خبرگزاری کار ایران

كنیسه یهودیان سنندج مرمت و بازسازی شد

asdasd
کد خبر : ۳۶۴۸۱

كنیسه یهودیان سنندج یكی از بناهای متعلق به دوران قاجاریه در این شهر است/ این كنیسه به شماره 26979 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

ایلنا- سنندج: كارشناس حفظ و احیاء اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان از مرمت و بازسازی كنیسه یهودیان سنندج به عنوان یكی از بناهای متعلق به دوران قاجاریه این شهر خبر داد.

خبات خلیلی در گفت وگو با ایلنا تصریح کرد: اعتباری افزون بر 120 میلیون ریال صرف مرمت اضطراری و بازسازی این بنای تاریخی شده است.

وی افزود: سبك سازی سقف چوبی پوسیده و مرمت آن با سقف چوبی سالم، اجرای ایزوگام، تراشیدن اندود سیمان مناطق ناهمگون، بازسازی بافت معماری بنا و اجرای اندود كاهگل نمای بیرونی از جمله قسمت های ترمیم شده این بنا است.

خلیلی گفت: این بنا دارای یك شبستان با 12 ستون چوبی است كه در گذشته با یك تیغه جدا كننده چوبی قسمتی از آن برای شبستان زنانه تفكیك شده و ورود به شبستان كنیسه نیز مستلزم عبور از حیاط بنا است.

كارشناس میراث فرهنگی كردستان یادآور شد: همچنین دیوار حصار آن با طاق نماهایی با قوس های دایره ای پوشیده شده و سر درب و نمای ورودی كنیسه با توجه به مقتضیات زمانی و وجود اقلیت های مذهبی، دارای معماری بسیار ساده و نوعی تزئینات خاص است.

وی گفت: با توجه به دخل و تصرفات مشهود در گذشته بنا، می توان به تخریب نمای اصلی شبستان و بازسازی آن با آجر فشاری و سیمان كاری، نمای اصلی اشاره كرد كه موجب شده بنا به بافت معماری با سبك قدیمی اولیه برگردانده شود.

خلیلی خاطرنشان کرد: از تزئینات حائز اهمیت این بنا می توان به شكل و طرح سرستون های چوبی، تزئینات گچ بری و قاب نسخ های خطی اشاره كرد كه اینك اثری از نسخ های خطی وجود ندارد.

كنیسه یهودیان به شماره 26979 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز