خبرگزاری کار ایران

برنامه نامزدها برای مدیریت مساله حاشیه‌نشینی؛

میرسلیم: چاره‌ای جز بازگشت به سیاست‌های آمایش سرزمینی نداریم

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۱۰۶

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مشکل اصلی حاشیه‌نشینی مربوط به بی‌توجهی به برنامه آمایش سرزمینی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مصطفی آقا میرسلیم در اولین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه چهارساله شما برای مدیریت مساله حاشیه‌نشینی و جلوگیری از رشد این قضیه چیست، گفت: مهمترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی است بر مبنای استعدادهای نیروهای انسانی باید مشارکت کنند. در کشور ما استان‌های مختلف از استعدادهای مختلفی برخوردار هستند نیروی انسانی ما باید به شکوفایی برسد بی توجهی به برنامه آمایش سرزمین باعث شده که افراد از روستاها به شهر و از شهرها و حاشیه کلانشهر و حتی از داخل کلانشهرها مهاجرت کنند. این مساله موجب شده مشکلات امنیتی اقتصادی به وجود آید و ما چاره‌ای جز بازگشت به سیاست های آمایش سرزمینی به ویژه به کارگیری درست از منابع آب نداریم.

او افزود: به دلیل استفاده نادرست از منابع آبی روستانشینان مجبور به کوچ به شهر شدند یکی از دلایل این بود که نتوانستند از نزولات آسمانی به خوبی استفاده کنند و با مشکل آب مواجه شدند و مجبور به مهاجرت به شهرها و حاشیه شهرها شدند و باعث شدند به کارهایی دست بزنند که بر خلاف شخصیت آنها بوده و مشکلات زیادی مانند اعتیاد مشکلات آموزش درمان دامن‌گیر آنها شد. مشکل اصلی حاشیه نشینی مربوط به بی‌توجهی به برنامه آمایش سرزمینی است امروز باید پاسخ بدهیم که چرا در سیستان وبلوچستان و اطراف زابل مهاجرت گسترده‌ای اتفاق افتاده و مردم مناطق روستایی را ترک کردند آنها هستند که باید پشتیبان مرزها باشند.

هاشمی طبا : بدون اولویت‌بندی مسائل، نظر میر سلیم مورد عنایت قرار نمی‌گیرد

هاشمی طبا در پاسخ به اظهارات میرسلیم  گفت:‌ بحث آمایش سرزمینی و روستاییان و آب و مسائل زیست محیطی که مستقیما به زیست‌گاه انسان برمی‌گردد میراثی از خداوند و گذشتگان است که به بشر عطا شده است.

او با تاکید بر اینکه باید به این زیستگاه ‌مان توجه کنیم ادامه داد: اگر برای آن اولویت قائل نباشیم، موجب می‌شود بعضی از مسائل که کم اهمیت هستند، بیشتر به چشم بیاید و مسائل مهم دیگر کمتر به آنها عنایت شود. سرزمین ما ایران دچار بحران شدید زیست محیطی است و زیستگاه انسان در این مجموعه در حال از بین رفتن است.

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه مثال‌های متعددی در این باره وجود دارد، اظهارکرد: اولویت اول کشور توجه به زیستگاه و حفط ایران است و اگر قرار باشد همه مسائل را بدون اولویت‌بندی موردتوجه قرار دهیم این نظر آقای میر سلیم مورد عنایت قرار نخواهد گرفت.

روحانی:  بیکاری و عدم درآمد کافی مهم‌ترین دلیل حاشیه‌نشینی است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی نیز در پاسخ به صحبت‌های میرسلیم عنوان کرد: خوشحالم که مهندس میرسلیم به موضوع حاشیه‌نشینی که از مهمترین مسائل نه تنها ایران بلکه همه کشورها است، توجه کردند.

او با بیان اینکه معمولا کشوری را پیدا نمی‌کنید که حاشیه‌نشینی درآن وجود نداشته باشد، اظهار داشت: معمولا حاشیه‌ نشینی در کنار کلانشهرها است. یک عامل مهم آن بیکاری است و عدم درآمد کافی.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: فردی که در شهری دور یا در روستایی قرار دارد، منابع درآمدی‌اش کافی نیست و نمی‌تواند شغلی داشته باشد، ناچار به مهاجرت می‌شود و به خاطر اینکه اشتغال در شهرهای بزرگ بیشتر وجود دارد، معمولا به شهرهای بزرگ و کلانشهرها پناه می‌برند و برای استراحت در شهرها یک گوشه‌ای را پیدا می‌کند و اگر شرایط خوب باشد دوستان و اقوام خود را به آنجا می‌برند. پس مسئله اصلی بیکاری است

روحانی مسئله دوم در حاشینه‌نشینی را عدم تعادل دانست.

قالیباف: برای حل مشکل حاشیه‌نشینی اقداماتی توسط دولت تدبیر شد

قالیباف در پاسخ به اظهارات میرسلیم گفت: حاشیه‌نشینی نکته‌ای  مهم و  کلیدی است ما امروز حدود ۱۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کنار شهرها داریم، که  بر اساس فرصت‌های نابرابر اجتماعی و بحران‌های اقتصادی به وجود می‌آید، باید برای آن‌ها در دراز مدت و کوتاه مدت راه چاره‌ای در نظر گرفت.  

او افزود: معمولا در دولت‌ها از این قشر حمایت می‌شود ، تا حدودی با نظرات آقای میر سلیم موافق هستم . برای حل مشکلات این قشر اقداماتی در گذشته توسط دولت تدبیر شد در حوزه پرداخت یارانه اما  آن‌ها گله‌مندی دارند این ۴۵ هزار تومان در طی ۷ سال ارزشش به کمتر از ۱۵ هزار رسیده چرا یارانه همراه با تورم افزایش داده نمی‌شود، چرا مساوی تقیسم می‌شود و همه یکسان دریافت می‌کنند. مردم نگران هستند که افزایش یارانه‌ها باعث گرانی هم در کشور نشود  سوالم از آقای میرسلیم این است که بدانم اقدامات کوتاه‌مدت و دزار مدت شما برای محرومین چیست؟

جهانگیری: در دولت یازدهم فرزندان حاشیه‌نشین‌ها فرصت ادامه تحصیل پیدا کردند

اسحاق جهانگیری در نخستین مناظره انتخاباتی خود با بیان اینکه حاشیه‌نشینی یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی کشورمان است، گفت: اکثر شهرهای مهم کشورمان از جمله تهران، مشهد، اصفهان، چابهار و زاهدان با مشکل حاشیه نشینی مواجه هستند.

اوافزود: مساله مهم در ارتباط با حاشیه‌نشینی این است که باید به این افراد توجه کرد و نباید آنها را افراد اضافه دید چرا که این افراد به هر دلیلی به حاشیه شهرها پناه آورده‌اند و باید دیده شوند.

جهانگیری با بیان اینکه خوشبختانه در دولت یازدهم با بحث حاشیه‌نشینی برخورد علمی صورت گرفت، گفت: توانستیم با برخورد علمی این موضوع را ساماندهی کنیم و شورای بازآفرینی شهری تشیکل شد که در آن به بافت‌های میانی فرسوده و حاشیه نشین توجه شد .

اوگفت: این افراد در دولت یازدهم بیمه شدند و مراکز بهداشت و درمان در این مناطق مستقر شد همچنین فرزندان حاشیه‌نشین‌ها که قبل از این از تحصیل محروم بودند فرصت ادامه تحصیل پیدا کردند.

رییسی: باید برای حاشیه‌نشینی، تثبیت مالکیت صورت گیرد

سید ابراهیم رییسی در نقد اظهارات سید مصطفی میرسلیم، ضمن تشکر از صبحت‌های او گفت: مساله اول آماری است که شما مطرح کردید. آماری که شما گفتید مربوط به سال ۹۲ است. در حال حاضر آمار حاشیه‌نشینی تا ۱۶ میلیون نفر گفته می‌شود. نکته دوم این است که یک  دلایل حاشینه نشینی چیست و  برای رفع معضل حاشیه‌نشینی چه باید انجام دهیم؟  اولین گام در مورد این‌ها، مساله نوسازی و به‌سازی نسبت به مسکن است که حتما باید صورت گیرد.

اوافزود: نظام شهری باید ماموریت گیرد و نسبت به حاشیه نشینی اقدامات لازم را انجام دهد. این‌ها عزیزان ما هستند و مجبور شده‌اند که این زندگی را انتخاب کرده‌اند. مساله آموزش و بهداشت مشکلاتی است که حاشیه‌نشین‌ها با آن مواجهند. به صورت جدی باید برای حاشیه‌نشینی، تثبیت مالکیت صورت گیرد. در حاشیه مشهد بسیاری از حاشیه نشینی ها با این سوال مواجهند که این خانه برای ما هست یا نه؟ لذا تثبیت مالکیت  مهم است. باید صنایع دعوت شوند و حاشیه شهر یک سامان جدی پیدا کند.

میرسلیم: برای آموزش و پرورش باید اقدامات جدی کنیم 

میرسلیم در پایان گفت: قطعا دولت با بودجه هنگفتی که دارد اقداماتی را برای رسیدگی به محرومان اما کفایت نمی‌کند  بنابراین ضرورت دارد دولت به صورت جدی این مشکل را حل کند.

او با بیان اینکه مدیریت صحیح بر منابع آبی باید انجام شود، اظهار داشت: ۳۵۰ هزار چاه غیرمجاز را باید از بین ببریم دوم اینکه امکانات اولیه رفاهی در روستا فراهم شود تا افراد به شهرها نیایند. اقداماتی شده اما کافی نیست. ما باید از بی‌عدالتی پرهیز کنیم. جاذبه کاذبی در شهر است و این راهی برای مهاجرت است. آنها که در حاشیه شهر آمدند انسان‌های شریفی هستند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: برای حفط شرافت آن افراد باید به آموزش و پرورش آنها اهتمام بورزیم. همچنین ۱۰.۲ درصد از جمعیت کشور کاملا بی‌سوادند که نشان می‌دهد برای آموزش و پرورش باید اقدامات جدی کنیم. 

میرسلیم خاطرنشان کرد: اقدامات پزشکی باید تکمیل شود تا سلامت حاشیه‌نشینان فراهم شود تا این افراد ابزار دست دیگران نشوند تا دست به کارهایی بزنند که شاید مشکل امنیتی به وجود بیاورد. باید امکان اسکان آنها فراهم شود، هم اینکه تشویق برای مهاجرت نشود، هم مسکن ارزان مناسب تهیه شود. مجموعه این اقدامات به ما کمک می‌کند با ظرفیت مناسب امکان جابجایی جمعیت را داشته باشیم. متاسفانه در کشور مواجه با مهاجرت‌هایی هستیم که موجب شده بیکاری در حاشیه شهر رشد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز