خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت پتروپارس:

راه اندازی آخرین واحد شیرین سازی گاز فاز ۱۲ پارس جنوبی

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۷۰۷

فاز ۱۲ پارس جنوبی بدون حضور توتال، انی یا استات اویل با موفقیت به اجرا در آمد / ارزش محصولات تولید شده فاز۱۲ ماهانه بیش از ۳۲۷ میلیون دلار است و میزان کل تولید گاز شیرین این فاز حدود ۶ میلیون تن و میزان میعانات گازی تولیدی نیز بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ بشکه است که درآمد حاصله از این محصولات تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور بوده است.

مدیرعامل شرکت پتروپارس از راه اندازی ششمین و آخرین واحد گازی پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی خبر داد و گفت: در سال ۹۳ با وجود تحریم‌ها، توانستیم با تلاش مضاعف بر تمام مشکلات فائق بیاییم و با راه‌اندازی ۶ واحد شیرین‌سازی، آمادگی داریم تا پالایشگاه عظیم فاز ۱۲ پارس جنوبی را با تجهیزات پیشرفته و به صورت تولید مستمر آماده برگزاری جشن تولید در دهه اول اسفندماه کنیم.


محمدجواد شمس همزمان با برگزاری جشن‌های سی و ششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: از ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ تولید اولیه با ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز شیرین در روز محقق شد و در طول یک سال گذشته، با سرلوحه قرار دادن سیاست های اقتصاد مقاومتی و با عزم ملی و مدیریت جهادی تمام دلسوزان صنعت نفت توانستیم به صورت شبانه روزی برنامه‌ریزی و فعالیت کنیم که نتیجه این اقدامات راه‌اندازی و در مدار قرار گرفتن ردیف‌های دوم تا پنجم شیرین‌سازی پالایشگاه بود و ششمین و آخرین ردیف نیز راه اندازی شده و تا پایان هفته در مدار تولید قرار ‌می‌گیرد.


راه اندازی ۶ واحد در طول یک سال چیزی شبیه معجزه است


وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشور، راه اندازی ۶ واحد در طول یک سال، فراتر از معجزه است، اظهار داشت: این اقدام جهادی در زمان کوتاه، نیازمند یک مدیریت فنی و بهینه است که در یک سال اخیر با تدبیر وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران با موفقیت محقق شد.


مدیرعامل شرکت پتروپارس با اشاره به اینکه با وجود تنگناهای مالی، شرکت نفت نیز تا حد ممکن حمایت کرد تا عملیات اجرا استمرار داشته باشد، خاطرنشان کرد: پالایشگاه گازی مثل یک کارخانه کوچک نیست که شش ماهه راه اندازی شود. در طول یک سال اخیر مدیریت کلان وزارت نفت مجدانه پیگیر کار بود تا ۶ واحد پالایشگاه راه اندازی شد و علاوه بر آن، یک ردیف بازیابی گوگرد نیز به بهره برداری رسید.


وی با بیان اینکه تا پایان بهمن نیز ردیف دوم بازیابی گوگرد نیز به بهره برداری می‌رسد اظهار داشت: بر این اساس فاز ۱۲ پارس جنوبی توانسته است کمتر از یک سال، دو ردیف بازیابی گوگرد و ۶ ردیف شیرین سازی گاز را که دارای واحد تحت لیسانس نیز می‌باشد، راه اندازی و به بهره برداری برساند که موفقیت بسیار بزرگی است.


نصب و راه اندازی دو سکوی دریایی در سال ۹۳


شمس با تاکید بر اینکه در بخش دریا نیز اتفاقات بزرگی افتاده است که برای صنعت نفت و دانش مهندسی کشور یک افتخار محسوب می شود، تصریح کرد: امسال شاهد انتقال، نصب و راه اندازی دو سکوی B و C فاز ۱۲ پارس جنوبی بودیم که این کار جز با عزم و مدیریت بهینه مدیران ارشد صنعت نفت امکان پذیر نبود.


وی افزود: در بخش حفاری نیز برنامه‌ریزی و اقدامات منظمی انجام شد تا با وجود اعمال تحریم‌ها و ترک شرکت‌های بین‌المللی، با تزریق مالی و حمایت شرکت‌های ایرانی برای خرید تجهیزات و اقلام، کارها بدون وقفه ادامه پیدا کند.


مدیرعامل گروه پتروپارس خاطرنشان کرد: هم اکنون در پروژه فاز ۱۲ تعداد ۲۹ حلقه چاه به تولید رسیده و روزانه حدود ۲ میلیارد فوت مکعب گاز از طریق سه سکوی دریایی و خطوط لوله دریائی مربوطه به تاسیسات خشکی ارسال می شود و نگرانی مسئولان برای کمبود گاز و کاهش فشار را برطرف کرده است.


تحریم ها موجب رشد پیمانکاران داخلی شد


شمس تاکید کرد: هرچند تحریم‌ها از سرعت پیشرفت پروژه کاست و ما را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد، اما برکات بسیاری داشت که یکی از آنها ارتقای توان داخلی و تقویت پیمانکاران کشور بود.


وی با بیان اینکه در ابتدای عقد قرارداد فاز ۱۲، درصد مشارکت سهم ایرانی(Iranian Content) در اجرای پروژه حدود ۵۱ درصد پیش بینی شده بود، اظهار داشت: شرایط در اثر تحریم‌ها به گونه ای رقم خورد که متخصصان و مهندسان کشور با تمام توان و با روحیه جهادی و انقلابی نگذاشتند که پروژه بر زمین بماند.


مدیرعامل شرکت پتروپارس افزود: در نتیجه همین روحیه، مشارکت ایرانی در بخش تاسیسات فراساحل به صورت کامل(۱۰۰ درصد) توسط شرکت های پیمانکار ایرانی انجام و در بخش خشکی نیز حدود ۷۵ درصد کار به پیمانکاران ایرانی سپرده شد.


فاز ۱۲ پارس جنوبی ایرانی ترین پروژه صنعت نفت کشور است


وی افزود: نیروهای متخصص و کارآمد ما در حفاری پتروپارس با حمایت شرکت ملی نفت و شرکت نفت و گاز پارس توانستند برای اولین بار در کشور، تجهیزات تکمیل چاه را در کارخانه KCT تولید کرده و گلوگاه توقف پروژه‌های گازی را بر طرف نمایند. به همین دلیل فاز ۱۲ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده و کمبود گاز کشور جبران شد. بنابراین شاید بتوان فاز ۱۲ پارس جنوبی را ایرانی ترین پروژه صنعت نفت کشور نامید.


این مدیر ارشد نفتی در خصوص درس آموخته های فاز ۱۲ پارس جنوبی، گفت: قبلا در پروژه‌های فازهای قبلی پارس جنوبی، تمام یا حداقل بخشی از کار توسط شرکت‌های نفتی خارجی مانند توتال، انی یا استات اویل انجام می‌شد، در حالی که پتروپارس توانست برای اولین بار این ابرپروژه را از مراحل ابتدایی مطالعات پایه و مرحله برگزاری مناقصات متعدد و پیچیده و سپس ساخت و نصب و نهایتا راه اندازی با موفقیت به اجرا در آورد. همچنین برای اولین بار در پروژه‌های پارس جنوبی، پتروپارس موفق به مدیریت عملیات و راهبری فعالیت‌های پیچیده حفاری در دریا بدون مشارکت شرکت‌های نفتی خارجی شد.


فاز ۱۲ تا کنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد برای کشور داشته است


شمس با بیان اینکه فاز ۱۲ پارس جنوبی به تنهایی تقریبا ۴ درصد از کل گاز میدان پارس جنوبی و کمی کمتر از یک درصد از کل گاز جهان را در خود جای داده است، تصریح کرد: این پروژه در ابعاد نیروی انسانی، سرمایه گذاری، میزان سودآوری برای کشور و… بزرگترین پروژه تاریخ صنعت کشور است.


وی با تاکید بر اینکه ارزش محصولات تولید شده فاز۱۲ ماهانه بیش از ۳۲۷ میلیون دلار است، خاطرنشان کرد: میزان کل تولید گاز شیرین این فاز حدود ۶ میلیون تن و میزان میعانات گازی تولیدی نیز بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ بشکه است که درآمد حاصله از این محصولات تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور بوده است.


وی افزود: تا کنون بیش از ۱۴۳ میلیون نفر ساعت در این ابرپروژه ملی کار شده است که به عبارت دیگر هر ایرانی بیش از ۲ ساعت در این پروژه کار کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز