خبرگزاری کار ایران

اسد:

غرب در مقامی نیست که بگوید چه کسی در سوریه مسئول است/ درباره «اس- ۳۰۰» از روس‌ها سوال کنید

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۵۷۴

رئیس‌جمهوری سوریه اظهار داشت، غرب در جایگاهی نیست که بگوید چه کسی در سوریه مسئول باشد؛ در واقع، غرب مسئول کشتارها در سوریه است.

به گزارش ایلنا به نقل از سانا، «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، روز شنبه در گفت‌وگو با روزنامه «دیلی‌میل» انگلیس یادآور شد که انگلیس، فرانسه و آمریکا حمله شیمیایی ادعایی در «دوما» را مطرح کرده و به دروغ‌پردازی درباره آن پرداختند.

بشار اسد با اشاره به این‌که حضور آمریکا، انگلیس و فرانسه در سوریه غیرقانونی است، خاطرنشان کرد که این حضور به مثابه نوعی تهاجم است که حاکمیت یک کشور را نقض می‌کند.

رئیس‌جمهوری سوریه گفت: «طرف اصلی که با داعش می‌جنگد، ما هستیم و وظیفه ملی خود می‌دانیم که وجب به وجب از خاک کشور را آزاد کنیم. تنها مرجع تصمیم‌گیری در مورد تحولات کنونی و بعدی در سوریه خود سوری‌ها هستند و هیچ کس نباید در مورد آن تردید داشته باشد. البته تردیدی نیست که انگلیس، فرانسه و ایالات متحده سیاست واحد را دنبال می‌کنند. ما بر این باوریم که انگلیس و فرانسه مطیع آمریکا هستند و از آن پیروی می‌کنند.»

وی در ادامه، انگلیس را به حمایت علنی از سازمان موسوم به «کلاه سفیدها»، که شاخه‌ای از سازمان القاعده و گروه تروریستی جبهه النصره است، متهم کرد و گفت که انگلیس از این سازمان تروریستی حمایت مالی هنگفتی کرده‌ است.

رئیس‌جمهوری سوریه درباره همکاری اطلاعاتی بین سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و سوریه، گفت: «برخی از سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی سعی کردند با ما ارتباط برقرار کنند ولی ما این تماس‌ها را معلق کردیم؛ زیرا آنها جدی نبودند. آنها می‌خواستند با هم تبادل اطلاعات داشته باشیم به رغم این‌که دولت‌های متبوع‌شان سیاست‌هایی علیه دولت ما اتخاذ می‌کنند. ما آماده برقراری چنین همکاری در زمانی هستیم که آنها در مواضع سیاسی خود تجدیدنظر کنند. از این رو در حال حاضر هیچ‌گونه همکاری بین سوریه و هیچ سازمان اطلاعاتی اروپایی وجود ندارد.»

بشار اسد اضافه کرد: «این موضوع که از نظر غربی‌ها من مسئول وقایع سوریه هستم به آنها مربوط نمی‌شود. ما در این‌باره با غرب گفت‌وگو نمی‌کنیم. غرب در جایگاهی نیست که بگوید چه کسی مسئول است؛ این نوعی دخالت در کشوری مستقل است. در واقع غرب مسئول کشتار در کشور ما است.»

اسد درباره این موضوع که چرا روسیه را مساله سامانه‌های «اس- ۳۰۰» را مسکوت نگه داشته است، گفت: «روسیه هیچ‌وقت با هیچ طرفی علیه سوریه هماهنگ نشده است. روسیه چطور می‌تواند در حالی‌که به ارتش سوریه در تحقق پیشروی کمک کنند با دشمنان ما برای نابودی ارتش ما همکاری کند؟ درباره اس- ۳۰۰ هم بهتر است از مقام‌های روس سوال کنید آنها تاکتیک خود را دارند اما اینکه این سامانه‌ها را می‌فرستند یا نمی‌فرستند این مساله نظامی است که ما درباره آن وارد گفت‌وگو نمی‌شویم.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز