خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از بازخوردهای اعدام در ملاء عام؛

نمایندگان مجلس: اعدام در ملاء عام، ضامن امنیت روانی کشور است

asdasd
کد خبر : ۳۹۵۳۱

کسانی که توان دیدن اعدام را ندارند، برای تماشا نروند/حذف اعدام، پرستیژ حقوق بشری برخی کشورها شده است./اثربخشی اعدام های در ملاء عام زیاد است/اعدام در ملاء عام از وحشت می کاهد.

ایلنا: نمایندگان مجلس از اعدام در ملا عام به عنوان اقدامی مثبت نام می برند و برخی دیگر حذف اعدام را از سوی برخی کشورها نوعی پرستیژ اجتماعی تلقی می کنند.

در همین راستا خبرنگار ایلنا با برخی اعضای و نمایندگان عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی، اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی و کمیسیون امنیت ملی به گفت و گو نشست و نظرات آنها را در این راستا جویا شد.

برای تماشای اعدام ها نباید فرزندان خود را ببریم

رئیس کمیسیون اجتماعی در خصوص اعدام در ملاء عام اظهار داشت:‌ خیلی بد است که در کشورهای اسلامی، افرادی لات، قمه کشی کنند. وقتی چنین کاری می کنند مستحق اشد مجازات هستند.

عبدالرضا عزیزی با تاکید بر این مطلب به خبرنگار ایلنا گفت:‌ باید با این افراد برخورد جدی شود که به نظر من برخورد خوبی هم صورت گرفته است و اینطوری همه می فهمند که کشور بدون صاحب نیست که هر کسی هر کاری دلش خواست، انجام دهد.

عزیزی یادآور شد:‌ متاسفانه ما در پیشگیری اولیه دچار مشکل هستیم. یعنی ما باید در جامعه کاری انجام دهیم که افراد به سمت ناهنجاری اجتماعی نروند ولی اگر رفتند این برخورد مناسب است.

وی ادامه داد: اگر در پیشگیری اولیه موفق نبودیم، مجبوریم برای گسترده تر نشدن این حوادث به سمت این نوع از اعدام ها برویم.

نماینده شیروان در خصوص آثار مشاهده اعدام در ملاء عام توسط مردم نیز اذعان داشت:‌ مردم اشتباه می کنند که فرزندان خود را برای دیدن این صحنه ها می برند. چون بچه ها نباید صحنه های خشن را ببینند اما برای بزرگترها باید تماشا کنند که درس عبرتی برایشان می شود.

اعدام در ملاء عام برای امنیت روانی کشور خوب است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی نیز از دیگر موافقان اعدام در ملاء عام است.

محد اسماعیل سعیدی با تشریح دلایل موافقتش اظهار داشت:‌ گاهی وقت ها امنیت روانی جامعه به خطر می افتد. در همین زمینه برای بازگرداندن امنیت روانی به جامعه می توان از این نوع اعدام استفاده کرد.

سعیدی در همین زمینه به خبرنگار پارلمانی ایلنا تصریح کرد:‌ در برخی موارد مانند برخورد با اشرار اینگونه برخوردها لازم و خوب است. از منظری که ما به مسائل اجتماعی نگاه می کنیم، شاید سایر کشورها نگاه نکنند. از این رو آنها از این مسائل به عنوان کوباندن ایران استفاده می‌کنند.

اعدام در ملاء عام از وحشت می کاهد

یک عضو دیگر کمیسیون اجتماعی نیز گفت: آنچه قوه قضائیه انجام می دهد، همان چیزی است که مردم انتظار دارند.

ضرغام صادقی با اشاره به این مطلب به خبرنگار پارلمانی ایلنا تاکید کرد:‌ انتظار مردم این است که قوه قضائیه با اشرار و کسانی که می خواهند امنیت جامعه را مخدوش کنند، برخورد کند. کسانی هم که می خواهند، امنیت جامعه را مخدوش کنند در قانون برای آنها اشد مجازات تعریف شده است.

صادقی یادآور شد: هدف از این اعدام ها این است که رعب و وحشت را در کشور کم کنیم. قوه قضائیه میخواهد با این نوع اعدام ها، این پیام را دهد که اگر کسی وارد حوزه امنیتی کشور شود اصلا کوتاه نمی آید.‌

نماینده شیراز در مجلس نهم شورای اسلامی یادآور شد:‌ اعدام در ملاء عام انعکاس فراگیر دارد و این پیام را به خوبی منتقل می کند.

اثربخشی اعدام های در ملاء عام زیاد است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی قضایی با بیان این مطلب گفت:‌ اعدام سنگین ترین مجازات است و کشورهایی که این مجازات را دارند، به عنوان ناقضین حقوق بشر محسوب می شوند.

محمد علی اسفنانی در عین حال به خبرنگار پارلمانی ایلنا گفت:‌ خیلی از کشورها برای حفظ ظاهر حقوق بشری شان اعدام را از قوانین خود حذف کرده اند اما در پس پرده آن را انجام می دهند.

اسفنانی گفت:‌ یکی از آثار اعدام در ملاء عام این است که افراد از آن درس عبرت می گیرند. ما در قرآن هم مساله اعدام را داریم و حکم دادگاه و قوه قضائیه باید منطبق بر حکم خدا باشد. ‌اثر بخشی این مجازات ها برای جرم هایی که اثر ماندگار دارند، بسیار زیاد است.

حذف اعدام، پرستیژ حقوق بشری برخی کشورها شده است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم نیز به تشریح آثار بین المللی این نوع از اعدام ها پرداخت و گفت: اعدام نکردن و یا حذف اعدام از قوانین کشورها فقط پرستیژ حقوق بشری و اجتماعی دارد.

احمد بخشایش در همین راستا به خبرنگار پارلمانی ایلنا تاکید کرد:کشورهایی که اعدام را از قوانینشان حذف کرده اند و یا از اعدام در ملاء عام ایراد می گیرند و با نقد آن پز حقوق بشری می دهند باید دید که وقتی به اشرار خود می رسند با آنها چگونه برخورد می کنند.

بخشایش ادامه داد: ما نباید وارد بازی های حقوق بشری آنها شویم.

وی تصریح کرد: اعدام در ملاء عام عالی است و این نوع از اعدام فضا را برای اشرار نا امن می‌کند. از طرف دیگر مردم هم اطمینان پیدا می کنند که قوه قضائیه با کسانی که می خواهند فضای نا امن در کشور ایجاد کنند، برخورد جدی می کند.

کسانی که توان دیدن اعدام را ندارند، برای تماشا نروند

نماینده ساری در مجلس نهم شورای اسلامی در موافقت با اعدام ها در ملاء گفت:‌ اعدام در ملاء عام آسیب جدی به مردم یا کشور وارد نمی‌کند.

سید رمضان شجاعی کیاسری با بیان این مطلب به خبرنگار پارلمانی ایلنا اظهار داشت: کسی که هنجارها را می‌شکنند و با قانونشکنی  در جامعه رعب و وحشت ایجاد می کند، چنین کاری مستلزمش است.

به اعتقاد شجاعی کیاسری؛ برای برگرداندن آرامش به به جای رعب و حشت در کشور باید در ملا عام اعدام صورت گیرد که نگرانی های مردم رفع شود.

وی با اشاره به اینکه هر کاری بلاخره آسیبی هایی هم دارد، تصریح کرد:‌ البته این نوع اعدام ها آسیب جدی به کشور وارد نمی کند و اتفاقا از جهت اجتماعی برای برگرداندن آرامش و اطمینان به جامعه در خصوص برخورد حکومت با این ناهنجاری ها به نظرم کار مثبتی است.

نماینده ساری همچنین در خصوص تبعات تماشای این صحنه ها نیز گفت: کسانی که توان دیدن این صحنه ها را ندارند، بهتر است برای دیدن این صحنه ها به خیابان نروند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز