خبرگزاری کار ایران

بوریس جانسون در دیدار با محمد بن سلمان:

نگران وضعیت یمن هستیم/ لندن نگرانی ریاض از نقش ایران در خاورمیانه را درک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۰۱۷۱۱

وزیر خارجه بریتانیا با تکرار برخی ادعاها درباره ایران، گفت که ما بر این باوریم و درک می‌کنیم که عربستان حق دفاع از خود و امنیتش را دارد. اینکه از موشک‌هایی که ایران تامین کرده علیه عربستان سعودی استفاده شود، قابل قبول نیست و ما خواستار پایان دادن به این وضع هستیم.

به گزارش ایلنا به نقل از نشنال، محمد بن سلمان روز چهارشنبه دیدارهای خود را با مقام‌های بلند پایه بریتانیایی آغاز کرد . این دیدارها برای ایجاد روابط استراتژیک جدید و ضیافت شام با مقام‌های دربار بریتانیا ترتیب داده شده است.

بر اساس این گزارش، سفر سه روزه سلمان با تمرکز بر روابط دفاعی و امنیتی و همچنین حمایت از برنامه‌های اصلاح ۲۰۳۰ آغاز شده است. بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا در ابتدای دیدار با محمد بن سلمان ضمن خوش‌آمدگویی، گفت: بریتانیا به دنبال ایجاد طیفی از برنامه‌های همکاری جدید با عربستان است. او ضمن حمایت از طرح‌های ولیعهد سعودی مدعی شد که محمد بن سلمان نیروی جذابی برای تغییر در منطقه است.

بر اساس این گزارش، جانسون در نشست مشترک این دیدار را بسیار مهم خواند و گفت: محمد بن سلمان خواستار تغییر است. او فردی است که دیدگاه میانه‌رویی از اسلام دارد. بن‌سلمان نشان داده که می‌خواهد به همه ادیان گوش کند و کسی است که به مسامحه و احترام متقابل باور دارد.

وزیر خارجه بریتانیا ادامه داد: ما شاهدیم که شاهزاده محمد رویکردش را پیش می‌برد و عربستان را از نفت جدا کرده و به سمت اقتصاد اطلاعاتی و هوش مصنوعی پیش می‌برد.

بر اساس این گزارش، راه‌اندازی شوری همکاری‌های استراتژیک عربستان و انگلیس یکی از تحولات مهمی است که در نتیجه این دیدار رخ داده اشت. مقام‌های بریتانیا و عربستان برای ارتقای اصلاحات در بخش خصوصی و عمومی با هم همکاری می‌کنند.

جانسون همچنین گفته من بر این باورم که ما می‌توانیم در ابعاد مختلف همکاری کنیم. این زمینه‌ها می‌تواند شامل همکاری در بخش فرهنگ، بهداشت، حمل و نقل، فناوری و تحصیلات باشد. دولت با محمد بن سلمان درباره ایده‌هایش مذاکره می‌کند تا ببیند چطور می‌تواند به ایجاد همکاری نه تنها در آینده نزدیک بلکه برای ایجاد زیرساختی که تا نسل‌های بعد نیز باقی بماند، همکاری کند.

بر اساس این گزارش، محمد بن سلمان قرار است با ترزا می نیز دیدار داشته باشد. به گفته سخنگوی دولت بریتانیا قرار است زمینه‌های جدیدی برای روابط دوجانبه با منافع گسترده بازگشایی شود.

سخنگوی دولت بریتانیا  همچنین گفت: انتظار می‌رود در این دیدار درباره یمن نیز مذاکراتی انجام شود و نخست‌وزیر، نگرانی‌هایش در خصوص وضعیت انسانی در این کشور را در میان خواهد گذاشت. او همچنین تصریح خواهد کرد که چقدر ما نگران خشونت و نقض حقوق بشر در این منطقه هسیتیم.

بوریس جانسون با تکرار برخی ادعاها گفت: بریتانیا نگرانی‌های امنیتی عربستان را در مورد یمن درک می‌کند به ویژه نگرانی‌هایی که درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایر ان به انصارالله یمن در اقدام علیه ریاض وجود دارد.

او مدعی شده ما بر این باوریم و درک می‌کنیم که عربستان حق دفاع از خود و امنیتش را دارد. اینکه از موشک‌هایی که ایران تامین کرده است، علیه عربستان سعودی استفاده شود قابل قبول نیست و ما خواستار پایان دادن به این وضع هستیم. لندن نگرانی‌های ریاض بابت نقش ایران در خاورمیانه را می‌فهمد و می‌پذیرد.

به گزارش نشنال، برای نمایش روابط قوی میان خاندان سلطنتی بریتانیا و عربستان، ضیافت شامی در خانه شماره ۱۰ با پرنس چارلز، شاهزاده ولز و دوک کمبریج  یعنی شاهزاده ویلیام تدارک دیده شده است. محمد بن سلمان قرار است با گاوین ویلیامسون وزیر دفاع بریتانیا نیز در روز آخر دیدار داشته باشد و در همایش شورای امنیت ملی نیز برای تقویت همکاری‌ها و تعمیق درک مشترک در موارد امنیتی شرکت کند.

بر اساس گزارش نشنال، در این سفر قرار است دیدارهایی میان مقام‌های ارشد و مدیران ام آی ۶ و ام آی ۵ که سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا هستند، با ولیعهد عربستان انجام بگیرد.

کریسپین بلانت یکی از نمایندگان حزب محافظه کار بریتانیا و رییس سابق کمیته امور خارجی مجلس در باره این دیدارها گفته ولیعهد عربستان باید از این دیدارها به عنوان شانسی برای مذاکره در طیف وسیعی از نگرانی‌ها استقبال کند. ما باید فرش قرمز پهن کنیم. این یعنی انگستان از نفوذ خود به عنوان یک شریک کلیدی سعودی برای رسیدگی به مسائل مختلف استفاده می‌کند.

در این گزارش به پوستر های خوش‌آمدگویی به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در خیابان‌های لندن نیز اشاره شده است . در این پوسترها با عبارت «پادشاهی‌های متحد» برای اشاره به دو پادشاهی بریتانیا و عربستان استفاده شده است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز