خبرگزاری کار ایران

تحلیل مدعیان قبل از جدال جهانی در ترکمنستان

سنجش توانمندی وزنه‌برداران اروپایی در بخارست رومانی/ ایران شانس جهانی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۰۷۶

رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی قاره اروپا، با حضور 29 کشور مدعی وزنه‌برداری فعال در قاره سبز و رقابت 108 وزنه‌بردار چندی پیش با قهرمانی تیم ملی وزنه‌برداری گرجستان با کسب امتیاز تیمی 574 در شهر بخارست رومانی به کار خود خاتمه داد.

به گزارش ایلنا، پرونده رقابت‌های وزنه‌برداری قاره اروپا که به میزبانی شهر بخارست رومانی چندی پیش با قهرمانی تیم ملی وزنه‌برداری گرجستان بسته شد، با توجه به بازگشت برخی وزنه‌برداران محروم و تیم‌های اروپایی غایب در رقابت‌های جهانی تقریبا از لحاظ رکوردی اگرچه نسبت به مسابقات جهانی 2017 آمریکا در اوزان مختلف تفاوت‌های چشمگیری را به دنبال داشت اما مقایسه سطح رکوردی این رقابت‌ها در سال 2018 با رکوردهای ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران در رقابت‌های جهانی 2017 آمریکا قطعا می‌تواند آنالیز خوبی باشد تا نسبت به آن مسیر پیش روی خود تا رقابت‌های جهانی 2018 ترکمنستان را برای دفاع از عنوان قهرمانی جهان به درستی و با چشمانی باز ترسیم کنیم.

رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی قاره اروپا، با حضور 29 کشور مدعی وزنه‌برداری فعال در قاره سبز و رقابت 108 وزنه‌بردار چندی پیش با قهرمانی تیم ملی وزنه‌برداری گرجستان با کسب امتیاز تیمی 574 در شهر بخارست رومانی به کار خود خاتمه داد. بعد از گرجستانی‌ها که چند سالی است با پوست اندازی و تحول و توجه اساسی که در تیم‌های پایه خود داشتند، صاحب استخوانبندی خوش‌آتیه و ترکیب آتیه‌داری در دنیای وزنه‌برداری شده‌اند، کشور میزبان یعنی رومانی و لهستان به ترتیب با کسب امتیازات (524 و451) تیمی بر سکوی نایب قهرمانی و سومی قاره اروپا قرار گرفتند.

این دوره از پیکارهای قهرمانی اروپا که همزمان با نزدیک شدن به اتمام دوره محرومیت یکساله‌ای که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برای تیم‌های متخلفی که درگیر معضل دوپینگ شده بودند همراه بود، اگرچه بازهم با عدم حضور کشورهای مطرح و صاحب سبک و کلاس اروپایی همچون روسیه در بخارست برگزار شد اما بازهم رکوردهای ثبت شده در این مسابقات معتبر قاره‌ای دستگرمی خوبی بود برای تعدادی از وزنه‌برداران و تیم‌های اروپایی که سطح آمادگی خود را برای حضور در رقابت‌های جهانی سال 2018 در ترکمنستان محک بزنند. البته قطعا اگر روس‌ها هم در این مسابقات قاره‌ای حضور داشتند شرایط و رکوردهای ثبت شده خصوصا در اوزان بالا (سنگین وزن‌ها) افزایش رکوردی قابل توجهی داشت. به هرحال بیش از اینکه قصد تحلیل رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی اروپا را داشته باشیم هدف‌مان از نگارش این مطلب آنالیز و مقایسه آماری رکوردهای ثبت شده ملی‌پوشان کشورمان در رقابت‌های جهانی 2017 آمریکا با رکوردهایی است که قهرمانان وزنه‌برداری قاره اروپا در رومانی برای خود ثبت کردند.

با این تفاسیر قصد داریم ضمن بررسی رکوردهای ثبت شده در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی قاره اروپا، میزان وزنه‌های مهار شده در اوزان (85، 94، 105 و 105+ کیلوگرم) یعنی همان اوزانی که ملی‌پوشان کشورمان در رقابت‌های جهانی آمریکا در این اوزان روی تخته رفتند و برای نخستین بار عنوان قهرمانی جهان را کسب کردند مقایسه‌ای آماری داشته باشیم. مقایسه و آنالیزی که قطعا می‌تواند چراغ راهی باشد برای کادرفنی که ضمن تحلیل وضعیت موجود وزنه‌برداران و تیم‌های مطرح اروپایی عیار ملی‌پوشان کشورمان را برای حفظ جایگاه ارزشمند فعلی در عرصه جهانی و نیز استمرار روند قهرمانی در سال 2018 خصوصا در بازی‌های آسیایی جاکارتا و رقابت‌های جهانی ترکمنستان محک بزنند.

سنجش توانمندی وزنه‌برداران اروپایی در بخارست رومانی/ ایران شانس جهانی دارد؟

***دسته 85 کیلوگرم

در این وزن با توجه به اینکه تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان تقریبا از سال 2011 تا کنون به واسطه حضور ارزشمند و موفق کیانوش رستمی در عرصه‌های مختلف بین‌المللی همواره جزو مدعیان اصلی کسب مدال جهانی و المپیک بودیم تا قبل از رقابت‌های جهانی 2017 همیشه خیال‌مان از کسب مدال‌های مرغوب بین‌المللی در این وزن راحت بود. اما بعد از ناکامی کیانوش رستمی در رقابت‌های جهانی آناهیم و حذف این قهرمان از گردونه جهانی که همراه شد با ظهور پدیده‌ای جدید در این وزن به نام آرلی مندز کوبایی تقریبا می‌توان این واقعیت را پذیرفت که دیگر نمی‌توانیم مثل قبل مدال طلای این وزن را قبل از مسابقه برای رستم وزنه‌برداری ایران کنار بگذاریم، زیرا با توجه به حضور مندز کوبایی و نیز پایان دوره محرومیت روس‌ها و چینی‌ها قطعا امسال و در رقابت‌های جهانی اگر حتی کیانوش باتوجه به مصدومیتی که داشت، حتی به آمادگی صددرصدی هم برسد برای پس گرفتن عنوان قهرمانی جهان در دسته 85 کیلوگرم قطعا کار راحت و مسیر آسانی را پیش رو نخواهد داشت. ضمن اینکه رزروهای کیانوش یعنی علی میری و علی مکوندی در این وزن به رغم میادین بین‌المللی زیادی که تجربه کردند نشان دادند که برای ششدانگ شدن و مدعی بودن در دسته 85 کیلوگرم هنوز نقاط ضعف زیادی دارند که باید مرتفعش کنند اما در رقابت‌های قهرمانی اروپا نیز در این وزن یعنی 85 کیلوگرم (ریواس داویخادزه از کشور گرجستان با ثبت وزنه‌های 163 کیلوگرم در حرکت یکضرب و 190 کیلوگرم در دوضرب با مجموع 353 کیلوگرم بر سکوی نخست دسته 85 کیلوگرم مسابقات جهانی جا خوش کرد. این درحالی است که رستمی در رقابت‌های جهانی از گردونه مسابقات حذف شد و علی میری هم در این وزن با مجموع 348 کیلوگرم به‌عنوان هفتم رقابت‌های جهانی دسته 85 کیلوگرم بسنده کرد.

 

***دسته 94 کیلوگرم

بی تردید می‌توان به جرات مدعی شد که سهراب مرادی در دسته 94 کیلوگرم اگر به همین روند رو به رشد و صعودی خود ادامه دهد تیم ملی وزنه‌برداری ایران تا المپیک 2020 در این وزن کوچکترین مشکلی برای کسب مرغوب‌ترین مدال مسابقات معتبر بین‌المللی ندارد. زیرا در کنار سهراب، سید ایوب موسوی جوان خوش‌آتیه و پرقدرت خوزستانی تیم ملی نیز حضور دارد و این یعنی خیال آسوده کادرفنی برای کسب مدال‌های خوشرنگ در سال 2018 به شرطی که ابتدا شرایط هر دو ملی پوش کشورمان در این وزن مساعد باشد یعنی درست مثل رقابت‌های جهانی آناهیم، ثانیا فدراسیون جهانی با توجه به اینکه قرار است تغییراتی در اوزان هشتگانه وزنه‌برداری بدهد، سراغ این وزن نیاید. سهراب مرادی در جهانی آناهیم با ثبت مجموع 417 کیلوگرم قطعا حتی در یک وزن بالاتر نیز مدعی بلامنازع حال حاضر دسته 94 کیلوگرم به شمار می‌رود. سید ایوب موسوی نیز با ثبت مجموع 385 کیلوگرم و انگیزه بالا و پیشرفتی که در دستور کار خود قرار داده قطعا پشتوانه‌ای قابل قبول برای سهراب وزنه‌برداری ایران در این وزن خواهد بود.

در رقابت‌های قهرمانی اروپا نیکلاس اونیکا وزنه‌بردار شناخته شده کشور میزبان (رومانی) موفق شد با ثبت مجموع 381 کیلوگرم یعنی 4 کیلوگرم پایین‌تر از رکورد مجموع موسوی در رقابت‌های جهانی صاحب سکوی قهرمانی دسته 94 کیلوگرم قاره سبز شود. البته در این وزن بازگشت روس‌ها، چینی‌ها، قزاق‌ها و چند کشور محروم دیگر به جرگه مدعیان جهانی قطعا می‌تواند رقابتی جذاب و دیدنی را در سال 2018 رقم بزند.

 

***دسته 105 کیلوگرم

اگرچه در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی اروپا در وزن 105 کیلوگرم رکوردهای ثبت شده خیلی نسبت به مسابقات جهانی 2017 آمریکا چنگی به دل نمی‌زد، زیرا در مسابقات قهرمانی اروپا وزنه‌بردار لهستان، بلغارستان و مارتیروسیان وزنه‌بردار عنواندار و شناخته شده ارمنستانی که در این رقابت‌ها از کشور اتریش وزنه می‌زد به ترتیب با ثبت مجموع (396، 388 و 384 کیلوگرم) عناوین اول تا سوم دسته 105 کیلوگرم رقابت‌های قهرمانی اروپا را در بخارست رومانی به خود اختصاص دادند. این در حالی بود که علی هاشمی ملی پوش ایلامی تیم ملی وزنه‌برداری ایران در رقابت‌های جهانی آمریکا موفق شده بود با ثبت مجموع 404 ‌کیلوگرم صاحب عنوان قهرمانی جهان در سال 2017 شود. البته قطعا در این وزن بازگشت وزنه‌بردار اسطوره‌ای قزاق‌ها (ایلیا ایلین) و چند وزنه‌بردار مطرح دیگر می‌تواند مسیر علی هاشمی برای تکرار عنوان قهرمانی در رقابت‌های جهانی 2018 ترکمنستان را دشوارتر از قبل کند. ضمن اینکه محمدرضا براری، سعید محمدپور، پیمان جان و چند وزنه‌بردار جوان و باانگیزه 105 کیلویی دیگر نیز در اردوی تیم ملی حضور دارند و می‌توانند حتی قبل از جهانی شدن تهدیدی جدی برای جایگاه هاشمی در دسته 105 کیلوگرم باشند.

سنجش توانمندی وزنه‌برداران اروپایی در بخارست رومانی/ ایران شانس جهانی دارد؟

***دسته 105+ کیلوگرم

اما قطعا سوای تمامی اوزان ذکر شده جذاب‌ترین رقابت در اوزان هشتگانه وزنه‌برداری مربوط می‌شود به رقابت فوق سنگین‌ها (دسته 105+ کیلوگرم) در  تمامی مسابقات معتبر بین‌المللی‌. رقابتی که برای کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان و دوستداران این رشته المپیکی در ایران نیز از اهمیت بسیار ویژه و بالایی برخوردار است. لاشا تالاخادزه اعجوبه جوان و قدرتمند تیم ملی وزنه‌برداری گرجستان که از سال 2015 تا کنون به‌عنوان چهره شاخص و قوی‌ترین وزنه‌بردار جهان در تمامی میادین مهم بین‌المللی درخشیده و مدال‌های طلای جهانی و المپیک را به خود اختصاص داده است، در رقابت‌های قهرمانی اروپا در رومانی نیز خیلی راحت و بی‌دردسر عنوان قهرمانی قاره سبز را به خود اختصاص داد. تالاخادزه که رکورددار حرکات یکضرب و مجموع فوق سنگین جهان نیز به شمار می‌رود، در این رقابت‌ها نیز به رکورد یکضرب دنیا (وزنه 221 کیلوگرمی) حمله کرد اما در زیرگیری از این رکورد تاریخی ناکام ماند. وزنه‌بردار گرجستان با ثبت مجموع 457 کیلوگرم عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات را به خود اختصاص داد اما بار دیگر او از بخارست رومانی خط و نشان جدی برای تمامی رقبای جهانی خود خصوصا (سعید علی حسینی و بهداد سلیمی) دو وزنه‌بردار شناخته شده و عنواندار تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان کشید. قطعا کادرفنی و 2 ملی‌پوش شایسته فوق سنگین کشورمان برای کنار زدن غول مهار نشدنی گرجستانی‌ها باید تدبیری کارآمد را در دستور کار و تمرین‌های‌شان قرار دهند. در غیر این صورت بار دیگر در رقابت‌های جهانی 2018 ترکمنستان با اضافه شدن وزنه‌برداران روس به جمع مدعیان جهانی قطعا مسیر ملی پوشان فوق سنگین کشورمان برای قهرمانی مسیری دشوارتر از قبل خواهد بود.

گزارش: رضا عباسپور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز