خبرگزاری کار ایران

ظریف در پکن:

برایمان مهم بود دیدار با اعضای برجام منهای آمریکا را از چین شروع کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۳۰۵

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برای من مهم بود دیدار با اعضای برجام منهای آمریکا را از چین شروع کنم. چین و ایران دو کشور دوست و شریک راهبردی هستند که همواره در کنار هم هستند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در صدر هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی به چین سفر کرده است با وانگ یی، همتای چینی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌‌‌المللی به ویژه برجام گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: برای من مهم بود دیدار با اعضای برجام منهای آمریکا را از چین شروع کنم. چین و ایران دو کشور دوست و شریک راهبردی هستند که همواره در کنار هم هستند. ایران و چین در همه زمینه‌‌‌‌ها همکاری گسترده دارند و چین بزرگترین شریک تجاری ایران است.

ظریف با تشریح شرایط برجام قبل و بعد از خروج آمریکا از آن گفت: از موضع دولت چین در قبال برجام و اقدام رئیس‌‌‌‌جمهور آمریکا قدردانی می‌کنیم. آمریکا با خروج خود از این توافق چند جانبه توازن آن را خدشه‌دار کرد و صریحا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد. ما هم می‌خواهیم مطمئن شویم ملت ایران در صورت ادامه حضور در برجام که شما و دیگر طرف‌ها توصیه به ماندن کردید از منافع آن بهره‌مند می‌شود.

در ادامه این دیدار، وانگ یی ایران را کشوری بسیار مهم و متنفذ خواند و اظهار داشت: چین مایل است روابط راهبردی دو کشور ادامه یابد و ادامه هم خواهد یافت. همکاری با ایران در زمینه های اقتصادی رو به پیشرفت است و در سایر زمینه‌‌‌های سیاسی، امنیتی و ... هم بخوبی پیش می‌‌رود.

وی برجام را یک توافق چند جانبه بین‌‌‌المللی خواند که همه طرف‌‌ها موظف به اجرای آن هستند و تصریح کرد: بسیاری از کشورها و اعضای جامعه بین‌‌‌المللی از اقدام اخیر ترامپ ناخشنودند و از آن حمایت نمی‌‌‌کنند. ما از چندجانبه‌‌‌گرایی حمایت می‌‌‌کنیم که برجام یکی از ثمره‌‌‌های آن است.‌

وی اضافه کرد: مواضع ما بسیار روشن است و طبیعی است اگر منافع ایران در برجام حتی بدون آمریکا تضمین شود در آن بمانید.‌ چین شریک مهم تجاری ایران است و دو طرف باید از منافع مشروع خود در مقابل دیگران دفاع کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز