خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان‌رضوی تشریح کرد:

تامین منابع مالی بنگاه‌های تولیدی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

asdasd
کد خبر : ۳۸۹۰۷۰

استاندار خراسان رضوی بر لزوم همراهی همه جانبه دستگاه های اجرایی برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رضا رشیدیان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که اختصاص به پروژه های جهاد کشاورزی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشت، افزود: ملاک عمل سیاست های اقتصاد مقاومتی است و هر آیین نامه ای که خلاف این سیاست ها و راهبردها باشد باید اصلاح شود تا تولید و اشتغال و اهداف مربوطه محقق شود.

وی افزود: دستگاه‌ها در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید انعطاف لازم را در آیین نامه ها و شیوه نامه های داخلی خود داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مدیران و مسئولان دستگاه ها نباید به هیچ یک از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی "نه" بگویند، اظهار کرد: تاکنون 20 جلسه اقتصاد مقاومتی در استان برگزار شده و دستگاه های استان فرم های مربوط به اقتصاد مقاومتی موجود در سامانه را تکمیل کرده و به دبیرخانه ستاد در سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال کرده اند.

وی بیکاری را از جمله معضلات جدی استان دانست و گفت: در جلساتی با کانون کارآفرینان استان برنامه‌ریزی شد تا بر اساس سند آمایش سرزمینی و ظرفیت های نیروی انسانی و مزیت های بالقوه ای که در مناطق مختلف استان در حوزه های کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات وجود دارد کانون های کارآفرینی در شهرستان ها زیر نظر فرماندار با دبیری کانون کارآفرینی استان فعال شود.

رشیدیان تصریح کرد: بر این اساس برنامه ریزی شده تا این کانون ها با همکاری بخش خصوصی و دولتی، دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان و نیز مراکز اقتصادی، مزیت های شهرستان ها در حوزه های گوناگون به اشتغال تبدیل شود.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده، برای رسیدن به افق چشم انداز اشتغال در استان باید سالانه 105 هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

رشیدیان افزود: تحقق این میزان اشتغال به یک بسیج و حرکت جهادی نیاز دارد و در این راستا کانون های کارآفرینی به صورت پایلوت در دو شهرستان نیشابور و گناباد شکل می گیرد و امید است با همکاری بخش های مختلف این حرکت جهادی با کمک و همراهی مردم برای ایجاد فرصت های اشتغال جدید برای نیروهای جوان موثر باشد.

استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به وضعیت واحدهای اقتصادی استان و تلاش ها برای حفظ اشتغال موجود، گفت: در این مدت با بانک ها و صندوق توسعه ملی برای تامین اعتبارات مورد نیاز فعالیت های تولیدی کشاورری، صنعت، معدن و خدمات هماهنگی ها و مذاکرات متعددی انجام شده است.

رشیدیان باشاره به طرح تامین منابع مالی بنگاه های بزرگ استان از سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی در سال 95 در پروژه فولاد خراسان خبر داد و از بانک ملت برای تامین 100 میلیارد تومان تسهیلات برای تولید گندله فولاد این مجموعه و بانک تجارت برای تامین 150 میلیارد تومان تسهیلات به منظورپروژه تولید کنسانتره مربوط به فولاد خراسان در سنگان خواف تقدیر کرد.

استاندار خراسان رضوی همچنین به برگزاری جلسه با بانک های ملی، ملت، صادرات و سپه برای پیشنهاد پروژه های شرکت مپنا و درخواست تسهیلات از استان اشاره کرد و اظهار داشت: فاز نخست پروژه برقی کردن قطار مشهد-تهران در حد فاصل مشهد-نیشابور 400 میلیون تومان تسهیلات ریالی و 100 میلیون یورو اعتبارات ارزی برای خرید لوکوموتیو از جمله این پروژه ها است.

وی ادامه داد: برای طرح توسعه نیروگاه های فردوسی 400 میلیون تومان، راشد تربت حیدریه 100 میلیون تومان و نیروگاه 50 مگاباتی بادی نشتیفان خواف که کل سرمایه گذاری آن 90 میلیون دلار است 70 درصد تسهیلات از بانک های استان درخواست شده است که این پروژه ها از پیشنهادات شرکت مپنا بوده است.

استاندار خراسان رضوی در ادامه سخنانش به حجم سرمایه های خارجی وارده به استان اشاره کرد و گفت: کل مبلغ سرمایه خارجی وارد و جذب شده در سال گذشته معادل 308 میلیون دلار بوده است که این رقم تنها در سه ماهه نخست سال جاری به 54 میلیون دلار افزایش یافت.

رشیدیان تصریح کرد: علاوه بر این نیز سه طرح سرمایه گذاری خارجی به مبلغ 70 میلیون دلار در هیئت سرمایه گذاری خارجی مصوب و مجوز تضمین دولت صادر شده است.

وی در رابطه با واحدهای صنعتی مشکل دار استان، اظهار داشت: طی بررسی های انجام شده، از پنج هزار و 700 واحد صنعتی استان، 603 واحد تعطیل شده قابلیت راه اندازی مجدد دارند که از این تعداد 139 واحد به تملک بانک ها درآمده بودند.

وی تصریح کرد: از کل حدود شش هزار واحد صنعتی استان هم اکنون 29 درصد، شامل یکهزار و 667 واحد با ظرفیت کمتر از 50 درصد، 23 درصد، شامل یک هزار و 322 واحد با کمتر از 70 درصد ظرفیت فعالیت می کنند.

وی عنوان کرد: 48 درصد نیز با تعداد دو هزار و 759 واحد با ظرفیت بیش از 70 درصد تولید می کنند.

وی همچنین ادامه داد: هفت هزار و 49 واحد نیز در استان در حال ساخت است که از این تعداد 866 واحد در داخل شهرک های صنعتی ایجاد می شود.

به گفته وی، 260 واحد صنعتی از کل این مجموعه در دست ساخت بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و جزو اولویت های استان برای پیگیری و تکمیل هستند.

استاندار خراسان رضوی گفت: برای پروژه های کوچک و متوسط  تا تاریخ 20 تیر ماه سال جاری هزار و 280 واحد در سایت بهین یاب ثبت نام کردند که 590 واحد مربوط به بخش صنعت و 690 واحد نیز به حوزه کشاورزی مرتبط می شود.

وی با اشاره به ابلاغ سود 18 درصد تسهیلات،  به بانک های استان تذکر جدی داد تا پرداخت ها را طبق ضوابط بانک آغاز کنند و بررسی پروژه ها با سرعت هرچه بیشتر صورت پذیرد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: مدیریت عالی استان مصمم است که از سهم 16 هزار میلیارد تومانی کشوری از سهمیه های جذب نشده سایر استان ها استفاده کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز