خبرگزاری کار ایران

رامین رضاییان و مهدی طارمی خزانه پرسپولیس را پر می‌کنند!

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۳۱۷

حضور بازیکنان ملی‌پوش سابق پرسپولیس در جام جهانی روسیه می‌تواند منبع مالی خوبی نصیب این باشگاه کند.

به گزارش ایلنا، 209 میلیون درآمد فیفا از جام جهانی به باشگاه‌هایی می‌رسد که طی دو سال آخر منتهی به جام جهانی، بازیکنی داشته‌اند که در جام جهانی بازی کرده است. البته بسیاری از رسانه‌ها اعداد را اشتباه محاسبه کرده‌اند و سهم هر بازیکن را بسته به باشگاهی که حین جام جهانی در آن بوده در نظر گرفته‌اند. مثلا اگر بازیکنی دو سال پیش در باشگاهی بازی می‌کرد و سال منتج به جام جهانی در باشگاهی دیگر توپ می‌زد، هر دو باشگاه از این پول سهم دارند.

اما نحوه محاسبه به این ترتیب است:

الف: در جام جهانی ۳۲ تیمه (تا قبل از جام جهانی ۲۰۲۶ که ۴۸ تیمه می‌شود) ۷۳۶ بازیکن (هر تیم ۲۳ نفر) وجود دارد. با محاسبه زمانی حضور تیم‌هایی که در مرحله گروهی و بعد از آن در سایر مراحل حذف می‌شوند باشگاه‌ها بابت هر بازیکن - روز ۸۵۳۰ دلار از فیفا دریافت می‌کنند. در نظر داشته باشید تعداد روزهای مد نظر فیفا از دو هفته مانده به بازی افتتاحیه آغاز و تا یک روز بعد از آخرین بازی تیم ملی هر بازیکن در جام جهانی محاسبه می‌شود. یعنی ایران که در مرحله گروهی حذف شده ۲۶ روز از فیفا پول می‌گیرد.

برای محاسبه رقم دریافتی باشگاه‌ها اینکه بازیکن‌ها در دو سال منتهی به جام جهانی در کدام باشگاه بازی می‌کردند مهم است. به طور ساده، باشگاهی که بازیکنش را دو سال است در اختیار دارد و در جام جهانی حاضر است، کل مبلغ مربوطه را می‌گیرد، باشگاهی که بازیکنش یک فصل آخر جام جهانی برایش توپ زده دوسوم را می‌گیرد و باشگاهی که فصل ماقبل منتهی به جام جهانی بازیکنی در جام جهانی داشته یک‌سوم را دریافت می‌کند. مثالی که خود فیفا برای درک بهتر نحوه محاسبه زده به این شرح است:«بازیکن x به تیم ملی A دعوت شده تا در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بازی کند. بازیکن x در زمان جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با باشگاه y قرارداد دارد. بازیکن x از جولای ۲۰۱۷ از باشگاه z به باشگاه y پیوسته است. تیم ملی A در یک‌چهارم نهایی جام جهانی روسیه حذف می‌شود. یعنی از دو هفته مانده به جام جهانی تا فردای آخرین بازی‌اش، مجموعا ۳۹ روز به همراه تیم ملی A بوده. ۳۹ روز ضربدر ۸۵۳۰ دلار می‌شود ۳۳۲ هزار و ۶۷۰ دلار سهم این بازیکن که فیفا پرداخت می‌کند. این پول باید بین باشگاه‌های y و z تقسیم شود. باشگاه y دو سوم رقم مذکور را می‌گیرد و باشگاه z یک سوم آن را.»

اما سهم هر باشگاه از حضور ایران در جام جهانی روسیه چند نفر است؟ شاید همه به تیم‌های آخر این بازیکنان اشاره کنند اما بسیاری از این بازیکنان سابقا در باشگاه‌های دیگری بازی می‌کردند. مثلا یک‌سوم از سهمی که مهدی طارمی و رامین رضاییان دارند به حساب باشگاه پرسپولیس واریز خواهد شد. بدین ترتیب با توجه به تعداد بازیکنان ملی‌پوش شاغل در لیگ ایران که در جام جهانی حاضر بودند به اضافه بازیکنانی که در دو سال اخیر مدتی را در لیگ ایران گذرانده‌اند باشگاه‌های ایرانی مجموعا ۲ میلیون و ۵۲۴ هزار دلار از فیفا دریافت خواهند کرد در حالی که مثلا درآمد باشگاه‌های انگلیسی از این راه جمعا نزدیک به ۳۷ میلیون دلار خواهد بود.

این عدد ایران را در رتبه بیستم درآمدها در بین کشورها گذاشته است. استقلال هم با داشتن ۴ بازیکن در جام جهانی بیشترین درآمد را در بین باشگاه‌های ایرانی از سوی فیفا دارد. پرسپولیس اگرچه ۲ بازیکن در جام جهانی داشت، با توجه به حضور بازیکنانی دیگر در فصل قبل به درآمد ۷۳۴ هزار دلاری رسید. جالب اینکه تیم پدیده نیز به خاطر حضور خانزاده در روسیه منتفع شد. خانزاده دو فصل پیش برای مشکی‌پوشان توپ می‌زد. به همین خاطر مشکی‌پوشان نیز حدود ۸۷ هزار دلار از فیفا دریافت می‌کند.

البته قطعا یکی از مشکلات فدراسیون فوتبال ایران، دریافت این پول‌ها از فیفاست که با توجه به وضع مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا، دریافت آن دشوار خواهد بود. نرخ ارز نیز از دیگر مشکلات باشگاه‌ها خواهد بود و باید دید باشگاه‌ها چه راهکاری برای تبدیل این مبالغ پیدا می‌کنند. همچنین با توجه به اینکه باشگاه‌های بدهکار بخصوص پرسپولیس و استقلال بدهی‌های ارزی زیادی دارند، شاید بهتر باشد بدون دریافت این پول، آن را مستقیما به طلبکاران ارزی خود پرداخت کنند تا اینکه یک بار در ایران به قیمت دلار دولتی (۴۲۰۰ تومان) بفروشند و سپس برای پرداخت بدهی‌ها با نرخ‌هایی بالاتر ارز تامین کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز