خبرگزاری کار ایران

بیانیه اتحادیه ناشران مسلمان در ارتباط با نمایشگاه فرانکفورت

اتحادیه جهانی ناشران مسلمان اعلام کرد در صورتی که مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت در دعوت خود از سلمان رشدی برای سخنرانی در این نمایشگاه تجدیدنظر نکنند، از حضور در شصت و هفتمین دوره آن خودداری می‌کند.

به گزارش ایلنا، به نقل از وبسایت اتحادیه جهانی ناشران مسلمان، متن بیانیه اتحادیه جهانی ناشران مسلمان در ارتباط با شصت و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت (۲۰۱۵ م) که به امضای علی زارعی نجفدری؛ دبیرکل این اتحادیه رسیده، به شرح زیر است:

فرهیختگان، آزادیخواهان و همه اصحاب اندیشه و فکر و قلم

‌ناشران مسلمان و آزاده جهان

سلام علیکم

استحضار دارید، نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی جهان، یکی از فرصت‌های مهم در ساخت، ترویج و عمومی‌سازی گفتمان پیشرفت در دستیابی شهروندان گیتی به فرهنگ و تمدن محسوب می‌شود که علاوه بر شور و حال و جنب و جوش‌های متداول، احساسی خوشایند را در ذهن زیبای دوستداران آزادی و تمدن‌ها، غرس می‌نموده است. نمایشگاهی که به دلیل مراقبت فرهنگی و انسانی در برگزاری آن، سیمایی دوستدار فرهنگ را تاکنون، از برگزار کنندگان، به جای گذارده است.

استحضار دارید، پیوسته و در سال‌های پیش، ابتدایی‌ترین مساله برای برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت، بهره‌مندی برگزار کنندگان آن از دانش و رعایت اصول حرفه‌ای و بین‌المللی نشر که راهگشای گفتگو‌ها و تعاطی فرهنگی بین دارندگان فرهنگ و تمدن ملت‌های بزرگ بوده است.

به اعتقاد ناشران مسلمان، درک ارزش‌های فرهنگی، آگاهی از عناصر ناب عرصه فرهنگ و چگونگی تعامل با ایشان و نیز آشنایی با مسائل و رویدادهای فرهنگی بین‌المللی از پیش نیازهای مهم برای سیاستگذاران و برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب در جذب بازار بین المللی است که با حضور پررنگ و آکادمیک فرهیختگان، نخبگان و اعضای هیات علمی مراکز علمی - پژوهشی، فراهم می‌گشته است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به لحاظ تعداد ناشران حاضر در آن، از بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب جهان، شمرده می‌شده است. حضور متخصصان صنعت چاپ، همراه با مشارکت نویسندگان و متولیان عرصه  نشر و همچنین شرکت‌های چند رسانه‌ای برای مذاکره و تعامل، همراه با عرضه و تبلیغ  آثار و یافتن بازارهای جهانی، آشنایی با ناشران و عقد قرار دادهای جدید در نمایشگاه، دستاوردهای اثربخشی را تاکنون برای کشور میزبان به ارمغان آورده است. لیکن اینک و در سال ۲۰۱۵، صیانت از دستاوردهای مذکور، برای ماندگاری شکوه آن در نمایشگاه فرانکفورت، امری اجتناب ناپذیر می‌نمایاند.

امتیازات مذکور، مسئوولیت سترگی است که با ایفای نقش‌های شگرف و هوشمندی متعهدانه مدیران نمایشگاه کتاب فرانکفورت، استمرار می‌یابد و امکان معرفی توانمندی‌ها و محصولات ناب را در سطح گسترده بین المللی، با برقراری ارتباط مستقیم با ذینفعان و شناخت دقیق از نیازهای ایشان و آگاهی از شناخت رقبا و آشنایی با خدمات، فرآورده‌ها و برنامه‌های مشتریان، همراه با ایجاد فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، ارتباط با نخبگان و فرهیختگان و ارائه دهندگان خدمات نشر، فراهم می‌سازد. سیاستگذاران و برگزارکنندگان محترم نمایشگاه کتاب فرانکفورت، بایسته است شناخت  دقیق از دغدغه‌ها، مسائل و موضوعات اساسی داشته و امکان برنامه‌ریزی برای حضور بلکه ظهور ناشران مسلمان جهان و حوزه فاخر نشر جهان اسلام را بر منبای درک درست متقابل بوجود بیاورند.

سوگمندانه، ناشران مسلمان جهان مطلع شده‌اند که سلمان رشدی که با اقدام موهن خود، آهنگ اسلام ستیزی را نواخت و در جامعه جهانی مسلمانان به‌دلیل دشنام و هتاکی به آخرین فرستاده خداوند متعال «رحمت اللعالمین»، به چهره منفور ضد فرهنگی، مبدل گردید، به نمایشگاه دعوت شده است. این چهره ضد حقوق بشر و ضد کرامت انسانی، به پیامبری توهین کرده است که برای راهنمایی و هدایت بشر، مبعوث گردیده‌اند. سلمان رشدی، نه تنها هیچ بهره‌ای از روشنفکری نبرده، بلکه با قشری‌نگری و لمپنیسم فکری فرهنگی و هتاکی به اسوه انسانیت، مورد نفرت و انزجار برخاسته از نگاه معنوی تمام مسلمانان و آزادیخواهان، در گیتی است.

شرمگینانه، وی هتاک پیامبر عظیم الشانی است که در قلوب مخالفان خویش، نفوذ فرموده است. انسان دوستی و ساده زیستی ایشان، در اوج اقتدار بود، با آنکه آن حضرت به اعتراف دشمنان آیین خویش، قدرت افسانه‌ای پیدا کرده بود، اما در خانه‌ای محقّر زندگی می‌کرد و لباسی ساده می‌پوشید و با همسایگان یهودی و مسیحی به قدری عادلانه و با مهربانی می‌زیست که آنان اسلام را از مسیحیت، جدا نمی‌پنداشتند. بسیاری از دانشمندانی که  هنوز هم تحت تاثیر ساده زیستی و سبک و سلوک زندگی پیامبر عظیم الشان اسلام، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم قرار دارند، این عوامل را سبب پیشرفت اسلام می‌دانند.

اتحادیه جهانی ناشران مسلمان با سپاس از تدابیر و برنامه‌ریزی و مساعی ارزشمندی که سیاستگذاران و برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، در سال‌های پیش معمول داشته و برای پیشرفت فرهنگ جامعه بشری اهتمام داشته‌اند، نگرانی عمیق و شدید خویش را از تصمیم غیرفرهنگی نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال ۲۰۱۵، به خاطر دعوت از عنصر هتاک و چهره مطرود مسلمانان جهان، سلمان رشدی، اعلام داشته و از سیاستگذاران و مدیران محترم نمایشگاه کتاب فرانکفورت، استدعای موکد دارند تا با تجدیدنظر جدی در حضور این چهره ضدفرهنگی، ماندگاری وزانت و وثاقت نمایشگاه کتاب فرانکفورت را، جاودانه، تضمین نمایند‌.

با تمام احترامی که برای سیاستگذاران و مدیران و برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت قائلیم، از آنان می‌پرسیم که چرا حاضر شدند حرمت فرهیختگان و حوزه فرهیختگی و نشر را با آوردن عنصر بی‌هویت فرهنگی و علمی همچون سلمان رشدی موهن، تنزل دهند!؟ این پرسشی اساسی است که ذهن فرهیختگان و بزرگان حوزه علم و ادب و فرهنگ و نشر را به خود مشغول می‌دارد.

با عنایت به مراتب فوق، اتحادیه جهانی ناشران مسلمان علیرغم تمهیدات و انجام مقدمات برای حضور در این نمایشگاه، اعلام می‌دارد چنانچه در این روزهای منتهی به برگزاری، مسئولین محترم این نمایشگاه در دعوت از این عنصر هتاک و موهن (سلمان رشدی) تجدید نظر ننموده و منصرف نشوند، به احترام خواست و عواطف مبتنی بر عقل و منطق مسلمانان و آزادیخواهان جهان، از حضور در شصت و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت آلمان درسال  ۱۳۹۴ه. ش ( ۲۰۱۵ م) خودداری می‌کند.

کد خبر : ۳۱۱۴۷۴