خبرگزاری کار ایران

از حمام آفتاب تا سوزاندن مرد کروات و...

20 پرده از بزرگترین و بیهوده‌ترین جدل سال: کی‌روش - برانکو

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۸۷۲

در سالی که گذشت بزرگترین جدال ورزشی ایران را می‌توان جنگ پیدا و پنهان کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ معرفی کرد.

به گزارش ایلنا، کارلوس کی روش و برانکو ایوانکوویچ بزرگترین جدال ورزشی ایران را در نیمکت تیم ملی ایران و پرسپولیس به جا گذاشتند. دو مربی حرفه‌ای و برخواسته از فوتبال روز دنیا که با ادبیات خود موجب بزرگترین اتفاق سال ورزش ایران شدند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به 20 پرده از این جدال بیهوده به قلم فرشاد کاس‌نژاد.

20 پرده از بزرگترین و بیهوده‌ترین جدل سال: کی‌روش - برانکو

یادداشت کارلوس کی‌روش: دومین صعود را به خطر نیندازیم

افرادی که در فوتبال ایران مسوولیت دارند باید بدانند که این نتایج نه تنها پتانسیل‌مان را نشان می‌دهد بلکه نیازمان را برای حمایت ثابت می‌کند چرا که ایران بهترین تیم آسیاست.

بله، اکنون زمان حمایت از این بازیکنان و کادر است که بهترین شرایط را برای آماده‌سازی و حمایت در اختیار داشته باشند تا بتوانیم صعود به جام جهانی را در بازی‌های آینده قطعی کنیم.

دوستان عزیزم!

در سال ۲۰۱۷ من حقیقتا امیدوارم افرادی که در فوتبال ایران مسوولیتی دارند به خوبی متوجه شوند که این نوع نگاه تا چه حد اهمیت دارد! ما نمی‌توانیم دومین صعود به جام جهانی را با خطر روبه‌رو کنیم!

20 پرده از بزرگترین و بیهوده‌ترین جدل سال: کی‌روش - برانکو

مشت برانکو روی میز: کی‌روش به من یاد داد با چه رفتاری حرفم را پیش ببرم

برانکو ایوانکوویچ: اگر پرسپولیس در لیگ برتر قهرمان نشود و نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا موفق نشوند که به مرحله بعد صعود کنند مقصر اصلی‌اش آقای کی‌روش، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است که چنین برنامه‌ای را تدوین کرده و پذیرفته است.

برنامه تهیه شده برای بازیکنان سخت است چون بازیکنان در این هفت ماه ۱۰۰ روز با تیم ملی بودند و فقط ۱۰۰ روز باشگاهشان آنها را در اختیار داشت. باشگاه وقتی برای آماده کردن این بازیکنان نداشت و ما مجبور شدیم در طول این نیم‌فصل چهار بار از نو استارت بزنیم. برنامه لیگ وحشتناک است.

 

آنها که در جدل برانکو و کی‌روش پنهان شده‌اند

البته کارلوس کی‌روش اگر مفهوم لیگ را با این تصمیماتش خدشه‌دار می‌کند یا اگر وقعی به انتقادات درباره تعطیلی‌ها نمی‌گذارد، بیراه نمی‌رود و بیراه هم نمی‌گوید. او اعتماد خود را از همه چیز از دست داده، به واسطه رویارویی‌اش با مدیرانی که کیفیت نازل مدیریت‌شان در فدراسیون و باشگاه‌ها کار سرمربی تیم ملی را به جایی می‌رسانند که بازیکن مصدوم تیم ملی را هم با خود به اردو ببرد و او را برای درمان در اختیار باشگاهش نگذارد. او ساز و کار مناسبی در باشگاه‌ها نمی‌یابد که کار فوتبال را به آنها واگذارد، بلکه خود به میدان می‌آید، اردو می‌خواهد و از تعطیلی لیگ هم ملالی ندارد.

برانکو نه با کی‌روش بلکه با مدیرانی جدل دارد که کار کی‌روش را به اینجا رسانده‌اند. حواس‌تان باشد که تمام انتقادات برانکو از کی‌روش همان حرف‌هایی است که باید خطاب به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ گفت که در مدیریت اردوهای تیم ملی و ایجاد شرایط ایده‌آل برای کی‌روش وامانده‌اند و همین اردوی امارات را با هزار اما و اگر برگزار کرده‌اند. مدیران فدراسیون فوتبال خود را در جدل برانکو و کی‌روش پنهان نکنند. ما شما را می‌بینیم، شما که از بحث در فوتبال، احضار به کمیته اخلاق و کمیته انضباطی را فهمیده‌اید.

20 پرده از بزرگترین و بیهوده‌ترین جدل سال: کی‌روش - برانکو

تصمیم لجبازانه: کی‌روش پرسپولیسی‌ها را به تهران فرستاد

کی‌روش در اقدامی عجیب ۷ بازیکن دعوت شده پرسپولیس به تیم ملی را مرخص کرد تا آنها به تمرینات باشگاه شان ملحق شوند.

این اقدام عجیب و شوک آور قطعا جنگ بین این دو مربی را وارد مرحله تازه‌ای خواهد کرد چراکه با گذشت ۴۸ ساعت از جدایی ملی‌پوشان از تیم باشگاهی و حالا بازگشت آنها به ایران، با توجه به تاثیر روانی این تصمیم روی آنها این مساله نه تنها کمکی به پرسپولیس نمی‌کند بلکه احتمالا آنها را علیه برانکو خواهد شوراند. فدراسیون فوتبال هنوز عکس‌العملی در قبال این حرکت نشان نداده و تنها به انتشار خبر بسنده کرده است. خبری که نشان از غیبت تدبیر در برنامه‌ریزی در فوتبال ایران دارد. تصمیم امروز کی‌روش در آزاد کردن بازیکنان یک تیم باشگاهی تا به حال در تاریخ فوتبال ایران سابقه نداشته و مشخص نیست که آیا در آینده نیز اتفاق مشابهی درباره پرسپولیسی‌های تیم ملی رخ خواهد داد یا نه.

در حال حاضر تمرینات تیم ملی فوتبال ایران با ۱۶ بازیکن شامل ۲ دروازه‌بان تا روز جمعه در باشگاه ایرانیان و زمین چمن نه چندان مرغوبش ادامه خواهد یافت.

20 پرده از بزرگترین و بیهوده‌ترین جدل سال: کی‌روش - برانکو

قلعه‌نویی: من، کی‌روش و برانکو می‌نشینیم و حلش می‌کنیم

امیر قلعه‌نویی به جای دامن زدن به جنجال‌ها، به فکر حل مشکل افتاده و تصورش این است که در جلسه‌ای سه نفره سوء‌تفاهمات برطرف می‌شوند:  «وقتی خبر بازگشت ملی‌پوشان پرسپولیس را شنیدم، ناراحت شدم. البته به کی‌روش حق می‌دهم چرا که او قطعا به موفقیت تیم ملی فکر می‌کند و هدفش خوشحال کردن همه هواداران فوتبال است. چنانچه تیم ملی موفق باشد همه ما موفق می‌شویم و به این خاطر باید از تیم ملی حمایت کنیم، من همینجا اعلام می‌کنم حاضرم کی‌روش و برانکو را به شام دعوت کنم. من از کی‌روش کوچکترم و با او تماس می‌گیرم و دعوت می‌کنم که در نشست ۳ نفره به همه مسائل پایان داده و یک تصمیم مناسب برای پایان دادن به این اختلاف بگیریم.»

 

استقبال پرسپولیسی‌ها در فرودگاه

جمعی از هواداران و لیدرهای پرسپولیس به فرودگاه رفته‌اند تا از ملی‌پوش‌ها استقبال کنند. کی‌روش ۷ پرسپولیسی را از امارات به ایران فرستاده تا پاسخی به انتقادات برانکو داده باشد.

پروین: ۴ نفر بزرگتر باید وارد ماجرا شوند

اتفاقاً دقایقی قبل پیامکی برای من آمد که متوجه شدم کی‌روش ملی‌پوشان پرسپولیس را به تهران بازگردانده است، مطمئن باشید این مسائل فقط به ضرر پرسپولیس و تیم ملی خواهد بود و دود آن به چشم هر دو تیم می‌رود. در این بین بازیکنان هم لطمه می‌خورند و به نظرم بهتر است جلسه‌ای ترتیب دهند تا این مشکلات حل شود. به نظر من هم برانکو و هم کی‌روش درست می‌گویند اما می‌شود راه حلی برای این موضوع پیدا کرد، اینطوری که نمی‌شود کار کرد. به نظر من ۴ نفر بزرگتر باید وارد کار شوند و راه حلی برای این موضوع پیدا کنند.

20 پرده از بزرگترین و بیهوده‌ترین جدل سال: کی‌روش - برانکو

در واکنش به تصمیم عجیب کی‌روش:  فوتبال رییس ندارد؟

در چنین بلبشویی حیرت و شوک اصلی از ساختمان سئول می‌آید. آنجا که واکنش آقایان به این معرکه تازه، تنها سکوت است. گویی که سرمربی تیم ملی دهان‌ ساکنان ساختمان سئول را مهر و موم کرده و بدون اجازه او کسی حق ندارد این مهر و موم را باز کند! این انفعال و این سکوت همیشگی، همان رفتاری است که از کی‌روش یک دیکتاتور ساخته. رفتاری که این مجوز را به کی‌روش داده تا هرچه می‌خواهد انجام دهد و هر تصمیم غلطی حتی به قیمت نابودی دیگران را بگیرد و از نوک قله به فوتبال ایران بنگرد. ساختن غول از کی روش، کیمیاگری فدراسیون فوتبال است و نتیجه‌اش از مرئوس، رییس ساختن؛ یک کیمیاگری وارونه.

 

راه حل سوم برای تیم ملی وجود ندارد

با کدخدامنشی نمی‌توان در این ماجرا به صلح دائمی رسید و بنای فوتبال کشور را بر پایه آن ساخت. حتی اگر کی‌روش و برانکو ناگهان فردا اختلافات را کنار بگذارند، ممکن است این درگیری بین سرمربی بعدی تیم ملی و یک مربی باشگاهی دیگر در آینده نزدیک تکرار شود.

فوتبال ایران برای نجات از این مخمصه نیاز به یک راه حل قطعی دارد.فوتبال ایران یک بار برای همیشه باید مشخص کند که تیم ملی و باشگاه‌ها (نه فقط پرسپولیس) چه سهمی دارند. هرچند تمام مربیان و مدیران در مصاحبه‌ها مدعی‌اند که اولویت با تیم ملی است، اتفاقات روزهای اخیر نشان می‌دهد که اعتقاد زیادی به این حرف وجود ندارد. پس وظیفه فدراسیون است که نگاه کلان داشته باشد و در این باره خط مشی دقیقی تعیین کند؛ مثل ژاپن سراغ مدل اروپایی برود یا مثل قطر به اردوهای بلندمدت ادامه بدهد. تنها در این صورت است که کی‌روش، برانکو یا هر مربی دیگری اجازه اعتراض نخواهند داشت.

20 پرده از بزرگترین و بیهوده‌ترین جدل سال: کی‌روش - برانکو

فوتبال رییس دارد!

عنوان «فوتبال رییس ندارد؟» را باید پس بگیریم. فوتبال در این تصمیم لجبازانه هم رییس داشته و ما بی‌خبر بودیم، رییسی که تدبیرش، مدیریتش و تصمیمش را دیدیم. این چند جمله را در مصاحبه مهدی تاج بازخوانی کنید: «باشگاه پرسپولیس اعلام کرده بود اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است و نتایج آتی بر عهده کی‌روش است، ما ملی‌پوشان پرسپولیس را به ایران برگرداندیم تا آسیبی از تیم ملی نبینند و البته نتایج بعدی هم به گردن خودشان باشد.» تاج در این تصمیم غیرحرفه‌ای با کی‌روش سهیم بوده. پیش از این، پرسش ما این بود که چرا مهدی تاج این تصمیم لجبازانه کی‌روش را مدیریت نکرده، حالا می‌بینیم که رییس فدراسیون و سرمربی تیم ملی با هم به این تصمیم رسیده‌اند. چشم ما روشن. تیم ملی با چه تدبیرها و روش‌هایی مدیریت می‌شود!

فدراسیون فوتبال البته رییس دارد و راه خودش را می‌رود، رییسش با سرمربی تیم ملی یکباره به این نتیجه می‌رسند که گفت‌وگو و نقد شنیدن و پاسخ دادن و پاسخ گرفتن و بحث و ارائه دیدگاه تازه و یافتن راهکار و هر راه و چاه دیگری را کنار بگذارند و آن کنند که کردند؛ بازگرداندن هفت بازیکن تیم ملی به تهران. بعد هم به زبان راندن این جمله که شنیدنش سخت است: «حالا یک اتفاقی افتاده.

20 پرده از بزرگترین و بیهوده‌ترین جدل سال: کی‌روش - برانکو

بیانیه کی‌روش: پرسپولیسی‌ها فقط در روزهای فیفا دعوت می‌شوند

پس از جنجالی که برگرداندن بازیکنان پرسپولیس از اردوی تیم ملی به‌وجود آورد، همه منتظر واکنش کی‌روش بودند. سرمربی تیم ملی ۲۴ ساعت سکوت کرد تا اینکه در فیسبوک متنی را منتشر کرد. او در این بیانیه مدعی شد که با توجه به عدم همکاری برانکو، از این پس بازیکنان پرسپولیس را تنها در روزهای فیفا دعوت خواهد کرد. کی‌روش اضافه کرد که با آزاد کردن بازیکنان پرسپولیس می‌خواسته مانع بهانه‌جویی برانکو شود و موفقیت یا ناکامی سرمربی پرسپولیس در آینده به او مرتبط نباشد اما این جمله کی‌روش تندتر از همه بود: برانکو در این آتش می‌سوزد.

 

برانکو: تجربه من از رییس فدراسیون بیشتر است

واکنش برانکو ایوانکوویچ: می‌دانید نه در ایران بلکه در کل دنیا کدام مربی تحصیلکرده‌ترین است؟ جواب مشخص است؛ من! من! من ۴ سال در دانشگاه درس خواندم و بعد از دو سال فوق لیسانس خودم را در تخصص فوتبال گرفتم و در کنار آن مدرک لیسانس فوتبال اروپا را هم دریافت کردم. من راجع به مربی فعال در دنیای فوتبال صحبت می‌کنم که در حال حاضر مشغول به کار است نه کسی که در دانشگاه تدریس می‌کند. حرف من از مربی است که لباس تمرین بپوشد و هر روز با تیم کار کند. هیچ گونه خصومتی با کسی ندارم و به همین دلیل با فریبکاری، دروغ‌پردازی و کذابی موافق نیستم. با برنامه‌های غیرکارشناسانه هم مشکل دارم. باز هم تکرار می‌کنم که من جر و بحثی با کی‌روش ندارم. من در صفحه شخصی حرفی نزدم، من فقط از بازیکنانم محافظت کردم. من برای باشگاهم بهترین‌ها را می‌خواهم. تیم ملی ملک خصوصی نیست. در فوتبال ایران پرسابقه‌ترین مربی خارجی من هستم. من حتی از رییس فدراسیون فوتبال هم سابقه بیشتری دارم.

حرف آخر برانکو در پاسخ به کی‌روش که گفته بود برانکو در این آتش می‌سوزد: من دوست ندارم حمام آفتاب بگیرم و از این کار متنفرم!

 

استعفای کی روش، پاسخ منفی فدراسیون

جدل‌های بی‌مایه روزهای اخیر بین کی‌روش و برانکو و البته اردوی بی‌حاصل و بی‌معنای دبی که بی‌نظم برگزار شد، احتمالا کی‌روش را خسته کرده است.

از خبرهایی که به دست می‌آوریم برداشت‌مان این است که فدراسیون به کی‌روش پاسخ منفی داده و بدیهی هم هست که پاسخ تاج یک «نه» بزرگ باشد.

کارلوس کی‌روش برای چندمین بار استعفا داده و هر بار استعفایش نمایش بوده و نمایش اما هیچ‌ کدام از استعفاهای او به اندازه این استعفای آخرش پرابهام و محصول سوءمدیریت در فدراسیون نبوده و در هیچ ‌کدام لجبازی را تا این اندازه‌ای که این ‌بار نشان داده، به یاد نداریم.

 

کی‌روش تمامش نمی‌کند

ادامه جدل‌ها از سوی کی‌روش: برانکو کسی است که پیش از اینکه من استعفا بدهم، نیمکت تیم ملی را به او قول داده‌اند. او حسود و ناراحت است و به من توهین کرده است. او نمی‌تواند از تیم ملی به عنوان بهانه‌ای برای اشتباهاتش استفاده کند. چرا او چنین کارهایی می‌کند؟ او باید احترام بیشتری به من بگذارد. من با رییس فدراسیون ملاقات کردم و او به من گفت که توان لازم برای اجرای برنامه پذیرفته شده را ندارد. اگر فدراسیون برای دفاع از تیم ملی‌اش به اندازه کافی قدرتمند نیست، من چه کاری می‌توانم اینجا انجام بدهم؟

 

تیترهایی از مصاحبه‌های پی‌در‌پی کارلوس کی‌روش:

یادداشت کی‌روش: موقعیت تیم ملی به خطر افتاد / مسوولیت نتایج با فدراسیون است

کی‌روش نویسنده جدید در فیسبوک: فدراسیون گروگان برانکو است

کی‌روش: برانکو خائن است

کی‌روش: نمی‌خواهم جزیی از برنامه شکست ایران باشم

 

ما مسخره شما نیستیم

فوتبال نه کارلوس کی‌روش است، نه برانکو ایوانکوویچ. فوتبال چیزی فراتر از مرگ و زندگی هم نیست. این تک و تاب که طرف کی‌روش سنگر بگیریم یا طرف برانکو، این سوال بی‌پاسخ که تیم ملی اردوهای بلند مدت می‌خواهد یا نه؛ اینها هم فوتبال نیست. فوتبال ورای تمام این جدل‌ها، جای دیگری بازی می‌شود، در بازی‌های کوچک، با جان کندن برای قراردادهای کوچک در تیم‌های ورشکسته، در حضور تماشاگران عصبانی.

فوتبال در اتاق شرم‌آوری ساخته می‌شود که باشگاه استقلال برای پدیده‌اش دست و پا کرده بود، روی آن موکت کهنه، کنار آن آینه‌ شکسته، پشت آن پرده ژنده، وسط آن زندگی دردآلود. فوتبال در ورزشگاه‌های کوچک و زشت، روی چمن‌های کچل ساخته می‌شود. فوتبال را بازیکنان پرشماری که در سیستم معیوب گزینش استعدادها بیرون می‌مانند و مربیان کوچکی که هرگز اسمی از آنها نشنیده‌ایم می‌سازند. آنها فوتبال را زنده نگه می‌دارند. خبرنگارانی که برای فوتبال هیچ اندیشه‌ای تولید نمی‌کنند و به سیاق خبرسازی تلگرامی، تولید خبرهای مسخره از دست‌شان برمی‌آید و در جدل کی‌روش-برانکو فکر می‌کنند حتماً باید دقیقه‌ای یک خبر تولید کنند، آنها نیز جز آسیب‌هایی کوچک و بی‌مقدار اما آزاردهنده و دست و پاگیر حاصل دیگری برای فوتبال ندارند.

به بهانه بیانیه‌های روزانه کی‌روش

مدیریت فوتبال از کنترل فدراسیون خارج شده است؛ وقتی رییس کمیته انضباطی به صراحت اعتراف می‌کند که علی دایی را نمی‌توانیم کنترل کنیم، کارلوس کی‌روش که جای خودش را دارد. با این وضعیت فوتبال ایران بدترین روزهای چند سال اخیر را سپری می‌کند و سرمربی تیم ملی یک طرف قرار گرفته و همه فوتبال ایران مقابل او. این خطر وجود دارد که در نیمه دوم مقدماتی جام جهانی، این جدل‌ها و این تقابل‌ها به منافع ملی و تیم ملی آسیب وارد کند. برخلاف ادعای کی‌روش، در صورت ناکامی تیم ملی، این برانکو نیست که باید پاسخگو باشد بلکه طناب تقصیر را باید بر گردن مدیریت فوتبال ایران انداخت که همه چیز از کنترلش خارج شده. باید این پرسش را پیش روی تاج قرار دهیم که با این اوصاف، بیراه است اگر بگوییم فوتبال رییس ندارد؟

وقتی رییس فدراسیون با استعفای سرمربی تیم ملی مخالفت می‌کند، او خودش را محق می‌بیند که هر روز بیانیه جدیدی صادر کند و فوتبال ایران را به چالش بکشد.

 

فدراسیون و نسخه‌های غلط

فدراسیون فوتبال تن به بدرفتاری‌های کارلوس کی‌روش داده، تا آنجا که پس از خائن خطاب شدن یک مربی باشگاهی، عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال معتقد است که باید رعایت حال کی‌روش را کرد. اگرچه این‌ بار برانکو شروع‌کننده جدل با کی‌روش بود اما پس از یادداشت‌های تند کی‌روش که اتهاماتی در آن مطرح شده بود و از سوی برانکو قابل پیگیری قانونی بود، آن‌کس که سکوت کرد و تلاشش این بود که جو را متشنج نکند، باز هم برانکو بود و کی‌روش نه یک بار بلکه چندین بار به برانکو حمله کرد. کی‌روش اما باید بیش از آنکه منتقد یک مصاحبه از برانکو باشد، فدراسیونی را به نقد می‌کشید که در برگزاری اردو و بازی تدارکاتی ناکام بود. آن وقت باید می‌دیدیم که اگر کی‌روش رییس یا هیات رییسه فدراسیون فوتبال را با همان القابی خطاب می‌کرد که به برانکو نسبت می‌داد، باز هم رعایت حال و احوالش توصیه می‌شد؟

اینجا، این مزرعه حاصل‌خیز

اگر امروز فوتبال ما در اروپا چند ستاره درخشان دارد و در مقدماتی جام جهانی سرگروه هستیم و کره را در تهران و ازبکستان را در تاشکند شکست داده‌ایم، بی‌تردید نقش کی‌روش برجسته است ولی ظرفیت فوتبال ایران این اجازه را داده که سرمربی تیم ملی صاحب افتخارات سال‌های اخیر باشد. این را باید هم کی‌روش بداند و هم مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال که در مذاکره با سرمربی تیم ملی این مزرعه حاصلخیز ایران را به رخ کی‌روش بکشد که با آن می‌شود جهانی شد. پس تیم ملی را کم نبینیم و این مزرعه را ارزان نفروشیم.

تاج: بهترین‌ها دعوت می‌شوند

مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال در آخرین پرده از جدل کی‌روش و برانکو، در لفافه از دعوت شدن پرسپولیسی‌ها حرف می‌زند:انتخاب بازیکنان تیم ملی همانند دوره قبل است و بهترین‌های لیگ انتخاب و در خدمت تیم ملی فوتبال خواهند بود. در انتخاب بهترین‌ها از باشگاه‌های لیگ برتر، هیچ تیمی برای ما اعم از استقلال، پرسپولیس و سایر باشگاه‌های دیگر فرق نخواهد داشت و ملاک، بهتر بودن بازیکنان است. تیم ملی فوتبال در این دوره بیش از هر چیز، نیاز به آرامش وحدت و هماهنگی دارد تا مانند دوره قبل، با موفقیت این مرحله را نیز پشت سر گذاشته و با بهترین‌ها و سربلندی وارد مسابقات جهانی شویم.

کی‌روش اما همچنان به طور رسمی از دعوت کردن پرسپولیس‌ها حرف نزده و همه چیز در ابهام است. آیا لجبازی‌ها تمام شده و حوصله کی‌روش هم از آن همه لجبازی سر رفته؟ احتمالا اینطور است. منتظر فهرست با حضور پرسپولیسی‌ها باشیم و به این فکر کنیم که بزرگترین جدل سال، چه بیهوده بود.

 

کارشناسان: فرشاد کاس‌نژاد - سعید زاهدیان - سعید آقایی و آرمن ساروخانیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز