خبرگزاری کار ایران

مسعود نیلی:

شستا دو وجه متعارض دارد/خروج بنگاه‌های زیان‌ده از مجموعه شستا

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۶۸۲

مشاور اقتصادی رییس جمهور از خروج بنگاه‌های زیان‌ده از مجموعه شستا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود نیلی (دستیار اقتصادی رییس جمهور) در مراسم گردهمایی مدیران عالی شرکت شستا درباره عملکرد این نهاد گفت: وقتی راجع به مجموعه‌ شستا اظهارنظر می‌کنیم شاهد دو وجه متناقض هستیم که باید مدیریت شود؛ وجه اول آن مجموعه‌ای از ارگان‌های اقتصادی هستند که رفتار بنگاه‌داری دارد و دنبال حداکثر کردن سود و سرمایه‌گذاری هستند. و این وجه مستقل از مالکیت است.

مشاور اقتصادی رییس جمهور ادامه داد: وجه دوم این نهاد مربوط به مجموعه دارایی‌هاست که یک سیستمی مانند بازنشستگان را حمایت می‌کند و کانون ان مدیریت بهینه دارایی است .

وی ادامه داد: در جمع‌بندی این دو وجه به تناقض‌هایی می‌رسیم که قواعد تجاری و بازار و ویژگی‌های ترکیب دارایی‌های مناسب برای مجموعه‌ای که منافع صندوق‌های بازنشستگی را تامین می‌کند در تعارض است.

نیلی در توزیع وجه بنگاه‌داری گفت: مقایسه زندگی ما با زندگی 50 سال پیش متوجه دگرگونی و افزایش رفاه هستیم که کانون این تحولات در بنگاه‌داری و انباشت سرمایه و تحولات تکنولوژیک است.

مشاور اقتصادی رییس جمهور ادامه داد: بنگاه‌هایی که در راستای نوآوری حرکت می‌کنند و ریسک‌پذیر هستند رفاه بشر را متحول می‌کنند. سه عامل که موجب فراهم کردن زیرساخت برای بنگاه‌ها برای حرکت به سمت نوآوری می‌شود عبارتند از یک؛ قاعده‌مندی در ساماندهی تولید است که به نام حاکمیت شرکتی معروف است و در واقع اشاره به رابطه سهامدار با مدیر و رابطه مدیر با مشتری دارد که هر سه به نوع در اهداف تعارض دارند.

این اقتصاددان عامل دوم را نظام تنظیم اعلام کرد و گفت: نظام تنظیم رابطه بنگاه را با بنگاه دیگر توضیح می‌دهد و هر جایی که امکان ایجاد انحصار باشد این نظام مانع از آن می‌شود.

وی افزود: مدیریت ریسک عامل سوم در وجه بنگاه‌داری است که مربوط به داخل بنگاه است و طبیعتا بنگاه‌هایی که ریسک بالایی را می‌پذیرند از بازده بالایی برخوردار است.

مشاور اقتصادی رییس جمهور درباره رابطه این سه عامل گفت: بدترین شرایط یک بنگاه زمانی است که رابطه سهامدار و مدیر فاصله بیشتری داشته ، نظام تنظیم ضعیف باشد و درجات مختلف انحصار در بازار حاکم باشد که انگیزه لازم برای تولید را از بازار می گیرد.

وی در توضیح وجه دوم گفت: از نظر نهادی که مجموعه‌ای از دارایی‌ها برای پشتیبانی از بازنشستگان را در اختیار دارد و موجب می‌شود تا به سمت ریسک‌پذیری کمتر سوق یابد و دارایی‌های با ریسک کمتر و بازدهی کمتر را اختیار کند. نتیجه این رفتار آن است که این شرکت دارایی‌های کاغذی و به دارایی‌هایی فیزیکی ترجیح می‌دهد تا منافع بازنشستگان را تامین کند.

مشاور اقتصادی رییس جمهور با استفاده از این دو وجه در تفسیر رفتار شستا گفت: با در نظر گرفتن این دو وجه متوجه می‌شویم که شستا به عنوان بزرگترین نهاد اقتصادی در بازار بورس بیشترین فاصله بین سهامدار و مدیر را دارد. علاوه بر آن نظام تنظیم ضعیف است و فاقد ریسک بالا به دلیل رسالت اجتماعی خود است.

وی ادامه داد: مجموعه این نارسایی‌ها باعث تشکیل جلسات شد و تصمیم بر آن شد که در استراتژی بلندمدت شستا بنگاه‌های زیان‌ده واگذار شوند. درباره بنگاه‌های باقیمانده سهامداری مستقیم به زیر 40 درصد کاهش یابد و بیشتر به سمت مدیریت سهام حرکت کند تا مدیریت مستقیم شرکت.

نیلی در پایان متذکر شد: بنگاه‌های زیان‌ده هم به‌عنوان رفع دیون در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار می‌گیرند و از مجموعه شستا خارج می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز