خبرگزاری کار ایران

خبرگزاری فرانسه بررسی کرد؛

انتظارات پوتین و ترامپ در نشست هلسینکی

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۹۳۴

دیدار سران آمریکا و روسیه در حالی انجام می‌گیرد که روابط دو کشور به سردترین وضعیت از زمان جنگ سرد رسیده است و بنابراین دو طرف تمام هم و غم خود را بر این اصل متمرکز خواهند کرد که چیزی مثبت از این دیدار حاصل کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا امروز -دوشنبه- نخستین دیدار دوجانبه خود را در شهر هلسینیکی برگزار می‌کنند.

این دیدار در حالی انجام می‌گیرد که روابط دو کشور به سردترین وضعیت از زمان جنگ سرد رسیده است و بنابراین دو طرف تمام هم و غم خود را بر این اصل متمرکز خواهند کرد که چیزی مثبت از این دیدار حاصل کنند.

اما مسکو و واشنگتن چه انتظاراتی از این دیدار دارند؟

نظرگاه مسکو

به گفته «آندری باکلیتسکی» تحلیل‌گر روزنامه «دیلی استار»، نفس برگزاری این دیدار برای مسکو یک پیروزی حساب می‌شود، چراکه کرملین مدت‌هاست که در پی چنین دیداری بود، اما واشنگتن آن را پس می‌زد.

درگیری‌ها در اوکراین و سوریه، همچنین اتهام دست داشتن مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ و تحریم‌های واشنگتن علیه روسیه، از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی است که دو طرف با آن مواجه هستند.

 باکلیتسکی افزود که باید انتظار «تصمیم‌های پیشگامانه» اندکی را در این دیدار داشت و دست آخر یک بیانیه مشترک تنها دستاورد ملموس این نشست خواهد بود.

«الکسی مالاشنکو» تحلیل‌گر سیاسی، معتقد است که برای پوتین، نفس این دیدار به این معناست که «آمریکا، روسیه را به‌عنوان یک ابرقدرت به رسمیت می‌شناسد.»

مالاشنکو گفت که پوتین ممکن است تلاش کند ترامپ را قانع کند که موضعی «انعطاف‌پذیرتر» در قبال جنگ در سوریه اتخاذ کند و واشنگتن فعالیت‌های خود را در این کشور کاهش دهد.

وی افزود که هرگونه توافق درباره مسائل این منطقه برای مسکو یک پیروزی به حساب می‌آید.

نظرگاه واشنگتن

تحلیل‌گران آمریکایی معتقدند که ارزش دیدارهایی از این دست برای ترامپ این است که او خود را در مرکز سیاست خارجی ایالات متحده قرار می‌دهد.

«ویلیام پومرانز» تحلیل‌گر ارشد مؤسسه ویلسون، گفت: «ترامپ می‌خواهد خود را به‌عنوان کسی نشان دهد که تصمیمات اساسی را در مسائل سیاست خارجی می‌گیرد. او به‌صورتی یک‌جانبه چنین تصمیماتی را می‌گیرد.»

او در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «این نگاه بیشتر از ماحصل دیدارها برای ترامپ اهمیت دارد.»

«آلینا پولیکوا» تحلیل‌گر سیاست خارجی آمریکا در مؤسسه بروکینگز، هم معتقد است که ترامپ از این دیدار برای تحکیم موقعیت خود در داخل استفاده می‌کند.

وی گفت: «دستاورد ترامپ از این دیدار چیزی نخواهد بود جز این پیام که اوباما روابط با مسکو را خراب کرد و رئیس‌جمهوری آن را بهبود بخشیده است.»

با این وجود، «ویلیام کورتنی» تحلیل‌گر سیاسی، گفت که ترامپ ممکن است تلاش کند برخی موضوع‌ها را در دیدارش با پوتین حل‌وفصل کند.

به اعتقاد کورتنی، بازگشایی کنسولگری آمریکا در سنت‌پترزبورگ و همچنین کنسولگری روسیه در سان فرانسیسکو یکی از مسائلی است که ترامپ تلاش می‌کند بر آن انگشت بگذارد.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز