خبرگزاری کار ایران

با وجود افت شاخص کل در دقایق پایانی بازار رخ داد:

چرخش رفتار معامله گران به سمت تقاضا

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۰۵۴

بورس امروز در حالی شاهد افت شاخص کل بود که در پایان ساعت معاملات سرمایه گذاران شاهد جمع آوری صفهای فروش بودند و به نظر می رسید قیمت ها میل بیشتری برای افت نداشته باشند. با این وجود بازدهی شاخص کل همچنان بیش از ۱۲ درصد بوده و این مولفه در یکسال اخیر بیش از ۳۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در معاملات روز جاری سرمایه‌گذاران بورسی بیش از یک میلیارد و ۵۵۹ میلیون برگه دارایی مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات ۳ هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال بود و در ۷۷ هزار نوبت معاملاتی انجام شد.

مقایسه حجم و ارزش معاملات امروز نسبت به روز گذشته نشان می دهد حجم معاملات و ارزش معاملات به ترتیب ۳۰ و ۳۱ درصد رشد داشته است.

امروز فولاد مبارکه با معامله ۱۲۴ میلیون سهم به ارزش ۴۸۰ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد.

رفتار صنایع بورسی

بررسی روند معاملات نشان می دهد که جو منفی بازار دوام چندانی نداشت و در ساعات پایانی با چرخش معاملات همراه شد.

در گروه خودرو برخی نمادها به دامنه مثبت راه یافتند. خگستر نیز با صف خرید همراه شد. در این گروه مدیرعامل ایران خودرو دیزل از سهم ۳۰ درصدی این شرکت در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری خبر داد و گفت:‌ در سال جاری حدود ۱۵ هزار دستگاه و تا پایان اجرای طرح نیز بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرو تجاری تولید و وارد ناوگان تجاری کشور خواهیم کرد.

همچنین در گروه آی تی و انفورماتیک به جز نمادهای "آپ"، "افرا" و "فن آوا" که مثبت بودند، سایر نمادها اکثرا منفی دنبال شدند ا. ما در سوی دیگر بازار دادوستدهای متعادل و مثبت و سبز رنگ گروه ساختمانی ثبت شد.

در جریان معاملات امروز صف خرید نمادهای بکاب و بسویچ در گروه ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، جلب توجه می کرد و نماد رمپنا پس از رفع تعلیق، برگزاری مجمع فوق العاده تصویب افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی و تغییر سال مالی با رشد حدود ۲ درصدی بازگشایی شد که در ادامه با افزایش عرضه از سوی سهامداران به صف خرید منتهی شد.

آمار معاملات

نگاهی به آمار معاملات روز یک شنبه نشان می دهد که در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس متاثر از معاملات منفی سهام فولاد مبارکه، ملی مس، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تاپیکو، پتروشیمی جم، فولاد خوزستان و چادرملو شاهد افت ۲ هزار و ۸۳۴ واحدی بود. این متغیر در پایان معاملات امروز به رقم ۱۰۸ هزار و ۶۹۴ رسید.

شاخص های بازار اول و دوم نیز به ترتیب دو هزار و ۲۰۹ و ۵ هزار و ۱۴ واحد نزولی شدند.

گروه های فلزات اساسی، کانه فلزی و شیمیایی امروز با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعتی قرار گرفتند.

بیشترین رشد قیمتی در شرکت های محورسازان ایران خودرو، تولید محور خودرو، آلومراد، پارس سوییچ، صنایع شیمیایی سینا، داروسازی فارابی و سایپا آذین ثبت شد.

 این در حالی بود که امروز کارتن ایران، پتروشیمی جم، فولاد کاوه جنوب کیش، کربن ایران، فولاد خوزستان، سرمایه گذاری امید و پتروشیمی شازند شاهد کاهش رشد قیمتی بودند.

سرمایه گذاران در پایان معاملات روز جاری برای خرید واحدهای صندوق امین یکم، سهام گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، اوراق صکوک مخابرات، سهام پالایش نفت بندرعباس، گسترش نفت و گاز پارسیان ، محورسازان ایران خودرو و تولید محور خودرو بیشترین تقاضا و صف های خرید را تشکیل دادند. حجم تقاضای خرید در این نمادها بیش از ۲۰ میلیون سهم بود.

در مقابل گروهی از سرمایه گذاران برای خروج از اوراق صکوک سایپا، سهام سرمایه گذاری سپه، سهام گروه مپنا و اوراق صکوک گل گهر بیشترین عرضه ها و سنگین ترین صف های فروش را ثبت کردند.

همچنین بررسی تغییر مالکیت امروز بازار سهام حاکی از حمایت قابل توجه بازیگران حقوقی از بسیاری از نمادهای بازار است. برهمین اساس امروز بورس تهران شاهد دست به دست شدن حدود ۱۰۴ میلیارد تومان سهم از سمت بازیگران حقیقی به حقوقی بود. که بیشترین خرید بازیگران بزرگ بازار در نماد "فولاد" بوده است. همچنین در سمت مقابل حقیقی تحرک بیشتری در نماد "وبملت" داشتند.

فرصت خرید سهام ارزنده

با وجود افت بازار سهام در روز جاری گروهی از کارشناسان و تحلیل گران بازار سرمایه با تاکید بر شرایط بنیادی صنایع و شرایط مثبت متغیرهای مهم اقتصادی کشور معتقدند که ذات بازار سهام با فرازو نشیب همراه است. به همین دلیل بازار در حال حاضر بیشترین نیاز را به سهامداران هوشمند دارد تا از موقعیت های به وجود آمده بیشترین استفاده را کنند.

یک خبر مهم برای پتروشیمی

در بررسی خبرهای مهم امروز باید به ابلاغ تخفیف خوراک پتروشیمی ها اشاره کرد که شامل میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک های تحویلی به واحدهای تولیدی توسط شرکت های تابعه وزارت نفت است.بر همین از این پس نرخ خوراک پتروشیمی ها باید با قیمت دلار ۳۸۰۰ تومان محاسبه شود.

توقف ۳ نماد

در پایان معاملات امروز، شرکت های تولیدی چدن سازان(چدن) و فروسیلیس ایران(فروس) جهت برگزاری مجامع عادی سالیانه به منظور تصویب صورت های مالی، مهندسی نصیر ماشین(خنصیر) جهت برگزاری مجمع عادی به طور فوق العاده انتخاب اعضاء هیئت مدیره متوقف شدند.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز