خبرگزاری کار ایران

مشروح سخنان استاندار خوزستان در مصاحبه تلوزیونی با شبکه استانی

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۰۱۰

استاندار خوزستان شب گذشته در شبکه سیما استان، به تشریح عملکرد و برنامه های استانداری پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی شامگاه شنبه در برنامه تلویزیونی افق روشن صدا و سیمای خوزستان، نامگذاری امسال به ' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' را ناشی از دغدغه رهبر معظم انقلاب در این بخش دانست و اظهار کرد: دولت دوازدهم نیز در شعار های انتخاباتی و برنامه ششم توسعه اشتغال را به عنوان یکی از محور های عملکردی خود قرار داد.

وی با اشاره به این که ایجاد اشتغال مساله اصلی کشور و خوزستان است، افزود: دولت با بررسی های گسترده، بهره گیری از طرح های اجرایی سال های پیش و استفاده از تجارب سایر کشور ها طرح اشتغال فراگیر را در 34 رسته شغلی و با اعتبار 12 هزار و 400 میلیارد ریال در قالب تسهیلات از طریق بانک ها به خوزستان اختصاص داده است.

شریعتی با تاکید بر این که 2 درصد از سود این تسهیلات را دولت پرداخت می کند یاد آور شد: این تسهیلات با سود 16 درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. به دلیل اهمیت بالای موضوع شورای اشتغال را در همه شهرستان ها تشکیل می دهیم.

وی با بیان این که موانع و مشکلات سرمایه گذاران هر شهرستان خوزستان به تفکیک مورد بررسی قرار می گیرد گفت: برنامه اشتغال هر شهرستان متناسب با ظرفیت های موجود همان منطقه است. تاکنون شرایط اشتغال 13 شهرستان خوزستان بررسی شده و بقیه شهرستان ها نیز در دستور کار است.

استاندار خوزستان با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دولت مبنی بر مشاغل روستایی را مصوب کرد، افزود: قرار شد یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشت و به اشتغال روستاییان اختصاص یابد.

وی با بیان این که سهم خوزستان از محل صندوق توسعه ملی 2 هزار و 400 میلیارد ریال و از محل داخلی بانک ها نیز 2 هزار و 400 میلیارد ریال است ادامه داد: این تسهیلات برای عموم روستاییان با سود 6 درصد و برای روستا های مرزنشین با سود چهار درصد است.

شریعتی اظهار کرد: مدیران تمام دستگاه های اجرایی مرتبط در خوزستان موظف به دریافت طرح های روستاییان متقاضی تسهیلات شده اند تا پس از ابلاغ شیوه نامه فرصت کافی در اختیار داشته باشیم.

*اختصاص سه هزار و 500 میلیارد ریال به مشاغل خانگی خوزستان

وی در ادامه به مشاغل خانگی اشاره و خاطر نشان کرد: در این بخش نیز سه هزار و 500 میلیارد ریال به خوزستان ابلاغ شده است که تمام طرح ها به صورت گلوبال اجرا خواهند شد. هر شهرستان قوی تر و فعال تر عمل کرد سهم بالاتری در اختیار خواهد داشت.

استاندار خوزستان اظهار کرد: تفاهم نامه ای با بانک ملی درخصوص مساله سرمایه در گردش بنگاه های کوچک و متوسط، شرکت های دانش بنیان، پروژه هایی که تا 60 درصد پیشرفت داشته اند، پروژه های میراث فرهنگی و گردشگری، تولیدی اصناف و مشاغل خدماتی تا سقف پنج هزار میلیارد ریال در خوزستان منعقد شده که 10درصد سود آن توسط استان پرداخت می شود و در این حالت سقف سود تسهیلات برای متقاضیان هشت درصد خواهد بود.

وی افزود: اگر نرخ بیکاری در شهرستانی از میانگین نرخ بیکاری در خوزستان بالاتر باشد این سود تسهیلات به هفت درصد کاهش می یابد و چنانچه نرخ بیکاری در هر شهرستانی بیش از 17درصد باشد سود تسهیلات به 6 درصد و اگر نرخ بیکاری بیش از 20 درصد باشد سود تسهیلات به پنج درصد می رسد.

شریعتی با اشاره به این که واحد های متقاضی تسهیلات باید متعهد به ایجاد اشتغال شوند ادامه داد: قرارداد این طرح با بانک ملی منعقد و روند اجرایی آن آغاز شده است. به بانک کشاورزی نیز پیشنهاد عقد قرارداد مشابه برای شهرک های کشاورزی، شهرک های گلخانه ای، توسعه صنایع تکمیلی و اشتغال مولد این حوزه را داده ایم.

*لزوم اولویت اشتغال با بومی ها

استاندار خوزستان درخصوص اشتغال غیر بومی ها در خوزستان نیز گفت: طبق برنامه ششم توسعه اولویت اشتغال با بومی ها است. پروژه های بزرگ و عمرانی بسیاری در خوزستان وجود دارد که اشتغال حجم بالایی از نیرو های غیر بومی ممکن است به نفع ما نباشد.

وی ادامه داد: در آیین بهره برداری از مخازن نفتی آزادگان نیز رییس جمهوری دستور اولویت بخشی به نیرو های بومی را صادر کردند.

شریعتی با بیان این که اگر چه تاکنون این امر به صورت کامل اجرایی نشده اما همچنان در حال تلاش هستیم، یاد آور شد: با راه اندازی سامانه ستاد، برگزاری مناقصه ها از دست دستگاه های استانی خارج شده و اختیار ما را در انتخاب پیمانکاران بومی بسیار محدود کرده و هیچ امتیازی برای پیمانکاران بومی وجود ندارد.

وی افزود: البته این قانون برای تمام استان های کشور یکسان است اما باتوجه به این که حجم پروژه های ملی و عمرانی در خوزستان بالا است این سامانه به نوعی باعث تضرر پیمانکاران بومی شده که این امر با نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: وزارت نفت پروژه های بزرگی مانند توسعه مخازن نفتی و افزایش استخراج نفت از چهار و نیم میلیون بشکه به 6 میلیون بشکه در روز را در دستور کار دارد که حدود پنج میلیون دلار هزینه آن است.

وی با اشاره به این که توسعه این مخازن اشتغال را برای خوزستان در پی دارد یاد آور شد: سازمان فنی و حرفه ای ملزم به آموزش نیرو های انسانی در این راستا شده تا سهم عمده ای از اشتغال نصیب دانش آموختگان خوزستان شود.

*تلاش برای فعال کردن پروژه های عمرانی ملی

وی با تاکید بر این که تلاش کرده ایم تا پروژه های عمرانی ملی را فعال کنیم افزود: در کشور های توسعه یافته نیز در شرایط رکود، پروژه های عمرانی عظیم را پیشنهاد و به مرحله اجرا در می آورند چرا که باعث ایجاد اشتغال در پروژه ها و صنایع وابسته به آن می شود.

استاندار خوزستان گفت: پروژه راه باغملک - هفتکل - ایذه، رامهرمز - بهبهان ، و اهواز – چذابه فعال شده اند. در حوضه آب و فاضلاب نیز اعتبار سه هزار میلیارد ریالی به شرکت آبفا خوزستان و اهواز برای اصلاح شبکه های آب ابلاغ شده است.

وی با اشاره به این که هزار و 700 میلیارد ریال برای شبکه اصلاح فاضلاب از سوی دولت ابلاغ شده ادامه داد: این ابلاغ نیز در راستای مصوبه دولت بود که 600 میلیارد ریال آن سهم شرکت آب و فاضلاب اهواز و هزار و صد میلیارد ریال سهم آب و فاضلاب خوزستان بوده است و هم اکنون در مرحله تعیین سرمایه گذار قرار دارند.

*پدیده گردوغبار ناشی از دستکاری در طبیعت خوزستان است

استاندار خوزستان هم چنین با اشاره به این که در خوزستان حدود یک میلیون هکتار جنگل موجود است گفت: 2.2 میلیون هکتار زمین قابل کشت، و 350 هزار هکتار زمین دارای شن های روان در خوزستان وجود دارد.

وی ادامه داد: مالچ پاشی و تثبیت شن های روان از سال 1347 آغاز شده و تاکنون 127هزار هکتار از زمین های دارای شن های روان مالچ پاشی، بوته کاری و نهال کاری شده اند. کانون های گرد و غبار مساله به نسبت جدیدی است که به دلیل دست کاری در طبیعت خوزستان حادث شده است.

شریعتی با اشاره به این که البته پروژه های ایجاد شده، منافع ملی و استانی بسیاری هم داشته اظهار کرد: اما این طرح ها به صورت همه جانبه دیده نشده اند به همین دلیل عوارضی داشتند که عمده آن ها به خوزستان مربوط می شود.

وی با تاکید بر این که 65 درصد دلیل گرد و غبار خوزستان منشا خارجی دارد گفت: گرد و غبار های منشا خارجی به دلیل دور بودن مسافت معمولا رقیق تر هستند و شدت کمتری دارند اما گرد و غبار برخاسته از کانون های داخلی غلظت بیشتری دارند.

*شناسایی 42 هزار هکتار کانون فوق بحرانی و صد هزار هکتار فوق حاد در خوزستان

استاندار خوزستان گفت: پس از مصوبه دولت در 15 فروردین امسال، 42 هزار هکتار از زمین های فوق بحرانی، صد هزار هکتار کانون فوق حاد و 320 هزار هکتار کانون فعال گرد و غبار شناسایی شد.

وی با تاکید بر این که 6 هزار هکتار از این کانون ها نهال کاری شده افزود: پیش از این نیز حدود سه هزار هکتار نهال کاری شده بود. دولت سه هزار میلیارد ریال به صورت فوری به این پروژه اختصاص داد.

شریعتی با تاکید بر اینکه در بودجه امسال دولت مبلغ صد میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای حل این معضل پیش بینی کرد گفت: این صد میلیون دلار برای کل کشور بود که مدعیان بسیاری پیدا کرد که با پیگیری بسیار و حمایت جدی مجمع نمایندگان خوزستان از مبلغ سه هزار میلیارد ریال که معادل صد میلیون دلار بود حدود 2 هزار و 300 میلیارد ریال اختصاص یافت.

وی با اشاره به این که اعتبارات به اداره کل منابع طبیعی خوزستان ابلاغ شده اظهار کرد: تا این لحظه 700 میلیارد ریال ابلاغ شده و تا سقف هزار و 600 میلیارد ریال از منابع دیگر به این اداره کل تخصیص می یابد. موسسه جهاد نصر نیز تونل آبی به مسافت 47 کیلومتر احداث کرده است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: تعهد ما تثبیت شن های روان 42 هزار هکتار زمین های بحرانی برای امسال است. هشت میلیون نهال در مناطق روستایی خوزستان سفارش و آماده شده است.

وی افزود: به طور قطع مردم از ما انتظار پیگیری مسایل و تعهد به وعده ها را دارند اما کسی انتظار ندارد تمام 350 هزار هکتار زمین شن های روان در مدت چند ماه تثبیت شود.

شریعتی با تاکید بر اینکه هفته گذشته از سوی سازمان برنامه و بودجه مبلغ 150 میلیون دلار در بودجه سال 1397پیشنهاد شد گفت: این اعتبار در صورت تصویب برای مقابله با گرد و غبار و مشکل شبکه برق خوزستان خواهد بود.

وی با اشاره به این که رییس جمهوری نیز در خصوص حل مشکلات گرد و غبار خوزستان خود را متعهد می داند یاد آور شد: امیدواریم در مدت پنج سال در کل 350 هزار هکتار پوشش گیاهی ایجاد کنیم.

*تجهیز هواشناسی خوزستان به راهدار 2 کاناله با اعتبار 55 میلیارد ریال

شریعتی هم چنین گفت: یکی از مشکلات ما تک کاناله بودن راهدار هواشناسی است و تا زمانی که گرد و غبار به فاصله 40 کیلومتری ما نرسد امکان تشخیص توسط دستگاه وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که این راهدار باید 2 کاناله می شد افزود: 2 کاناله کردن راهدار سبب می شود تا با بلند شدن حتی 30 سانتیمتر گرد و غبار در خاک عراق قدرت شناسایی آن وجود داشته باشد. با پیگیری صورت گرفته به روز رسانی و ارتقای راهدار هواشناسی خوزستان با اعتبار 55 میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.

استاندار خوزستان افزود: صد میلیارد ریال نیز به محیط زیست برای توسعه و ارتقای دستگاه های سنجش آلایندگی خوزستان اختصاص یافته است.

*اختصاص صد هزار میلیارد ریال به بهبود آب شرب و شبکه فاضلاب خوزستان

وی در ادامه با اشاره به این که مساله آب شرب و آب و فاضلاب از دغدغه های اصلی مردم خوزستان است گفت: در مصوبه 15 فروردین امسال دولت حدود صد هزار میلیارد ریال در سه پروژه بزرگ طرح آبرسانی غدیر، آبرسانی شمال شرق خوزستان و جنوب شرق خوزستان برای استان اختصاص داد.

وی با بیان این که پیمانکاری پروژه آبرسانی غدیر در اختیار قرارگاه خاتم الانبیا(ص) است گفت: تعهد دولت بر این بوده که سالی 12هزار میلیارد ریال، و سازمان آب و برق خوزستان از محل اعتبارات داخلی 900 میلیارد ریال در اختیار پیمانکار قرار دهد و خود پیمانکار نیز متناسب با اعتبار دولت در این پروژه سرمایه گذاری کند.

استاندار خوزستان درخصوص پروژه آبرسانی شمال شرق و آبرسانی به شهرهای ایذه، باغملک، صیدون، رامهرمز و... افزود: این طرح از محل فاینانس پیش بینی و مناقصه آن انجام شد. یک شرکت ایرانی به همراه یک شرکت نروژی به عنوان برنده اول و یک شرکت ایرانی به همراه یک شرکت چینی به عنوان نفر دوم برنده این مناقصه شدند که کار با شرکت نروژی پیش رفت و اواخر هفته برای بررسی پروژه به خوزستان سفر می کنند.

شریعتی با تاکید بر این که این پروژه در سه سال به اتمام می رسد و اعتبار مورد نیاز آن 406 میلیون دلار است گفت: طرح آبرسانی جنوب شرق خوزستان نیز درحال برگزاری مناقصه است و تاکنون بیش از 47 شرکت برای مناقصه اعلام آمادگی کرده اند.اعتبار مورد نیاز برای این طرح نیز 580 میلیون دلار است.

استاندار خوزستان از اعتبار سه هزار میلیارد ریالی به شرکت آب و فاضلاب خوزستان و اهواز در راستای بهبود شبکه آب خبر داد و اظهار کرد: سیستم های شبکه آبرسانی خوزستان به دلیل قدمت بالا دچار فرسودگی است که بر کیفیت و سلامت آب تاثیر دارد. در مجموع در مدت سه سال مبلغ 10 هزار میلیارد ریال به این پروژه اختصاص می یابد.

وی افزود: انتظار داریم پس از تکمیل این پروژه، پِرت آب از 44 درصد به 30 درصد کاهش یابد و کیفیت و سلامت آب نیز ارتقا یابد.

*بهره برداری تصفیه خانه شرق اهواز در چند ماه آینده

شریعتی از ساخت پنج تصفه خانه در خوزستان به کمک فاینانس خارجی در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندرامام و ماهشهر خبر داد و افزود: در پنج شهر دیگر اقدامات برای فاینانس درحال پیگیری است. تصفیه خانه شرق اهواز نیز در چند ماه آینده تکمیل می شود که جزو پیشرفته ترین تصفیه خانه های کشور است. تصفیه خانه غرب اهواز نیز مراحل اداری را طی می کند تا از طریق فاینانس خارجی ساخته شود.

وی هم چنین با اشاره به طرح آبرسانی چذابه بیان کرد: حدود 30 کیلومتر لوله گذاری، تاسیس مخازن، ایستگاه و پمپاژ در مدت 57 روز صورت گرفت که در تاریخ وزارت نیرو در این زمان کم بی سابقه بوده است.

*وزارت نیرو از تخصیص آب به گام دوم طرح 550 هزار هکتاری استنکاف می کند

استاندار خوزستان در ادامه به طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد: این طرح در سال 1392 هم زمان با سفر رییس جمهوری به استان خوزستان کلید خورد و تا پایان امسال احیای حدود 312 هزار هکتار از این زمین ها به اتمام می رسد.

وی اصلاح شبکه های آب، مدرن کردن سیستم آبیاری زمین ها و زهکش ها را بخشی از این پروژه دانست و گفت: جلگه خوزستان با اجرای این طرح احیا شده است.

شریعتی درخصوص گام دوم این طرح هم خاطر نشان کرد: تخصیص آب در وزارت نیرو با مشکلاتی رو به رو است اما وزیر نیرو قول حل این موانع را داده است.

استاندار با اشاره به این که وزرات نیرو تاکنون برای تامین آب استنکاف کرده بیان کرد: اگر چه ملاحظات این وزارتخانه را درک می کنیم اما اجرای این طرح دستور رهبر معظم انقلاب و قول رییس جمهوری به مردم خوزستان است.

* آبی که در خوزستان جاری است ابتدا حق مردم همین استان است

وی با اشاره به این که در حوضه مارون و زهره در خوزستان در چند سال گذشته خشکسالی جدی داشته ایم گفت: در حوضه کارون و کرخه اگرچه شرایط استاندارد نبوده اما به مراتب بهتر از سایر حوضه ها بوده است. در حوضه کارون نیز نسبت به متوسط سالانه عقب هستیم که امیدواریم جبران شود.

شریعتی مجوز کشت برنج در تابستان پارسال را در راستای اشتغال در خوزستان عنوان کرد و افزود: بیش از 40 هزار هکتار از زمین های خوزستان شالی کاری شد که باعث خلق ثروت و ایجاد اشتغال شد. آبی که در خوزستان جاری است ابتدا حق مردم همین استان است.

وی یکی از اولویت های خوزستان را تعیین اولویت های کشت و تجمیع تعاونی ها دانست و گفت: تعیین الگوی کشت به مشاور سپرده شده است. هم چنین سازمان آب و برق خوزستان موسسات کشاورزی روسی را که در تعیین الگوی کشت بسیار موفق بوده اند دعوت کرده تا الگوی کشت مناسب با اقلیم خوزستان را طراحی کنند.

*فراری دادن سرمایه گذار از خوزستان

استاندار خوزستان در ادامه یکی از مشکلات اصلی حضور سرمایه گذار در خوزستان را صدور مجوز های دست و پاگیر دانست و اظهار کرد: ادارات دولتی با پاس کاری سرمایه گذاران باعث پشیمانی آن ها می شوند؛ متاسفانه فراری دادن سرمایه گذار از استان تخصص بخش دولتی شده است.

وی افزود: ظرفیت های خوزستان سبب ایجاد دستگاه های عریض و طویل شده که همین امر صدور مجوز در خوزستان را سخت تر از سایر استان ها کرده است. به تعبیر دیگر سرمایه ها و ظرفیت های خوزستان مانع توسعه این استان است.

شریعتی با بیان این که فرآیند های صدور مجوز در خوزستان برای سرمایه گذاری 700 مورد بود که با پیگیری صورت گرفته به 160 فرآیند کاهش یافته گفت: با شرکت کاملا به روز مذاکره کرده ایم تا این فرآیند ها را کد نویسی کند تا به صورت الکترونیک در کمترین زمان ممکن صدور مجوز صورت گیرد.

وی ادامه داد: هم اکنون پروژه احداث پالایشگاه گاز بیدبلند 2  با اعتبار 2.1 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی در حال انجام است و امیدواریم تا نیمه نخست سال 1398 به بهره برداری برسد. بازسازی و نوسازی فولاد خوزستان، فولاد سازی اکسین، منطقه پتروشیمی مسجد سلیمان نیز با 60 درصد پیشرفت فیزیکی و 800 میلیون دلار سرمایه گذاری درحال انجام است.

*راه آهن اهواز به اصفهان توجیه دار ترین خط راه آهن منطقه خاورمیانه است

استاندار خوزستان در پاسخ به سئوالی پیرامون توسعه خطوط ریلی خوزستان گفت: راه آهن بندرامام - شادگان - آبادان - خرمشهر اعتباری معادل هزار و 500 میلیارد ریال دارد و بقیه اعتبار آن از محل کنسرسیوم فولاد شادگان، فولاد خوزستان و منطقه تامین می شود.

وی این راه آهن را توجیه دار ترین خط راه آهن منطقه خاورمیانه دانست و افزود: راه آهن اهواز - ایذه - شهرکرد - اصفهان از وعده های رییس جمهوری بوده که به دلیل پایین بودن تعرفه های راه آهن نمی توان از طریق اوراق مشارکت اقدام کرد. وزیر راه و شهرسازی تقاضای تغییر نوع کار به فاینانس و یا فاینانس مشارکتی را از رییس جمهوری داشته اند که منتظر دستور ریاست جمهوری هستیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز