خبرگزاری کار ایران

علایی مقدم:

برگزاری نمایشگاه عشایری در تهران/ نژاد دام‌ها جهت افزایش وزن و حفظ مراتع اصلاح می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۲۴۰

رئیس ستاد برگزاری سومین نمایشگاه عشایر گفت: این نمایشگاه از 15 تا 18 اسفند در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شاپور علایی مقدم قائم مقام سازمان امور عشایر و رئیس ستاد برگزاری سومین نمایشگاه عشایر در نشست خبری امروز یکشنبه 13 اسفند در سازمان امور عشایری کشور در خصوص تسهیلات پرداخت شده به عشایر اظهار کرد: 400 میلیارد تومان تسهیلات در پنج سال گذشته به امور عشایری اختصاص داده و پرداخت شده است.

وی افزود: در بحث استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی یک صدم درصد به امور عشایری اختصاص می‌یابد که در سال بالغ بر 100 میلیارد تومان سرمایه در گردش محسوب می‌شود. 60 میلیون تومان از صندوق عشایری به این امور اختصاص می‌یابد که این صندوق مدت هشت سال است راه‌اندازی شده است.

علایی مقدم در ادامه تصریح کرد: در بودجه سال 97 از 1.5 میلیارد مبلغ پیشنهادی دولت برای اختصاص از صندوق توسعه ملی هزار میلیارد تومان آن سهم عشایر است که در آن پیشنهاد لغو وثیقه عشایر با سود چهار تا شش درصد ارائه شده که امیدواریم مجلس آن را بپذیرد.

وی در خصوص توزیع جو خاطرنشان کرد: در بحث توزیع جو یارانه‌دار ما حدود 900 هزار تن در چهار سال بین عشایر توزیع کردیم. 15 هزار سامانه عشایری و حدود 150 کانون اسکان وجود دارد که بخشی از آن خودجوش و بخشی از آن هدایتی است. سازمان عشایری به جای سه نوع علف اصلی کاه، یونجه و جو؛ کنسانتره به غذای دام‌ها اظافه کرد تا مشکل پرواربندی دام‌ها حل شود. ما دام‌ها را اصلاح نژاد می کنیم و از دام‌هایی که ضریب تبدیل بهتر و جثه مقاوم تری دارند استفاده می‌کنیم تا به مرتع آسیب وارد نشود و از این طریق مشکل عشایر کم شده و میزان گوشت افزایش می‌یابد.

عشایر 230 هزار خانوار و دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند در حالی که در پنج سال گذشته از این میزان به هیچ عنوان کاسته نشده و مهاجرت نداشتیم. در طول برنامه پنجم عشایر 162 هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تولید کرده‌اند که در این سه سال به 190 هزار تن رسیده و 25 درصد از گوشت قرمز کشور را تولید کرده‌ایم و افزایش 15 درصدی را در دستور کار قرار دادیم و از طریق افزایش وزن دام زنده میسر خواهد شد. به دلیل محدودیت علوفه و کاهش بارندگی ما حداقل می‌توانیم تنها 15 درصد افزایش گوشت قرمز داشته باشیم.

قائم مقام سازمان امور عشایر در رابطه با نحوه برپایی نمایشگاه عشایر تشریح کرد: این نمایشگاه با مشارکت 230 تعاونی شهرستان، 21 اتحادیه استانی و دو اتحادیه مرکزی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد که با مساحت بالغ بر دو هزار متر مربع برای برپایی چادرهای عشایری اختصاص داده شده.

علایی مقدم با اشاره به محصولات ارائه شده در این نمایشگاه عنوان کرد: صنایع تبدیلی، صنایع دستی، گیاهان دارویی، پخت نان، غذاهای سنتی و موسیقی محلی از برنامه‌های این نمایشگاه است. 21 استان به صورت عملیاتی محصولات خود را به فروش، نمایش و عرضه می‌گذارند.

رئیس ستاد برگزاری سومین نمایشگاه عشایر گفت: بحث زنجیره گوشت قرمز از مهم‌ترین کارهای امور عشایری محسوب می‌شود و در این نمایشگاه عرضه گوشت ارگانیک را در دستور کار قرار دادیم.

لازم به ذکر است، افتتاحیه نمایشگاه روز 15 اسفند است که پیش‌تر قرار بود ریاست جمهوری برای افتتاحیه حاضر شوند اما طبق آخرین اطلاعات  با حضور رئیس مجلس افتتاح خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز