خبرگزاری کار ایران

«رای الیوم» بررسی کرد؛

چرا روسیه به سوریه اس۳۰۰ نداد؟

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۰۵۹

روزنامه نگار مشهور عرب نوشت که به خوبی درک می‌کنیم که روسیه به دنبال جنگ جهانی سوم با آمریکا، اسرائیل و دیگر متحدان ناتو نیست، همچنین درک می‌کنیم که روابط روسیه با رژیم صهیونیستی بسیار قوی است و مسکو به دنبال محافظت از آن است، اما آنچه روشن است این است که اسرائیل جرات کرده روسیه را تهدید کند.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر رای الیوم در سرمقاله امروز خود درباره عدم ارائه سامانه‌های دفاع موشکی اس- ۳۰۰ به سوریه از سوی روسیه نوشت:

پس از حمله کشورهای فرانسه، انگلیس و آمریکا به سوریه در آوریل گذشته و هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی این کشور با بیش از ۱۰۳ موشک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که کشورش دیگر پایبند به این موضوع نیست که به ارتش سوریه سامانه دفاع موشکی اس- ۳۰۰ ارائه ندهد، یک منبع نظامی سوریه تاکید کرد که حکم ارائه رایگان این موشک‌ها به ارتش سوریه در پاسخ به اقدام‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس و همچنین برای مواجهه با هرگونه حمله دیگری صادر شده است.

در نتیجه، اعلام این تصمیم از سوی مقام‌های روسیه موجب آن شد که خیال ما و بسیاری از کسانی که همانند ما ظلم و دشمنی و اهانت به سوریه یا هر کشور عربی مسلمان را نمی‌پذیرند، راحت شود اما همزمان موجب نگرانی مقام‌های اسرائیل شد تا جایی که «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ این رژیم تهدید کرد که نیروی هوایی اسرائیل و موشک‌های این رژیم این سامانه‌های دفاعی را در عمق سوریه هدف قرار خواهد داد و مهم نیست که نتیجه آن چه باشد.

ارتش رژیم صهیویستی در کمتر از ۱۰ روز سه مرتبه سوریه را با موشک هدف قرار داد، یکی از این حملات زمانی به وقوع پیوست که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های روسیه راهی مسکو شده بود و عصر چهارشنبه با ولادیمر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار داشت و همزمان ما هیچ اثری از سامانه اس- ۳۰۰ برای مقابله با این دشمنی‌ها علیه مواضع نظامی سوری و ایرانی ندیدیم؛ موضوعی که ابهامات زیادی را ایجاد کرد.

مشاور پوتین در پاسخ به پرسشی در این زمینه در گفت‌وگو با روزنامه رسمی روسیه «ایزوستیا»، ضمن رد ارائه این سامانه به سوریه، گفت: سوریه سامانه‌های دفاع هوایی متفاوتی در اختیار دارد و همگی آنها در مقابله با حملات موشکی اخیر سه کشور فرانسه، انگلیس و آمریکا با موفقیت عمل کردند.

این اظهارنظر از سوی یک مقام روسی و در این مقام عالی‌رتبه به این معناست که فرماندهی روسیه از وعده‌های پیشین خود برای ارائه سامانه موشکی اس- ۳۰۰ به ارتش سوریه به دلایلی که همچنان برای ما روشن نیست، عقب‌نشینی کرده است. آیا نتانیاهو در متقاعد کردن فرماندهی روسیه در عدم ارائه این سامانه به سوریه در سفر هفته گذشه خود به مسکو موفق بوده است؟ یا اینکه تهدیدات اسرائیلی  یا آمریکایی علیه مسکو عنوان کرده است؟

دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است و هیچ‌گونه اظهارنظری از سوی مقام‌های روسیه در خصوص این‌که مسکو در مقابل عقب‌نشینی از این تصمیم چه چیزی دریافت کرده، عنوان نشده است.

به خوبی درک می‌کنیم که روسیه به دنبال جنگ جهانی سوم با آمریکا، اسرائیل و دیگر متحدان ناتو نیست، همچنین درک می‌کنیم که روابط روسیه با رژیم صهیونیستی بسیار قوی است و مسکو به دنبال محافظت از آن است، اما آنچه روشن است این است که اسرائیل جرات کرده روسیه را تهدید کند، موضوعی که نیازمند موضع‌گیری قدرتمندانه از سوی روسیه به عنوان کشوری بزرگ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز