خبرگزاری کار ایران

آژانس فضایی اروپا خبر داد؛

احتمال برخورد ایستگاه فضایی چینی به زمین در تاریخ ۱۳ فروردین

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۸۳۴

بنا به گزارش‌ها، قرار است یک آزمایشگاه فضایی از رده خارج روز دوشنبه وارد جو زمین شود و بارش شهاب‌سنگ زیبایی آسمان برخی مناطق زمین را فرا گیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته مقام‌های چینی، قرار است فردا –دوشنبه- یک آزمایشگاه فضایی از رده خارج با ورود به جو زمین باعث بارش شهاب‌سنگ «شکوهمندی» شود.

بنا به گزارش امروز سازمان فضاپیمایی چین، آزمایشگاه فضایی «تیانگ‌گونگ-۱» که پیش از ورود به جو زمین و تکه‌تکه شدن سرعتی بیش از ۲۶ هزار کیلومتر در ساعت خواهد داشت، روز دوشنبه به وقت پکن وارد جو زمین خواهد شد. این پیش‌بینی تقریبا مشابه برآوردی است که سازمان فضایی اروپا انجام داده است. 

سازمان فضایی چین زمان دقیقی را برای ورود این آزمایشگاه فضایی به جو زمین تعیین نکرد.

سازمان آگاهی موقعیتی ملی فضایی کره‌جنوبی اعلام کرد که انتظار می‌رود این ایستگاه فضایی که ۱۰ و چهار دهم متر طول دارد، بین ساعت پنج و ۱۲ دقیقه صبح تا یک و ۱۲ دقیقه عصر به وقت سئول (هشت و ۱۲ دقیقه شب روز یکشنبه و چهار و ۱۲ دقیقه روزدوشنبه به وقت گرینویچ)، وارد جو زمین شود. 

بنا بر اعلام آژانس فضاپیمایی اروپا، بازمانده‌های این فضاپیمای هشت‌تنی ممکن است در حوزه ۴۳ درجه شمالی و ۴۳ درجه جنوبی مدار زمین- از نیوزیلند تا آمریکای مرکزی-  فرود بیاید. 

به گزارش ایلنا، ایران در مدار ۳۲ درجه و چهار دهم شمالی و ۵۳ و شش دهم درجه شرقی قرار دارد.

بسیاری متخصصان باور دارند که بخش بزرگی از این ایستگاه فضایی، هنگام ورود به جو زمین، نابود خواهد شد. پکن روز جمعه اعلام کرد که بعید است بخش‌های بزرگی از این سازه بزرگ به سطح زمین برسد.

دفتر سازمان فضایی چین در حساب اجتماعی وی‌چت خود اعلام کرد که «دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.»

بنا به اعلام این سازمان، سقوط این فضاپیما «شبیه تصویر ترسناک فیلم‌های علمی‌تخیلی نخواهد بود، اما باران شهاب‌سنگ باشکوهی را در پی خواهد داشت و آسمان پرستاره‌ی زیبایی را با ورود به جو زمین ایجاد خواهد کرد.»

تیانگ‌گونگ-۱ یا «کاخ بهشتی» در سال ۲۰۱۱ برای انجام تعمیرات و آزمایش‌هایی در مدار زمین به فضا فرستاده شد. بنا بود ماموریت این فضاپیما در سال ۲۰۱۳ به اتمام برسد، اما ماموریت آن مدام تمدید شد. 

چین اعلام کرده بود که ورود این فضاپیما به جو زمین در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی رخ خواهد داد، اما این فرآیند به تاخیر افتاد؛ امری که باعث شد برخی متخصصان پیشنهاد دهند که این ایستگاه فضایی از کنترل خارج شده است. رسانه‌های چین اهمیتی به این نظرها نداده‌اند و اعلام کردند که این گزارش‌ها ساخته‌ و پرداخته رسانه‌های خارجی است. 

با این حال، مفسران در رسانه‌های اجتماعی چین روی‌گردانی حکومت این کشور از مواجهه با اهمال در این رابطه را مورد انتقاد قرار دادند. 

یکی از صاحب‌نظران در حساب کاربری خود در یک شبکه اجتماعی نوشت: «آیا می‌توانید گزارش دهید که کنترل موقعیت را از دست داده‌اید یا نه؟ این که چیزی به پیچیدگی یک ایستگاه فضایی دچار اخلال شود اصلا غیرعادی نیست.» 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز