خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور مطرح کرد:

افزایش ناامیدی و افسردگی در دانشجویان پزشکی

asdasd
کد خبر : ۲۸۱۸۹۸

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور با بیان اینکه ناامیدی و افسردگی در دانشجویان پزشکی افزایش یافته گفت: این دانشجویان به آینده خود امیدی ندارند.

عزت‌الله گل‌علیزاده در نشست خبری امروز صبح با اصحاب رسانه گفت: بنابر آمار و ارقام 80 هزار پزشک عمومی عضو سازمان نظام پزشکی داریم البته آمار دقیقی در باره پزشکان عمومی فعال وجود ندارد.

وی گفت: برآورد می شود که 5 درصد پزشکان فوت کرده ، 5درصد مهاجرت کردهاند و بین 12 تا 15هزار استخدام در وزارت بهداشت صورت گرفته است. همچنین 18 تا 20 هزار پزشک طرف قرارداد با سازمان های بیمهگر هستند و مطب فعال دارند. همچنین 10 هزار دستیار داریم که به عنوان پزشک عمومی شناخته میشوند.

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور خاطر نشان کرد: بین 10 تا 12 هزار نفر نیز مشغول به کار نبوده و در حال آمادگی برای کنکور دستیار عمومی هستند.

گل‌علی‌زاده با اشاره به اینکه در مطالعهای که در سال 86 صورت گرفت نشان می دهد که پزشکان عمومی دوست دارند ادامه تحصیل دهند، گفت: پیش از این پزشک عمومی عمل آپاندیس، لوزه و گچ گیری ساده را انجام میداد و بار اصلی خدمات سلامت را برعهده داشت. در دنیا نیز 80درصد خدمات نظام سلامت توسط پزشکان عمومی ارائه میشود ما نیز باید به این سمت برویم.

وی گفت: برخی بیان میکنند که ما حاضریم ارقام نجومی هم پرداخت کنیم اما پزشکان حاضر نیستند به مناطق محروم بروند. این درست نیست برخی از همکاران ما تماس میگیرند و میگویند کی چنین چیزی اعلام شده و ما حاضریم با این شرایط به مناطق محروم برویم. برای این حرفها باید اسناد مربوطه ارائه شود.

وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در سال 84 گفت: این طرح در روستاها و برخی از شهرستانها اجرایی شد اما بنا به دلایلی در نیمه راه متوقف شد. در چند سال اول دستمزد پزشکان عمومی این طرح افزایش نداشت و این موضوع سبب شد که پزشکان قید حضور در پزشک خانواده را بزنند و ظرفیت ماندگاری آنها در روستاها کاهش یافت.

گل علی زاده تاکید کرد: پزشکان عمومی با اجرای محدودیتها جایگاه اصلی خود را از دست دادهاند و به گوشه رانده شدهاند و حتی برخی از آنها به مشاغل دیگری روی آوردهاند.

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور با اشاره به اینکه مطالعات نشان می دهد ناامیدی و افسردگی در دانشجویان پزشکی افزایش یافته گفت: این دانشجویان به آینده خود امیدی ندارند. جایگاه پزشک عمومی در نظام سلامت مشخص نیست. باید برنامهای تهیه شود و دولتهای آینده نیز به آن عمل کنند.نظام پزشک عمومی ما باید متناسب با نظام پزشک خانواده باشد. همچنین نظام پرداخت باید کنترل شود تا پزشک عمومی تمایل داشته باشد در این حوزه خدمت رسانی کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز