خبرگزاری کار ایران

شهردار رباط کریم:

وجود بناهای تاریخی هویت رباط کریم است

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۸۱۷

کاروانسرای حاج کمال یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر رباط کریم است که درزمان فتح‌علی‌شاه قاجار با معماری بسیار زیبا ساخته شده و لازم است جهت حفظ و استفاده بهینه ازاین مکان تاریخی که در منطقه قدیمی رباط کریم(بازارک) قرار گرفته، توجه جدی شود.

مختاری، شهردار رباط کریم، در جریان بازدید از بناهای تاریخی این شهرستان گفت: باتوجه به اینکه کاروانسرای حاج کمال یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر رباط کریم است که در زمان فتح‌علی‌شاه قاجار با معماری بسیار زیبا ساخته شده و لازم است جهت حفظ و استفاده بهینه ازاین مکان تاریخی که در منطقه قدیمی رباط کریم(بازارک) قرار گرفته، توجه جدی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مختاری افزود: اکنون مسئله مهمی که به نظر می‌رسد، بحثآزادسازی حریم کاروانسرا است و ما نیز بنا داریم توجه جدی به این امر داشته باشیم و در پی اهمیت دادن به این موضوع، جهت حفظ آثار تاریخی هستیم. چون رباط کریم از قدیم الایام مورد توجه بوده است و واقع شدن در جاده ابریشم خود بر اثبات این قضیه صحه می‌گذارد.

وی پس از بازدید از کاروانسرای حاج کمال خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از تلاش‌هایی که در گذشته صورت گرفته، تقدیر کنم. اما درخصوص تملک برخی از مکان‌ها و ساختمان‌های اطراف کاروانسرا، همکاری و هماهنگی میراثفرهنگی را می‌طلبد تا هم خود میراثبه‌درستی حفظ شود و هم آزاد سازی حریم آن به سهولت انجام گیرد، ضمن اینکه حقوق مالکین نیز مدنظر باشد.

شهردار رباط کریم ضمن اشاره به نقش مسئولین شهرستان به‌خصوص فرماندار رباط کریم و نماینده شهرستان در شناساندن و پیگیری جهت ثبت این اثر تاریخی در کنار آثار تاریخی جهان در یونسکو به‌عنوان یک شاخص و معماری منحصر به فرد، افزود: همت و تلاش همه مسئولین باعثمی‌شود احیانا‌ موانعی که برسر راه موجود باشد، در مدت زمان کوتاهی حل شود تا به نتیجه خوب برسیم. خود کاروانسرای حاج کمال از آن زیبایی و معماری تماشایی برخوردار است تا به مسئولین جهت ثبت کمک کند تا هرچه سریعترمراحل ثبت جهانی این اثرانجام گیرد.

مختاری سپس به استفاده بهینه از این مکان و بنای تاریخی اشاره کرد و گفت: بسیاری از کارهای فرهنگی می‌تواند در این کاروانسرا برگزار شود که ضمن شناساندن این بنای تاریخی با استفاده از فضای خوب و زیبای کاروانسرا، برای برگزارکنندگان مراسم و حاضرین نیز مفید واقع شود و اثرگذار باشد. البته شهرداری هم برنامه‌ها و جشن‌های فرهنگی خود را پس از این دراین مکان برگزار خواهد کرد. برگزاری مناسبت‌ها و برنامه‌های فرهنگی باعثمی‌شود، این مکان مورد استقبال رسانه ملی، تهیه کنندگان، و کارگردانان جهت ساخت فیلم و سریال باشد، همچنین این محیط برای برگزاری جشنواره‌های سنتی نیز مکان مناسبی به‌نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد: میراثبر جای مانده از گذشتگان در مطالعهٔ تاریخ بشر موثر هستند و حفظ آن‌ها سبب شناخت نیازهای گذشتگان است، که هرکدام انعکاس دهنده و باز گو کننده یک یا چندین موضوع خاص درزمان خاص هستند. فلذا حفظ و انتقال این فرهنگ‌ها بسیار اثر گذار است. از دیدگاهی دیگر حفظ آثار می‌تواند به اعتبارسنجی خاطرات گذشتگان کمک کند.

مختاری در پایان گفت: وجود چنین بنای ارزشمند تاریخی می‌تواند به‌عنوان یک هویت برای این شهر باشد. بنابراین همه مسئولین باید در کنارهم و دست در دست هم دهند تا این بنای تاریخی از این حالت خارج شود. چراکه توجه به ابنیه‌های تاریخی می‌تواند در جهت جذب گردشگر مثمر ثمر واقع شود و این دور از دسترس نیست. قرار گرفتن در کنار فرودگاه بین المللی نیز کمک بزرگی را برای جذب گردشگران خارجی حتی از دیگر نقاط کشورعزیزمان ایران اسلامی می‌کند. اگر بتوانیم این افکار و ایده را عملی سازیم در اقتصاد شهر نیز قطعا آثار خود را نشان خواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز