خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

نمی‌توان اهداف سیاسی را در تعیین شاخص‌ها از نظر دور داشت

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۶۹

استانداری مردم را به عنوان محور فعالیت‌های خود قرار داده و تک‌تک آحاد جامعه را در فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود شریک و سهیم می‌کند.

ایلنا- تبریز: استاندار آذربایجان شرقی گفت: در تعیین شاخص‌ها نمی‌توان اهداف سیاسی را از نظر دور داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا احمد علیرضا بیگی صبح روز یکشنبه در جلسه تبیین مدل تعالی سازمانی با محوریت استانداری آذربایجان شرقی، با بیان این که هر دستگاه برای خود محوریتی اتخاذ می‌کند که مبنای تحقق اهداف آن دستگاه قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: استانداری مردم را به عنوان محور فعالیت‌های خود قرار داده و تک‌تک آحاد جامعه را در فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود شریک و سهیم می‌کند.

وی افزود: بهره‌مندی عادلانه مردم از شاخص‌های توسعه و برقراری عدالت اجتماعی باید در مدل‌های سازمانی مورد توجه قرار گیرد.

بیکی با اشاره به گسترده بودن نقش حاکمیتی استانداری در گستره استان اظهار داشت: اعمال حاکمیت استانداری فراتر از زیرمجموعه‌های وزارت کشور یا قوه مجریه است و ادارات زیرمجموعه استانداری باید پاسخگوی نیازهای مردم در ابعاد گوناگون باشند.

وی با تاکید بر بهره مندی جدی از توانایی مردم در بحث نظارت بر عملکرد و ارزیابی کارآمدی دستگاه‌ها گفت: باید فرهنگ یکسانی بر ساختار اجرایی کشور حاکم شود و در این میان جایگاه استانداری جایگاه بسیار خطیری است و تحقق اهداف و وظایف آن نیازمند یکنواختی آموزش‌ها از بالاترین سطوح تا سطوح پایین‌تر مدیریتی است.

وی تصریح کرد: مبنای فعالیت دستگاه‌ها باید بر اساس سند راهبردی استان که مبتنی بر قابلیت‌ها تنظیم شده قرار گیرد و اهداف این سند برای همه دستگاه‌ها تبیین شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر استفاده از تجارب موفق در دستگاه‌های اجرایی، افزود: این موضوع باید با طراحی سامانه پیشرفته‌ای که قابل مراجعه همگان و عرضه تجارب و قابلیت‌های موفق آنان در این سامانه باشد مورد توجه قرار گیرد.

در این جلسه که با حضور معاونان و مدیران کل استانداری آذربایجان شرقی و چند تن از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، مدل تعالی سازمانی توسط کارشناس وزارت کشور تشریح و در ادامه نمونه‌ای از دستورالعمل‌های آن برای آشنایی بیشتر مدیران اجرا شد.

مدل تعالی سازمانی یا EFQM یک چارچوب خودارزیابی و سنجش است که موجب حرکت و هدایت فعالیت‌های سازمان‌ها در جهت بهبود مستمر می‌شود. این مدل به عنوان یکی از رویکردها و ابزارهای مدیریتی، سازمان‌ها را ارزیابی کرده و با اندازه‌گیری عملکرد آنها و ارایه تصویر واقعی از فعالیت‌های سازمانی، تفاوت‌های موجود را با وضعیت مطلوب شناسایی می کند و باعث اقدام سازمان‌ها در جهت کاهش و از بین بردن این تفاوت‌ها می شود تا به سطوح عالی سازمانی دست یابند.
مدل تعالی سازمانی ایران با اقتباس از مدل اروپایی آن از سال 1382 شروع شد که بر اساس ارزیابی سازمان‌ها سه نوع تندیس و دو نوع گواهینامه اهتمام در نظر گرفته شده است كه به بهترین سازمان در هر زمینه كاری مشروط به كسب حداقل امتیاز لازم ارایه می‌شود.

مفاهیم بنیادین تعالی سازمانی هشت‌گانه مشتمل بر نتیجه محوری، مشتری مداری، توسعه و تحول کارکنان و مشارکت آنها، مدیریت بر مبنای فرآیندها و واقعیت‌ها، یادگیری و نوآوری و بهبود مستمر، راهبری و انسجام در اهداف، مسئولیت اجتماعی و عمومی و توسعه همکاری با شرکای تجاری بوده و پایه‌های اصلی برنامه‌ریزی و استقرار سیستم‌ها را تشکیل می‌دهند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز