خبرگزاری کار ایران

اردوغان وعده داد:

اصلاحات قانون اساسی، همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری آینده عملی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۳۰۲

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در موعد مقرر خود، نوامبر ۲۰۱۹، برگزار خواهد شد و اصلاح در قانون اساسی نیز همزمان با آن صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه ینی شفق، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه، امروز -سه‌شنبه- در پاسخی آشکار به پیشنهاد برای برگزاری انتخابات زودهنگام گفت که تغییرات مورد انتظار در قانون اساسی ترکیه همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۱۹ به اجرا درخواهد آمد. 

اردوغان پس از آن چنین اظهارنظری کرد که حزب جنبش ملی پیشنهاد برگزاری زودهنگام انتخابات را در ماه آگوست سال جاری میلادی مطرح کرد. 

مردم ترکیه سال گذشته میلادی از تغییر در قانون اساسی که به اردوغان قدرتی فراگیر می‌دهد حمایت کردند. قرار است این تغیرات در انتخابات آینده اجرایی شود. 

اردوغان گفت که با « دولت باغچه‌لی»، رهبر حزب جنبش ملی، دیدار خواهد کرد. این دیدار پس از آن صورت می‌گیرد که باغچه‌لی از امید به برگزاری انتخابات زودهنگام سخن گفت.

حزب عدالت و توسعه و حزب جنبش ملی در انتخابات پیش رو به صورت متحد شرکت خواهند کرد. 

اردوغان اعلام کرد که روز چهارشنبه با باغچه‌لی دیدار خواهد کرد.

اردوغان گفت: «از زمان آغاز عملیات شاخه زیتون، چهار هزار و ۲۰۵ تروریست از پای درآمده‌اند. از ۲۰ ژانویه، مجموع ۵۵۰ تروریست حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) کشته شده‌اند که از این تعداد ۲۰۹ نفر در ترکیه و ۳۴۱ نفر در شمال عراق بوده‌اند».

مقام‌های ترکیه در بیانیه‌هایشان، هنگام اشاره به تروریست‌هایی که در نبرد کشته شده‌اند یا به اسارت گرفته شده‌اند، از لفظ «خنثی شدن» استفاده می‌کنند. 

در تاریخ ۱۸ مارس، نیروهای تحت حمایت ترکیه شهر عفرین را که بنا به ادعای دولت این کشور از سال ۲۰۱۲ مخفیگاه اصلی نیروهای پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق بود آزاد کرد. 

اردوغان گفت: «سوریه را می‌توان با هزینه بمب‌های کسانی که می‌خواهند آن را نابود کنند، از نو ساخت. آنها کمک به سوریه را بهانه‌ای برای رسیدن به مقاصد خود، یعنی نفت و فلزات، کرده‌اند. ما چنین کاری نخواهیم کرد. ما از طریق مؤسسات‌مان به کمک سرکوب‌شدگان می‌شتابیم. این مؤسسات می‌توانند این عملیات را در سطح جهانی پیش ببرند.»

رئیس‌جمهوری ترکیه ادامه داد: «فردی آمد و گفت که توانسته‌اند میان روسیه و ترکیه تفرقه بیندازند. اساس سیاست خارجی ما بر افزایش شمار هم‌پیمانان‌مان استوار است. بگذارید ببینیم دوستی آن‌ها چطور پیش می‌رود تا بعد بتوانیم با آن‌ها مذاکره کنیم. از زمانی که زمام امور را به دست گرفتیم، متوجه شدیم که به هیچ‌کس احتیاجی نداریم. فردا بی‌تردید در جایگاه بهتری خواهیم بود.»

اردوغان زمانی چنین اظهاراتی را  مطرح کرد که «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که حمله مشترک آمریکا و بریتانیا و فرانسه به سوریه رابطه میان آنکارا و مسکو را هدف قرار داده بود. 

ماکرون در مصاحبه‌ای که در شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام و شبکه رادیویی آر‌ام‌سی و شبکه خبری آنلاین مدیاپارت منتشر شد گفت: «با آن حمله‌ها موفق شدیم روسیه و ترکیه را از یکدیگر جدا کنیم. ترک‌ها حمله شیمیایی را محکوم کردند.»

اردوغان در ادامه عنوان کرد که «فتح‌الله گولن»، روحانی مخالف دولت ترکیه، و جبش تروریستی او (جنبش گولن) «دیر یا زود» از آمریکا به ترکیه فرستاده خواهد شد. 

وی گفت: «وضعیت رئیس این جنبش تروریستی که با خیال راحت در پنسیلوانیا زندگی می‌کند نیز از این قاعده مستثنی نیست. دیر یا زود دست‌مان به او می‌رسد.»

اردوغان گفت که ترویست‌های جنبش گولن «که به کشورشان خیانت کرده‌اند، پاسخی درخور دریافت خواهند کرد».

ترکیه مدعی است که جنبش گولن طراح کودتای نافرجامی بود که در سال ۲۰۱۶ در این کشور روی داد و در طی آن ۲۵۰ نفر کشته و دو هزا و ۲۰۰ نفر زخمی شدند. 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز