خبرگزاری کار ایران

امیر رئیسیان در گفت‌و‌گو با ایلنا:

امنیت شغلی وکیل نباید بخاطر دفاع از موکلش به خطر بیافتد/ تشکیل اتحادیه صنفی وکلا لازم است

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۴۸۷

یک حقوقدان بر لزوم استقلال وکلا تاکید کرد و گفت: امنیت شغلی وکیل نباید بخاطر دفاع از موکلش به خطر بیافتد.

امیر رئیسیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با تاکید بر اینکه استقلال وکلا رکن اصلی دادرسی عادلانه است، اظهار کرد: بحث استقلال وکیل به معنی کسی که به دستگاه قضایی کمک می‌کند و مصون از خطاست و هیچ‌کس نباید به او نظارت کند، نیست. استقلال به این معناست که وکیل در انجام وظایف شغلی‌اش باید تضمین‌‌ داشته باشد که خیالش راحت باشد که دفاع از موکل باعث به خطر افتادن امنیت شغلی‌اش نمی‌شود. برخی استقلال وکلا را اینگونه تعبیر کرده‌اند که وکلا می‌خواهند هیچ‌کس بر‌کار‌های آنها نظارت نکند و باند و انحصار داشته باشند که البته این تعبیر، تعبیر درستی نیست.

وی با اشاره به تفاوت استقلال وکلا در کانون وکلا و مرکز مشاوران، بیان داشت: وقتی وکیلی عضو کانون وکلا در مقام دفاع است و می‌خواهند به او فشار بیاورند به کانون وکلا نامه می‌زنند و این مرجع است که باید تصمیم گرفته و جواب قانونی دهد. کانون وکلا اگر خواسته آنها قانونی نباشد به آن عمل نمی‌کند.

این وکیل دادگستری یادآورد شد: اما تشکیلات ماده ۱۸۷ هر نامه‌ای که از سمت قوه قضاییه بیاید باید اجرا کنند. در واقع از کانون وکلا درخواست می‌شود که با فلان وکیل برخورد شود و کانون باید تشخیص دهد اما در مرکز مشاوران حکم و دستور است و باید اجرا شود. کانون وکلا در این زمینه عملکردی غیر از انجام قانون نداشته و قانون را رعایت می‌کند.

وجود اتحادیه وکلا لازم است

وی با بیان اینکه مهمترین مشکلی که کانون‌های وکلا با آن مواجه هستند بحث اشتغال و تامین معیشت وکلا است، گفت:  در غیاب اتحادیه وکلا که منافع صنفی وکلا را پیگیری کند، مشکلاتی از این قسم وجود خواهد داشت. اتحادیه صنفی وکلا با قانون تشکیل نمی‌شود؛ با همکاری خود وکلا تشکیل می‌شود. این اتحادیه سوای کانون وکلا و اسکودا است. اسکودا اتحادیه کانون‌هاست.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه اتحادیه وکلا نداریم نظارت صنفی بر وکلا نیست و کسی نیست که به مشکلات صنفی آنها رسیدگی کند. این مساله باعث شده از تنها نهادی که وجود دارد یعنی کانون وکلا انتظار می‌رود به این مسائل هم رسیدگی کند و کانون به درستی می‌گوید من متولی این موضوع نیستم و وظیفه‌ام نیست. اما بند ششم لایحه استقلال، تسهیل وضعیت شغلی وکلا را مدنظر قرار داده است و این مسایل صنفی می‌تواند جز همین بند باشد. کما اینکه کانون وکلا به دنبال وکالت اجباری و طرح‌های دیگر است اما در مجموع خلا اتحادیه وکلا وجود دارد.

باید مصادیق تخلفات در امر تبلیغ مشخص شود

وی در مورد ممنوعیت تبلیغات برای وکلا، گفت: اولین مساله تعریف وکالت است که آیا وکالت شغل است یا تجارت یا حرفه‌ای است با مسئولیت اجتماعی. اگر ما وکالت را شغل بدانیم یک کارفرما می‌خواهد و زیاد به تبلیغات احتیاج ندارد. اگر وکالت تجارت باشد، فقط تبلیغات احتیاج دارد زیرا مهمترین رکن تجارت تبلیغات است اما اگر وکالت را مسئولیت اجتماعی بدانیم کمی متفاوت است.

رئیسیان با بیان اینکه ما چهار مسئولیت اجتماعی در دنیا داریم که مشتمل بر قضاوت، پزشکی،آموزش و روحانیت است، بیان داشت: اینها صرفا شغل نیستند و مسئولیت اجتماعی دارند بنابراین طبق قاعده سابق هیچکدام از این گروه‌ها تبلیغ نمی‌کردند اما درحال حاضر شرایط تغییر کرده است و برای موفقیت در نظام اقتصادی دنیا احتیاج به معرفی و تبلیغات است. باید مصادیق تخلفات در امر تبلیغ مشخص شود.

وی با گفتن این مطلب که باید دید اصل بر اجازه تبلیغ کردن است یا عدم تبلیغ، تاکید کرد: اگر اصل بر اجازه است باید موارد تخلف احصا شود اما اگر اصل بر ممنوعیت باشد فقط مواردی که می‌شود تبلیغ کرد را می‌گوییم. می‌شود اصل را به اجازه تبلیغ گذاشت و موارد تخلف را احصا کرد و بعدا توسط آیین‌نامه موارد تخلف به روز شود. آیین نامه سند زنده‌ای است که می‌توان جلوی دور زدن قانون را با آن گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز