خبرگزاری کار ایران

‌بحران در وزنه برداری؛ حضور در توکیو با 2+2 سهمیه!

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۵۴۲

اتفاق تلخی که مدت‌ها بود نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود، سرانجام دامن وزنه‌برداری ایران را گرفت!

به گزارش ایلنا، پرونده سنگین محرومان و دوپینگی‌های وزنه‌برداری ایران در سال‌های گذشته چه در عرصه داخلی و چه در میادین بین‌المللی بار دیگر از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به گردش افتاد  تا ضمن به جریان در آمدن دوباره پرونده مختومه دوپینگی‌های وزنه‌برداری ایران از المپیک 2008 به بعد، نام وزنه‌برداری ایران بار دیگر به‌  عنوان کشوری که تعداد دوپینگی‌های رسمی‌اش در طول این چند سال 2 رقمی شده، دوباره در عرصه بین‌المللی روی زبان‌ها بیفتد. پیشامدی ابهام‌برانگیز که بیش از هر چیز دیگری قطعا آینده وزنه‌برداری ایران را در عرصه بین‌المللی به مخاطره می‌اندازد.

 

طبق اعلام رسمی فدراسیون جهانی و‌زنه برداری و نیز منتشر شدن آن در برخی رسانه‌های مطرح و شناخته شده دنیا، فدراسیون جهانی وزنه‌برداری قانونی را برای حضور تیم‌ها و فدراسیون‌های ملی در رقابت‌های گزینشی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو مصوب کرده است که گویا حتی این قانون عجیب و غریب مورد تایید کمیته بین‌المللی المپیک هم قرار گرفته است! این قانون اگر قرار باشد طبق همین تبصره‌ها و موادی که منتشر شده در صدر برنامه‌های روتین فدراسیون جهانی وزنه‌برداری تا بازی‌های المپیک 2020 توکیو قرار بگیرد، بیش از هر چیز دیگری آتیه وزنه‌برداری ایران را می‌سوزاند و نابود می‌کند چراکه طبق اعلام فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با اجرایی شدن قانون مذکور، تیم‌هایی همچون تیم ملی وزنه‌برداری ایران با کاهش غیر قابل باور سهمیه حضور در بازی‌های المپیک 2020 دست به گریبان می‌شوند! ریزش و جریمه عجیب و باور نکردنی که طبق اعلام مسوولان فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به خاطر 2 رقمی شدن تعداد دوپینگی‌هایی بوده که وزنه‌برداری ایران و چند کشور دیگر از سال 2008 تا به امروز داشته‌اند.

طبق اخبار رسمی منتشر شده در این خصوص کشورهایی که تعداد نمونه‌های مثبت دوپینگ آنها از المپیک ۲۰۰۸ تا المپیک 2020، ۲۰ نمونه یا بیشتر از آن بوده ممکن است تعداد سهمیه‌های آنها در 2 بخش مردان و زنان به دو سهمیه یعنی (یک وزنه‌بردار مرد و یک وزنه‌بردار زن) کاهش یابد. از این رو کشورهایی نظیر روسیه، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان و قزاقستان حتی بعد از اینکه یک سال از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری بابت همین مساله از حضور در کلیه مسابقات محروم شدند، برای المپیک آینده (2020 توکیو) هم تنها می‌توانند با دو سهمیه عازم ژاپن میزبان برگزاری این دوره از بازی‌های شوند!

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری حتی در این خصوص به محرومیت مجدد تیم‌هایی نظیر روسیه، قزاقستان و... بسنده نکرده است. این فدراسیون طبق اظهارنظر مسوولانش به خاطر باقی ماندن در گردونه بازی‌های المپیک و حذف نشدن وزنه‌برداری از این رویداد بزرگ، وارد فاز جدیدی از پاکسازی و برخورد چکشی با کشورهایی که سال‌های گذشته در  مقوله دوپینگ پرونده‌های سنگینی داشتند، شده است. کشورهایی صاحبنام در عرصه بین‌المللی وزنه‌برداری همچون ایران، بلغارستان و هند که به ‌خاطر دو رقمی شدن تعداد دوپینگی‌های‌شان از سال 2008 به بعد بدون داشتن حق اعتراض مجبورند فقط با چهار سهمیه انفرادی یعنی (دو وزنه‌بردار در بخش مردان و 2 وزنه‌بردار در بخش بانوان) راهی المپیک 2020 توکیو شوند.

بی‌تردید این خبر، تلخ‌ترین خبری بود که می‌شد در ابتدای سال جدید به وزنه‌برداران ملی‌پوش ایران داد که با انگیزه خود را برای حضور در بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی 2018 که هر دو میدان برای ما حکم رقابت‌های گزینشی بازی‌های المپیک 2020 توکیو را داشت، مهیا می‌کنند. تیم ملی وزنه‌برداری ایران در مسابقات جهانی موفق شد برای نخستین‌بار در تاریخ این رشته ورزشی ضمن اینکه پاک‌ترین دوره ورزشی خود را طی می‌کرد، بدون حتی یک نمونه مثبت دوپینگ در کشور آمریکا صاحب سکوی قهرمانی جهان شود. اتفاقی که اهالی این رشته را امیدوار کرده بود تا در ادامه همین مسیر شاهد تکرار قهرمانی تیم ملی وزنه‌برداری در پیکارهای آسیایی و جهانی قبل از المپیک 2020 و کسب سهمیه کامل ورودی به این رویداد معتبر در ژاپن باشیم. ولی حالا با توجه به این قانون عجیب و غریب فدراسیون جهانی حتما ضمن به هم خوردن برنامه‌های بلند‌مدت کادرفنی، باید منتظر پایین آمدن سطح انگیزشی آینده‌سازان وزنه‌برداری و نیز خیلی از قهرمانان حال حاضر در تیم‌های ملی باشیم.

آتیلا آدامفی، مدیر اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در مورد قانون جدید اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری می‌گوید: «طبیعتا همه از این قانون جدید خوشحال نیستند اما درک می‌کنند وزنه‌برداری در شرایط سختی است و تصمیمات سختی لازم است تا آینده این رشته ورزشی خوب رقم زده شود. بر همین اساس با توجه به اینکه پیش از این هیات اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری تایید کرده بود که اوزان وزنه‌برداری تغییر کند، اکنون قرار است این تغییر اوزان در ماه جولای اعلام شود.»

آدامفی ادامه می‌دهد: «هیات اجرایی فدراسیون جهانی نشستی را در حاشیه مسابقات قهرمانی جوانان جهان دارد که در آن نشست نیز قطعا اوزان جدید وزنه‌برداری را مشخص و اعلام می‌کند.»

تصمیم اخیر فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و اضافه شدن نام وزنه‌برداری ایران آن هم با توجه به اینکه وزنه‌برداری ایران در طول 4 سال گذشته پاک بود، باعث شده تا افسوس بخوریم چرا در این شرایط وزنه‌برداری ایران از داشتن یک کرسی مهم و بانفوذ بین‌المللی محروم است. کرسی که قطعا می‌توانست در تغییر رای تصمیم‌سازان فدراسیون جهانی وزنه‌برداری تاثیری بسزا داشته باشد. بخصوص اینکه اگر دعواهای یکی دو سال اخیر با فدراسیون جهانی وزنه‌برداری نبود، شاید امروز اتفاق دیگری می‌افتاد. به هر حال کسر  نزولی سهمیه‌های المپیک 2020 توکیو، تغییر اوزان وزنه‌برداری در آینده‌ای نزدیک و نیز سیستم جدید گزینشی المپیک برای کسب سهمیه وزنه‌برداران، برنامه تازه‌ای است که در ابتدای سال 97 به وزنه‌برداری ایران تحمیل شده است. قوانینی ثبت شده، رسمی و عملیاتی که گویا فدراسیون جهانی وزنه‌برداری خیلی سفت و سخت به دنبال اجرایی کردن آن است و بعید به نظر می‌رسد حتی اعتراض‌های احتمالی ما و کشورهای زخم خورده از این قانون به جایی برسد. بنابراین اگر همین مسیر قرار باشد برای المپیک 2020 ترسیم شود، باید منتظر خداحافظی برخی ستاره‌های وزنه‌برداری ایران خصوصا در دسته سنگین وزن با دنیای وزنه‌برداری باشیم.

گزارش: رضا عباسپور

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز