خبرگزاری کار ایران

دلیل به خطر انداختن روابط ترکیه و آمریکا برسر عفرین چیست؟

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۶۷۳

دو متحد ناتو، آمریکا و ترکیه که در زمان جنگ سرد درکنار یکدیگر با اتحاد جماهیر شوروی جنگیدند اکنون در مسیر درگیری با یکدیگرند. این در حالی است که روسیه حضورش در سوریه بیشتر شده است و آنکارا از حمایت آمریکا از یک گروه کرد تروریستی ناراضی است.

به گزارش تجارت، «مورات یتکین» نویسنده و تحلیلگر روزنامه حریت، با این مقدمه درباره آینده روابط آمریکا و ترکیه در پی حمله ترکیه به عفرین در این روزنامه نوشته است: شهر سوری عفرین به واحد توپخانه مرزی ترکیه بسیار نزدیک است. گروه حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، شاخه سوری حزب کارگر کردستان (پ.ک.ک) که بیش از سه سال با دولت ترکیه در جنگ‌ است و از سوی آمریکا نیز به عنوان گروه تروریستی شناخته شده است در این شهر مستقر هستند.

آمریکا با استفاده از شاخه نظامی‌ نیروهای کرد سوری حزب اتحاد دموکراتیک یعنی یگان مدافع از خلق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش باعث اعتراض زیاد دولت ترکیه شده است.

آمریکا برای حفظ روابط خود با ترکیه این نیروها را نیروهای دموکراتیک سوری می‌خواند امری که به گفته اردوغان تلاشی برای آرایش این گروه توسط آمریکایی‌هاست.

اما چرا شهر عفرین اینطور برای آمریکا و ترکیه مهم است که حاضرند اتحاد خود را برایش به خطر بیاندازند؟ دو دلیل اصلی برای ترکیه وجود دارد.

اول اینکه در دوران پیش از درگیری داخلی در سوریه گروه پ.ک.ک از کوه‌های عفرین برای حمله به ترکیه از طریق مرز استفاده می‌کرد.

درسال 2010 پ.ک.ک به پست دریایی در اسکندرون حمله کرد و 7 سرباز را کشت و با حمله به یک ایستگاه پلیس باعث کشته شدن 4 مامور شد.

منابع امنیتی ترکیه معتقدند حدود 500 نیروی کرد به عفرین منتقل شدند.درسال 2017 نیز پلیس ترکیه مامورین پ.ک.ک را در استان‌های آیدین و موغله دستگیر کردند که از عفرین به ترکیه آمده بودند.

آنکارا نگران است که کردهای در عفرین و ادلب تحت کنترل پ.ک.ک قدرتمندتر شوند و به تهدیدی امنیتی و اقتصادی تبدیل شوند.

ترکیه و آمریکا درباره مبارزه با تروریسم توافق دارند اما یکی از دلایل حمایت واشنگتن از این نیروها، باج خواهی پ.ک.ک است.

زمانی که وزارت خارجه با ترکیه درباره موضوعات سوریه همدردی می‌کرد پ.ک.ک به نوعی این امر را القا کرد که می‌تواند با دولت سوریه همکاری کند.

آمریکا برای جلوگیری از کشته شدن سربازانش در صحرای سوریه با یگان مدافع خلق تحت نام ارتش دموکراتیک سوریه همکاری می‌کند.

از سوی دیگر روسیه خواستار پایان سریع جنگ تا پیش از انتخابات روسیه است.

اما براساس گفته‌های وزیرخارجه آمریکا نیروهای آمریکایی خواستار باقی ماندن در این منطقه هستند تا نگرانی اسرائیل از تحریکات منطقه برطرف گردد و واشنگتن به پ.ک.ک نیاز دارد.

چشم انداز بسیار پیچیده است اما باعث شده تا آمریکا و ترکیه اتحاد خود را برسر یک شهر کوچک سوری به خطر اندازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز