خبرگزاری کار ایران

فرماندار آستارا خبر داد:

اختصاص بیش از 210 میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای طرح تکاپو به آستارا

asdasd
کد خبر : ۵۶۷۸۳۷

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا گفت: برای اجرای طرح تکاپو که یک طرح اشتغالزایی فراگیر است، از سوی دولت، بیش از 210 میلیارد ریال به شهرستان آستارا اختصاص داده شد.

به گزارش ایلنا از آستارا، یونس رنجکش در جلسه کارگروه اشتغال با محوریت توجیه طرح تکاپو اظهار داشت: یکی از چالش‌های مهم در ایجاد فرصت های کسب و کار، طراحی فضاهای جدید کسب و کار است، متاسفانه وضعیت آموزش و مهارت در مراکز آموزشی مطلوب نیست، آنها قادر نیستند جوانان دارای مهارت تربیت کنند تا سرمایه‌های موجود را به ارزش افزوده تبدیل کنند، این یک نقص جدی نظام آموزشی ماست، حتی جدای از دانشگاه، در فضای مدارس هم نگاه درستی به بحث مهارت آموزی نشده است.

وی اضافه کرد: البته در گذشته طرح کاد وجود داشت که با حداقل امکانات و اعتبارات به بحث مهارت‌آموزی می‌پرداخت، اما اکنون با انباشتی از فارغ التحصیلان فاقد مهارت روبرو شویم.

رنجکش افزود: یک بخش از این موضوع به بحث سیاست های کلان آموزشی برمی گردد، البته در این سال ها اتفاقات خوبی در حوزه اعتبارات رخ داد. کم یا زیاد پول گذاشته شده است اما اینکه چگونه و در کجا مصرف شده است به بحث نظارت بر می‌گردد و بخش دیگر، موضوع فرهنگ‌سازی است؛ جامعه ما آمادگی ورود به حوزه مهارت آموزی را ندارد، چون هنوز فضاسازی نشده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه دولت به رغم همه مشکلات تلاش کرده فضای اقتصادی را به سمت ثبات و آرامش پیش ببرد اگرچه مشکلات اشتغال زایی همچنان پابرجاست اما با بهبود فضای کسب و کار یک امنیت عمومی و اعتمادسازی در این فضا ایجاد شده است، دولت تلاش کرد پول را به گونه‌ای در بازار تزریق کند که با حباب تورم روبه‌رو نشود بلکه اکنون یک انضباط مالی حکمفرماست.

فرماندار آستارا با اشاره به شعار دولت تدبیر و امید در رفع نگرانی های اشتغال گفت: دولت تلاش کرد با پرداخت تسهیلات از محل‌های مختلف به گونه‌ای اقدام کند که متناسب با زیرساخت‌ها، بحث اشتغالزایی را فراگیر کند، در این بین تکلیف دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نهادهای مکمل مثل دهیاران و شوراها مشخص است، این دو می‌توانند به کمک هم فضاهای اشتغال‌زایی را توسعه و تسهیلات را در جای درست مصرف کنند.

رنجکش با اشاره به طرح روستای بدون بیکار و طرح بوم گردی در روستاها گفت: این دهیاران و شوراهای روستا هستند که می‌توانند منطقه مناسب و افراد واجد شرایط را برای گرفتن تسهیلات به دستگاه‌های مرتبط معرفی کنند تا با هدر رفت سرمایه های دولت مواجه نباشیم.

وی به طرح تکاپو نیز اشاره کرد و گفت: طرح تکاپو یا اشتغال فراگیر یکی از طرح‌های دیگری است که بر اساس سیاست های دولت برای فراگیر شدن بحث اشتغال مناسب با شرایط منطقه و متقاضیانی که خواستار ایجاد اشتغال هستند در حال اجرا می باشد.

وی مجموع اعتباراتی که در طرح تکاپو برای شهرستان آستارا اختصاص یافته است را بیش از 210 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این مبلغ با توجه به جمعیت آستارا به این شهرستان اختصاص داده شد.

به گفته رنجکش، پیش تر نیز بیش از ۳۷ میلیارد تومان برای اجرای طرح های حوزه صنعت، معدن و تجارت به بانک های عامل اختصاص یافته بود که در مجموع می‌توان گفت حدود ۶۰ میلیارد تومان دولت برای بحث اشتغال زایی در شهرستان آستارا تاکنون تسهیلات اختصاص داده است که اگر همه این اعتبارات جذب شود احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: با این عدد می‌توان برای بخش عمده ای از بیکاران شغل ایجاد کرد، از همین رو از سیستم بانکی می خواهم تلاش کند تا این اعتبارات جذب شوند و از دستگاه‌های اجرایی نیز انتظار داریم، متقاضیان را هدایت کنند تا مشکلات آنها سریعتر برطرف شود.

فرماندار آستارا تاکید کرد: این تکلیف اداری، شرعی، اخلاقی و اجتماعی ماست که دست ارباب رجوع را بگیریم و سلیقه‌ای برخورد نکنیم و فرصت های ایجاد شده را به نحو شایسته برای آنها برنامه ریزی کنیم.

وی در پایان گفت: مسئولیت اجرای طرح تکاپو به عهده اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی دانست و پیشنهاد می‌کنم قبل از اینکه متقاضیان تسهیلات دریافت کنند برای آنها دوره‌های آموزشی، کارآفرینی، مهارت‌آموزی و آشنایی با مباحثی مرتبط با مدیریت فضای کسب و کار گذاشته شود تا با آگاهی قدم در بحث اشتغال زایی بگذارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز