خبرگزاری کار ایران

واکنش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به یک مطلب

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۵۴۰

رییس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در واکنش به مطلب "هشدار نسبت به بالا بودن بیش از حد گوگرد در گازوئیل/وزارت نفت از تولید سوخت غیراستاندارد دست بردارد" توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، در جوابیه رییس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمده است؛ همانگونه که بارها در گزارش‌ها و مصاحبه‌های مدیران و کارشناسان وزارت نفت گفته شده است، تمامی بنزین‌ توزیع شده در کلانشهرها به ویژه شهر تهران و تمامی گازوئیل توزیع شده در تهران با استاندارد یورو 4 می‌باشد، بدین معنا که حتما میزان گوگرد در تمامی سوخت کلانشهر تهران کمتر از 50ppm است. چنانچه چند نمونه از صدها نمونه سوخت آزمایش شده دارای گوگرد بالاتر (در حد 10 تا 20 ppm) بوده به احتمال زیاد نمونه برداری‌ و یا آزمون انجام شده دارای خطا بوده چرا که پالایشگاه‌های تولید کننده بنزین و گازوئیل یورو 4 به طور کامل گوگرد را از اجزاء سوخت حذف نموده‌اند و اگر کسانی  که ادعاهای فوق را مطرح می‌کنند با مفهوم ppm (یک قسمت در یک میلیون قسمت) آشنا بودند هرگز 10 تا 20 ppm انحراف را که حتما خطای آزمایشگاه یا نمونه‌برداری است  به عنوان مغایرت و منشا آلودگی هوای تهران اعلام نمی‌کردند، بنابراین همانگونه که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیشنهاد نموده است بهتر است نمونه‌برداری و آزمایش با حضور متخصصان شرکت مذکور صورت گیرد.

پیشنهاد می‌شود به جای پرداختن به میزان گوگرد موجود در بنزین و اختلاف 20 واحد در یک میلیون واحد، گزارشات تهیه شده توسط سازمان محیط زیست در مورد آلودگی هوای تهران را مطالعه و به سهم هر یک از آلاینده‌ها در آلودگی هوای تهران توجه کنند، در این گزارش‌ها میزان اکسیدهای گوگرد در هوای تهران در آلوده‌ترین روزها کمتر از میزان مجاز می‌باشد که نشان دهنده حذف گوگرد از سوخت مصرفی شهر تهران می‌باشد. بعلاوه در همین گزارش‌ها عمده آلودگی هوای شهر تهران مربوط به ذرات معلق کمتر از 2.5 و 10 میکرون است که نشان دهنده احتراق نامناسب و خروج هیدروکربن‌های نسوخته از اگزوز وسایل نقلیه می‌باشد.

بنابراین مجددا پیشنهاد می‌شود به جای فرافکنی، ساده‌انگاری و مراجعه به ساده‌ترین و به طبع اشتباه‌ترین دلیل آلودگی هوا (میزان گوگرد در سوخت) به گزارش‌های کارشناسی توجه شود، طبق اظهارات معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست دو سوم آلودگی هوا به خصوص در فصل سرما ناشی از خودروهای سنگین و البته فرسوده است.

خبر مذکور حاوی نکات ضد و نقیض می‌باشد به طوری که در ابتدای گزارش از قول مدیر دفتر پایش سازمان محیط زیست نقل شده که میزان بنزن و آ‌روماتیک در کلانشهرها کاهش یافته و در حد استاندارد است در حالی که در بخش پایانی گفت‌وگو همان مدیر محترم عنوان شده است که از یورو 4 بودن بنزین اطلاعی ندارد که نشان می‌دهد خبرنگار و مدیر محترم اطلاع چندانی از وضعیت سوخت و آلودگی و ... ندارند که به نظر می‌رسد ضرورت دارد در این باره دقت لازم به کار گرفته شود.

رییس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حالی این توضیحات را ارائه کرده است که مدیر دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود؛ میزان گوگرد در برخی نمونه‌های گازوییل در طول پاییز و زمستان در شهر تهران بیش از حد مجاز بوده و این گوگرد هنوز به حد استاندارد نرسیده است.

وی ضمن اشاره به ماده ۱۸ قانون هوای پاک تاکید کرده بود، وزارت نفت مکلف است تا سه سال بعد از ابلاغ این قانون سوخت تولیدی کشور را مطابق با استاندارد ملی تولید کند.

همچنین محمد جواد حشمتی، معاون دادستان کل کشور پیش از این اعلام کرده بود آزمایش‌هایی در چند مرحله در خصوص وضعیت سالم و استاندارد بودن بنزین و گازوییل انجام شده که نتیجه همه آنها غیراستاندارد بودن این سوخت‌ها را تایید کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز