خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد:

تخریب سایت آزمایش هسته‌ای کره شمالی؛ سایه یک شک

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۹۸۳

پس از آن‌که کره‌شمالی چند روز پیش اعلام کرد که از مواد منفجره برای تخریب تونل‌های منتهی به سایت آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ استفاده می‌کند، متخصصان خلع سلاح سناریوهایی را در رد این مدعا مطرح کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، تعطیلی پایگاه آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی سخت‌تر از آن است که به‌نظر می‌رسد. 

منفجر کردن ناشیانه تونل این سایت می‌تواند ذرات رادیواکتیو را در منطقه پراکنده کند. مواد رادیواکتیو را می‌توان دفن کرد، اما می‌توان آن را در عمقی سهل‌الوصل دفن کرد تا بتوان دوباره بیرونش کشید و در ساخت سلاح از آن استفاده کرد. حتی اگر تمام راهروهای منتهی به سایت آزمایش هم تخریب شود، مهندسان کره‌شمالی می‌توانند به‌راحتی راهرویی جدید احداث کنند و آزمایش هسته‌ای جدیدی را انجام دهند.

پس از آن‌که کره شمالی چند روز پیش اعلام کرد که از مواد منفجره برای تخریب تونل‌های منتهی به سایت آزمایش هسته‌ای پوینگ‌یانگ استفاده می‌کند، متخصصان خلع سلاح چنین سناریوهایی را مطرح کردند. 

کره شمالی از رسانه‌های جهان خواسته که به این کشور بیایند و فرآیند تخریب را از نزدیک شاهد باشند، اما هیچ بازرس فنی برای نظارت بر این فرآیند دعوت نشده است و در نتیجه تردیدهایی درباره اثرگذاری این نقشه و همچنین امنیتش در میان دانشمندان هسته‌ای و متخصصان خلع سلاح مطرح شده است. 

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که برخی مناطق سایت هسته‌ای پیونگ‌یانگ، پس از آخرین و بزرگ‌ترین آزمایش هسته‌ای این کشور در ماه سپتامبر، ناپایدار شده است. 

استفاده از مواد منفجره در چنین وضعیتی خطری غیرضروری است، اما «سوه کونه-یول»، استاد مهندسی سامانه‌های انرژی در دانشگاه ملی سئول، گفت که قدم‌هایی برای تعلیق مطمئن و ایمن این سایت نیز وجود دارد. 

 سوه گفت: «منفجر کردن بهترین راهکار ممکن نیست. پر کردن تونل‌ها با بتن، شن یا سنگریزه شاید تاثیر دراماتیک کمتری داشته باشد، اما بهترین گزینه است.»

درباره میزان تشعشع هسته‌ای در تونل‌های این مجموعه تردیدهای بسیاری وجود دارد. 

«جان وولفستال»، رئیس گروه بحران هسته‌ای و مقام رسمی پیشین کنترل سلاح در شورای امنیت ملی سازمان ملل، گفت: «اگر انفجار به‌خوبی انجام گیرد، امکان آزاد شدن تشعشعات وجود ندارد. اما پرسش اینجاست که آیا این تونل‌ها به‌شکلی بسته می‌شوند که دیگر نتوان از آن استفاده کرد؟»

وی ادامه داد: «یگانه خطری که به نظر من وجود دارد این است که نابودی چند تونل را به‌عنوان مانعی برای از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای در آینده بدانیم.»  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز