خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

میراث‌فرهنگی برای رطوبتِ مسجد امام چه کرد؟

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۲۶۷

هنوز هیچ فکری برای رطوبت مسجد امام اصفهان نشده است. انتقال سرویس‌های بهداشتی به خارج از آن، تنها راهکار عملی سازمان میراث فرهنگی برای مبارزه با نم رو به افزایش در این بنای تاریخی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سالیان درازی‌ست که دیوارهای مسجد امام اصفهان، از‌ آثار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو، با مشکل نم‌زدگی روبه‌روست اما تا امروز که روز به روز به میزان رطوبت این مسجد افزوده می‌شود، هیچ فکری برای آن نشده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می‌گوید: جداره‌های پیرامون مسجد امام سال‌هاست که دارای نم و رطوبت هستند. بیش از 20 سال است که این مسئله وجود دارد. در سال‌های اخیر ما اقدامات مهمی در جهت مهار این رطوبت‌زدگی انجام داده‌ایم. ازجمله اقدامات انجام گرفته یکی ساماندهی گذر ضلع جنوب غربی مسجد امام است که با هماهنگی و همکاری شهرداری اصفهان این گذر را 100 متر پایین‌تر بردیم و به‌‌جای آسفالت، سنگ‌فرش و آجرفرش کردیم. تأسیسات داخلی مسجد نیز کاملاً بازبینی و اصلاح شده. رطوبت سرویس‌های بهداشتی مسجد معضل دیگری بود که باید رفع می‌شد. این سرویس‌های بهداشتی نیاز به تعمیر داشتند. سرویس‌های جدیدی با همکاری شهرداری اصفهان در کنار مسجد احداث شد. همچنین با سازمان آب و فاضلاب همکاری‌هایی در زمینه تاسیس اصلاحات فاضلابی پیرامون مسجد امام صورت گرفته. که درنهایت بخش مهمی از این رطوبت کاهش پیدا کرده اما کاملاً از بین نرفته است. چون ما هنوز برنامه‌هایی را در دستور کار داریم که باید انجام شود.

از فریدون اله‌یاری درباره تغییر رژیم آب‌های سطحی سوال می‌شود و او اظهار می‌کند: یکسری عوامل وجود دارند که نیازمند مطالعات مشخص و ارائه راهکارهای اساسی هستند. بحثی که مطرح است اینکه سازه‌هایی که درون زمین اتفاق می‌افتند مثل مترو یا سازه‌های بتنی، ممکن است در رژیم آب‌های سطحی تغییراتی را ایجاد کنند. نمود این تغییرات در بناها پدیدار می‌شود و در بناهای تاریخی نیز این رطوبت را کم و بیش می‌توانیم مشاهده کنیم و بخشی از آن هم مربوط به هرگونه اقدامی است که ما در بافت معماری و فضاهای شهری ایجاد می‌کنیم.

او ضمن اشاره به تغییر جایگاه سرویس‌های بهداشتی، ادامه می‌دهد: در مسجد امام این مسئله به‌صورت‌ ویژه‌ای نمود پیدا کرده و خوشبختانه بخش مهمی از آن کنترل شده است ولی هنوز کاملاً از بین نرفته. سرویس‌های بهداشتی مسجد در طرح جدید، به خارج از مسجد منتقل شده و همین می‌تواند از رطوبت‌زدگی‌‌های بیشتر جلوگیری کند.

اله‌یاری در پاسخ به این سؤال که چه اقدامات علمی‌ - تحقیقاتی در این زمینه از سوی سازمان صورت گرفته، می‌گوید: ما بیش از سه سال است که روی این موضوع کار می‌کنیم و اقداماتی که صورت گرفته، براساس همین بررسی‌ها و مطالعاتی بوده که انجام گرفته است. یک بخشی از این مطالعات در گذشته انجام گرفته بود که چون آرشیوی شده بود، با نتایج تیم فنی کنار هم قرار گرفت و دستور کارهای اجرایی و عملیاتی ارائه شد که تا الان پنج شش مرحله اقدامات اساسی صورت گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز