظ میراثی ارزشمند دارند و میزان موفقیتشان در این پروژه احتمالا تا پایان عمر به کارنامه‌شان سنجاق می‌شود. نساجی تا حدودی بهتر خرید کرده است ولی نفت هم تیم خوبی است که امید زیادی به نتیجه گیری آن می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز