خبرگزاری کار ایران

محبی‌نیا:

روسای قوه قضائیه قدمی برای حبس‌زدایی برنمی‌دارند

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۱۴۵

یک فوریت اصلاح ماده ۲۴۲ آیین دادرسی کیفری به منظور تغییر شرایط صدور قرار تامین تصویب شد

به گزارش خبرنگار سیلاسی ایلنا، در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی بهارستان‌نشینان با فوریت طرح قانونی اصلاح ماده ۲۴۲ آیین دادرسی کیفری به منظور تغییر شرایط صدور قرار تامین موافقت کردند.

بر اساس این گزارش از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن علنی ۱۵۲ نماینده رای موافق، ۲۷ نماینده رای مخالف و ۸ نماینده نیز رای ممتنع دادند.

در این خصوص جهانبخش محبی‌نیا طراح این طرح با بیان اینکه در اغلب سیستم‌های کیفری دنیا جرائم کشف و پرونده متهم تشکیل می‌شود و سپس وی را فرا می‌خوانند، گفت: این رویه اختصاص به جرم خاصی ندارد و هر نوع جرمی را شامل می‌شود اما متاسفانه در سیستم قضایی ایران رویه به شکل دیگری است و برای حفظ متهم و آثار مجرمانه قرار بازداشت موقت صادر می‌کنند که خود این امر یکی از قرارهای تامین محسوب می‌شود و تا مدت‌ها قابل تمدید است.

نماینده مردم میاندوآب با اشاره به اینکه این موضوع علاوه بر اینکه با حقوق افراد و آزادی‌های عمومی ناسازگار است، گفت: مهمترین چیز سلامت جسمی و روانی متهمان است که در این صورت با خطر مواجه می‌شود که خود این امر اعترافات آنان را زیر سوال می‌برد و به تبع آن نارضایتی عمومی گسترده‌ای را ایجاد می‌کند بنابراین طرح فوق با قید یک فوریت به منظور حبس زدایی در راستای اهتمام به بند ۱۴ سیاست‌های کلی قضایی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری باید تدوین و ارائه شود.

وی تاکید کرد: نزدیک به ۴۰ سال است که چشم خود را بر اصلاحات واقعی قضایی بسته‌ایم در حالی که مفسده‌ها در محاکم بازرسی‌ها و بازپرسی‌هاست نباید اجازه داد عده‌ای با قرار تامین بازی کنند و آن را وسیله‌ای برای ترساندن افراد قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: روسای قوه قضائیه حبس زدایی را شعار خود قرار داده‌اند اما متاسفانه قدمی در این باره بر نمی‌دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز