خبرگزاری کار ایران

فرمانده ناجا:

جلوی واردات خودروهای شیشه دودی گرفته شود

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۷۴۰

فرمانده ناجا گفت: اولویت ما در پلیس راهور کاهش تلفات جاده‌ای و تعیین سهم دستگا‌ه‌ها در تصادفات و مسوول سازی دستگاه‌های دیگر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار حسین اشتری در اولین نشست تخصصی روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی گفت: نقش رسانه و مجموعه اطلاع‌رسانی برای ما بسیار اهمیت دارد. اگر رسانه به عنوان واسط میان ما و مردم نباشد نمی‌توانیم مطالباتمان را به مردم انعکاس داده و از سوی دیگر درخواست‌های مردم را شاهد باشیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: باید اولویت‌هایمان مشخص شود و مسوول انجام و مسوول پیگیری اولویت‌ها نیز مشخص باشد.

فرمانده ناجا ادامه داد: اولویت ما در پلیس راهور کاهش تلفات جاده‌ای و تعیین سهم دستگا‌ه‌ها در تصادفات و مسوول سازی دستگاه‌های دیگر است.

وی ادامه داد:‌ نیروی انتظامی با تشکیل قرارگاه کاهش تصادفات و تلفات این مهم را شروع کرده البته این اهتمام همیشه وجود داشته اما می‌خواهیم آمار تلفات را کاهش داده و از وقوع آن پیشگیری کنیم.

سردار اشتری گفت: در نوروز سال 97 بیش از 15 درصد افزایش ترددهای جاده‌ای را داشتیم همچنین تا 1900 نفر در تابستان سال گذشته آمار تلفات جاده ای ما بوده است که البته این آمار نسبت به جمعیت کشور و وسایل نقلیه و آمار گواهینامه‌های فعال مقایسه می‌شود. در حال حاضر 33 میلیون وسیله نقلیه در حال تردد هستند همچنین 28 میلیون گواهینامه فعال وجود دارد.

وی با بیان اینکه سفرهای مردم طولانی شده گفت:‌ با توجه به این موارد ما توانسته‌ایم مدیریت مناسبی داشته باشیم اما به این مقدار راضی نیستیم و ایده‌آل ما این است که تصادف نداشته و آمار جانباختگان به کمترین حد برسد.

فرمانده ناجا با بیان اینکه نیروی انتظامی پشتیبانی لازم از پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راه داشته و خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در سال گذشته با توجه به محدودیتی که در اعتبارات داشتیم، اما به نسبت همه پلیس‌های تخصصی پشتیبانی بیشتری از پلیس راه داشتیم. همچنین خودروهایی وارد شد  و با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح بخش عمده‌ای از آنها در اختیار پلیس راهور قرار گرفت. در سال 97 نیز اعتبارات پلیس راهور نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است بنابراین ما توجه لازم از نظر پشتیبانی را نسبت به پلیس راهور داریم و باید از هر نوع تکنولوژی و فناوری که ما را در رسیدن به هدفمان یاری می‌کند استفاده کنیم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه اگر بدانیم پروژه‌ای ما را به هدفمان نزدیک می‌کند خارج از اعتبارات کمک خواهیم کرد، تصریح کرد: ما در حد مقدوراتمان چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر تجهیزات به پلیس راهنمایی و رانندگی کمک و آنها را پشتیبانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: باید تلاش و همت کنیم تا بر اساس مصوباتی که در قرارگاه کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای داریم با جدیت و به صورت جهادی پیش برویم و باید تلاش کنیم آمار تصادفات را کاهش داده، چرا که این اقدام یک کار انسان دوستانه و خداپسندانه است.

سردار اشتری با بیان اینکه اگر خودروها از نظر ایمنی مشکل داشته باشند وظیفه داریم آن را ابلاغ و اعلام کنیم گفت: در صورتی که خودروها از نظر ایمنی مشکل داشته باشند از تردد آنها جلوگیری می‌کنیم خودروسازان موظف هستند استانداردها را رعایت کنند.سیستم ایمنی خودرو باید استاندار لازم را داشته باشد.

فرمانده ناجا در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع استانداردسازی جاده‌ها اشاره کرد و گفت: هشت هزار نقطه حادثه‌خیز مشخص شده بود که در حال حاضر مقداری از آن کاهش یافته اما به جاده‌های فرعی و روستایی کمتر توجه می شود البته خیلی از سفرها به این نقاط نیز کشیده شده است. باید از وزارتخانه مربوطه و وزارت راه مطالبه کنیم همچنین هر استانی در محدوده خود نقاط حادثه‌خیز را مشخص کرده و به استانداران و فرمانداران اعلام کند. ما هم به دولت و وزارت راه اعلام می‌کنیم.

سردار اشتری با تاکید بر اینکه باید برای رسیدن به اهدافمان مسئولیت‌سازی کرده و آن را پیگیری کنیم خاطرنشان کرد: باید از دستگاه‌های مربوطه و مسئولان مطالبه داشته باشیم تا این اقدامات انجام شود جان مردم محترم است و ما وظیفه داریم در حفظ آن بکوشیم و برای سفر مناسب و ایمن برای مردم جاده‌ها را ایمن‌سازی کنیم. اگر یک بار مکاتبه کردیم و پاسخ نگرفتیم این کفایت نمی‌کند حتما باید پیگیری کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم البته مسئولان مربوطه هم دلسوز هستند و ما منکر این نمی‌شویم اما باید برای برطرف شدن این مشکلات یک برنامه و زمان مشخص ارائه دهند تا این ضعف‌ها برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه نقاط حادثه‌خیزی در کشور داریم که ده‌ها سال است در خصوص آن به مسئولان تذکر می دهیم اما حل نشده گفت: اگر نمی توانند این مشکل را برطرف کنند آن راه را مسدود کرده و راه جدیدی باز کنند. سهم دستگاه‌ها باید در کاهش تصادفات مشخص شود و همه باید به وظیفه‌شان عمل کنند. همانطور که گفتم همه مسئولان برای ما محترم هستند اما ما وظیفه داریم این مطالبات را از آنها پیگیری کنیم اگر مسئولان به این موضوعات توجه نکردند باید به مسئول بالاتر و قوه قضائیه اعلام کنیم.

فرمانده ناجا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه از مردم نیز می‌خواهیم قوانین راهنمایی و رانندگی را اجرا کنند گفت: ما هر کاری انجام می‌دهیم برای سلامت مردم است و خودشان هم باید در این امر با ما همکاری کنند مردم ما قدرشناس و بافرهنگ هستند اعتماد مردم به مجموعه راهور در نظرسنجی‌ها به شدت زیاد است و این سرمایه بزرگی برای پلیس راهور محسوب می‌شود حالا یک نفر ممکن است قانون را رعایت نکنند این بحثش جدا است.

وی با بیان اینکه به اشکال مختلف اطلاع‌رسانی انجام شده و از مردم خواست تا قوانین را رعایت کنند گفت:‌ اکثریت قریب به اتفاق مردم قانون را رعایت می‌کنند ممکن است درصد پایینی به هر دلیلی از جمله اینکه حالت عادی نداشته یا از قانون بی‌خبر هستند قوانین را رعایت نکنند در این هنگام پلیس باید با قاطعیت برخورد کند و ما در اینجا اغماض نمی‌کنیم.

فرمانده ناجا خطاب به ماموران و روسای پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: اعمال قانون در همه جا باید در کمال مهربانی و ادب انجام شود مردم اجرای قانون با احترام و ادب را می‌پذیرند البته فرهنگ همکاران ما خوب و رو  به جلو بوده است اما باید بدانیم با کمال احترام با مردم برخورد کرده چرا که همه شهروند جمهوری اسلامی هستند چه مسلمان و چه غیرمسلمان و چه ما را قبول داشته و چه نداشته باشند باید با آنها با احترام برخورد شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از ماموران می‌خواهم برای اینکه جلوی اتومبیلی را بگیرند به وسط بزرگراه و اتوبان نیایند متاسفانه تاکنون چندین نفر از ماموران را اینگونه از دست داده‌ایم. نباید به وسط جاده بیایید چرا که جان شما برای ما ارزشمند است.

وی با اشاره به درگیری‌های اخیر در مرزهای کشور گفت: واقعیت این است که برای ما سخت است که یکی از همکارانمان در چنین حادثه‌ای جان خود را از دست می‌دهد بنده به تک تک شما علاقه دارم مراقب جان خود باشید اگر ماموریت کمی دیر شد بر عهده بنده.

وی ادامه د اد: نیازی نیست ماموران در نقاطی که دیده نمی‌شوند پنهان شوند ما نمی‌خواهیم مردم بترسند برخورد شما با متخلف کمتر شود عیبی ندارد اما نیازی به ترساندن مردم نیست و ماموران باید این موارد را مدنظر داشته باشند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه اجرای ماموریت و اجرای قانون باید مقتدرانه، مهربانانه و در کمال عدالت باشد گفت: شما ماموران راهنمایی و رانندگی در اجرای قانون باید رافت‌تان بیشتر باشد گاهی اوقات پلیس‌های تخصصی با مردم برخورد می کنند که جنبه اقتدار آنها باید بیشتر باشد اما شما با درصد بالایی از مردم مواجه هستید و باید مودبانه با مردم برخورد کنید.

فرمانده ناجا در خصوص هنجارشکنی در اتومبیل‌ها گفت: پلیس با هر ناهنجاری و هنجارشکنی باید طبق قانون برخورد کند اگر خودرویی آلودگی صوتی ایجاد می‌کند یا مزاحم نوامیس مردم می‌شود و یا راننده در آن بی‌حجاب است و با سرعت‌هایی که باعث رعب و وحشت برای مردم می‌شود باید طبق قانون با آ‌نها برخورد کرد و اگر نتوانستید خودرو را متوقف کنید شماره آن را یادداشت کنید.

وی همچنین ادامه داد: دور دور کردن خودروها در برخی مناطق انجام می‌شود که باید جلوی آن گرفته شود، چرا که سکنه یک محل شاکی هستند و باید با این تخلفات برخورد کرد. برای ما هم فرقی ندارد چه خودرویی باشد خارجی یا داخلی.

او همچنین در خصوص شیشه دودی خودروها گفت: در خصوص دودی بودن شیشه‌های خودرو نیز باید حدمجاز آن رعایت شود خودرویی که داخلش دیده نشود باعث ناامنی برای مردم می‌شود برخی خودروها با شیشه دودی وارد کشور می‌شود که باید جلوی آن  گرفته شود همچنین با هماهنگی با پلیس اماکن با مکان‌هایی که شیشه خودرو را از آن حد مجاز بیشتر می‌کنند برخورد کنیم مانند همان اقداماتی که در خصوص سیستم‌های صوتی انجام شد خوشبختانه اصناف نیز همکاری لازم را با مردم دارند.

وی ادامه داد: مردم باید با وجود پلیس احساس امنیت کنند یعنی در سایه حضور پلیس احساس امنیت داشته باشند.

سردار اشتری خاطرنشان کرد: ابتکار عمل و نوآوری در کارهایتان داشته باشید تا انشاالله در پایان سال با کاهش تلفات جاده‌ای مواجه باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز