خبرگزاری کار ایران

فرماندار سیاهکل مطرح کرد:

خانه عضدی سیاهکل موزه می شود

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۱۸۷

فرماندار سیاهکل گفت: تلاش داریم با همکاری سازمان میراث فرهنگی گیلان طرح خرید خانه عضدی سیاهکل را دنبال کنیم و با خرید آن ، این خانه تاریخی را به موزه دائمی تاریخ سیاهکل و دیلمان تبدیل کنیم.

به گزارش ایلنا از رشت، رضا اسلامی فرماندار سیاهکل در بازدید از موزه رشت با تاکید بر اهمیت موزه ها، بیان کرد: توجه به تاریخ و هویت گیلان از اهمیت بسیاری برای نسل علاقمند و جوان برخوردار است. در این راستا تلاش داریم با همکاری سازمان میراث فرهنگی گیلان طرح خرید خانه عضدی سیاهکل را دنبال کنیم و با خرید آن ، این خانه تاریخی را به موزه دائمی تاریخ سیاهکل و دیلمان تبدیل کنیم.

فرماندار سیاهکل افزود: آثار کشف شده از منطقه دیلمان بسیار با اهمیت و توجه است و تلاش داریم با استفاده از فضای مناسب این خانه که مربوط به دوره است آن را به مکانی برای به نمایش گذاشتن میراث غنی گیلان و دیلمان بدل کنیم.

 ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: در سالهای گذشته اداره کل میراث فرهنگی گیلان ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی این بنا هزینه کرد . اکنون نیز از محل اعتبارات استانی ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید این بنا به منظور ایجاد موزه اختصاص داده شده است.

به گفته جهانی، خانه سرهنگ عضدی در شهر سیاهکل در سال 1384 به شماره 15223 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

قدمت این بنای ارزشمند براساس مطالعات و تحقیقات میدانی به اواخر دوران قاجار می‌رسد. این بنا در دو طبقه و زیربنای 212 مترمربع و با 13 اتاق بصورت قرینه ساخته شده است و معماری این بنا متناسب با سبک معماری سنتی گیلان است. سقف شیروانی با پوشش سفال که در نمای بیرونی آن گچ‌بری‌های بسیار زیبا بکار رفته است و در داخل نیز گچ‌بری و آیینه‌کاری‌های زیبا به چشم می‌خورد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز