خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد:

کاهش ۳۴۶ برابری قاچاق سوخت در دولت یازدهم

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۸۴۲

رئیس اداره پیشگری و مقابله با قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در سال 92، 45 میلیون لیتر فرآورده قاچاق به انبار شرکت پخش تحویل داده شد که در سال 93 به 39 میلیون لیتر، در سال 94، 23 میلیون لیتر و در سال 95 به 13 میلیون لیتر رسید یعنی به ترتیب کاهش رشد 12 درصدی، 42 درصدی و 43 درصدی نسبت به سال های ماقبل داشته است.

بهروز کرمانی، رئیس اداره پیشگری و مقابله با قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تغییر میزان قاچاق سوخت بعد از دولت یازدهم اظهار داشت: با اجرای طرح پیمایش، روزانه 8 میلیون لیتر روزانه از مصرف بخش حمل و نقل نفت گاز کاسته شده و این طرح پیشگری خوبی از عرضه خارج شبکه داشته است.

وی با اشاره به اینکه نمی توان آمار دقیقی از کاهش و یا افزایش میزان قاچاق سوخت ارائه داد، افزود: در زمینه قاچاق سوخت آمار دقیق نمی توان ارائه داد اما می توان تخمین زد و متولیان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  نیز مبتنی بر روش های علمی و فاصله بین عرضه و تقاضا، برآوردهایی دارند.

کرمانی تصریح کرد: ما با مراقبت هایی که انجام می دهیم از عرضه خارج از شبکه جلوگیری می کنیم که از جمله آنها  طرح سامانه تجارت آسان سامانه پیمایش است که در صورت تکمیل شدن کمک خوبی برای پیشگیری از عرضه خارج از شبکه در بخش حمل و نقل خواهد بود.

وی ادامه داد: سامانه کنترل سوخت نیروگاه ها به عنوان بزرگترین مصرف کننده نیز از جمله دیگر روش های کنترلی ما است به این صورت که فرآورده ها از زمان خروج از انبار تا نیروگاه کنترل می شوند و تا زمانی محموله سوخت به نیروگاه نرسد ما حواله بعدی را صادر نمی کنیم.

رئیس اداره پیشگری و مقابله با قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: علاوه بر طرح های یاد شده چند طرح پیشگیرانه نیز در مرزها اجرا می شود تا جیره قاچاق سوخت شکسته شود یعنی عرضه و فروش سوخت به صورت خرده فروشی در بازارچه های مرزی انجام می شود، ما به قیمت کمتر از نرخ قاچاق غیر رسمی سوخت عرضه می کنیم که مرزنشینان بتوانند تبادل کنند. 

وی توضیح داد: هیات وزیران طرح فروش سوخت به مرزنشینان در روستاهای 20 کیلومتری را مصوب کرده که بر حسب آن به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، جنوبی و آذربایجان غربی سوخت با نرخ کمتر عرضه می شود که این اقدام علاوه بر تقویت معیشت خانوارها منجر به شکسته شدن زنجیره قاچاق می شود.

کرمانی گفت: کنترل سوخت داخل باک وسایط نقلیله ترانزیت که از کشور خارج می شوند نیز ازدیگر روش های کنترلی قاچاق است چرا که حسب قانون سوخت یارانه ای به داخل کشور تعلق می گیرد بنابراین در پایانه های مرزی با دستگاه های اندازه گیر سوخت داخل باک اندازه گیری می شود و مابه التفاوت از قیمت تعادلی مرز از راننده گرفته می شود و اجازه خروج داده نمی شود.

وی اظهار داشت: بر حسب تبصره 3 ماده 53 قانون شرکت پخش موظف است فرآورده های مکشوفه را در انبارها تخلیه کند که بر این اساس تا حدی می توانیم میزان قاچاق را ارزیابی کنیم.

رئیس اداره پیشگری و مقابله با قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی تصریح کرد: در سال 92، 45 میلیون لیتر فرآورده قاچاق به انبار شرکت پخش تحویل داده شد که در سال 93 به 39 میلیون لیتر، در سال 94، 23 میلیون لیتر و در سال 95 به 13 میلیون لیتر رسید یعنی به ترتیب کاهش رشد 12 درصدی، 42 درصدی و 43 درصدی نسبت به سال های ماقبل داشته است. بنابراین با اجرای این طرح ها قاچاق رشد منفی داشته است.

وی یادآور شد: عمده و مهمترین اصل برای کاهش میزان قاچاق تفاوت نرخ داخلی و بین المللی نرخ نفت گاز است یعنی هرچه بتوانیم نرخ 300 تومان داخلی را به عدد 1500 تومان بین الملل نزدیک کنیم مسلما قاچاق کاهش می یابد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز