خبرگزاری کار ایران

معاون مدیر عامل صنایع ملی پتروشیمی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

پتروشیمی برگ‌های برنده را برای بخش خصوصی رو کرد / تشویق برای سرمایه گذاری در تولید متانول

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۵۷۷

اگر بخش خصوصی از همین امروز به پروژه‌های تولید متانول و تبدیل آن به پروپیلن و اتیلن ورود پیدا کند برنده خواهد بود.

معاون مدیر عامل صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به صرفه اقتصادی تولید متانول برای کشور از بخش خصوصی خواست هر چه زود‌تر وارد عرصه تولید این محصول شود.

محمد حسن پیوندی معاون مدیر عامل صنایع ملی پتروشیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه آیا تولید ۲۵ میلیون تن متانول در ۵ سال آینده با توجه به پیش بینی کاهش قیمت آن صرفه اقتصادی خواهد داشت یا خیر؟، گفت: این میزان متانول تولید شده قرار است به پروپیلن و اتیلن تبدیل شود.

وی افزود: اگر بخش خصوصی از همین امروز به پروژه‌های تولید متانول و تبدیل آن به پروپیلن و اتیلن ورود پیدا کند برنده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفته بود: در حال حاضر ۵ میلیون تن متانول در حال تولید داریم که تا ۵ سال آینده این میزان به ۲۵ میلیون تن خواهد رسید که باعثافت قیمت آن خواهد شد و این برگه برنده‌ای برای کشور ما خواهد بود.

متانول یکی از سه محصول بسیار مهم صنایع شیمیایی در دنیا بوده و مواد بسیاری از آن مشتق می‌شوند. همچنین با توجه به کمبود قابل پیش بینی منابع انرژی در آینده، مصرف مستقیم متانول به عنوان سوخت پاک یا در تولید هیدروژن مصرفی پیل‌های سوختی، بسیار مورد توجه است.

این محصول به‌عنوان ضد یخ، حلال و سوخت بکار برده می‌شود و همچنین به صورت محدود به عنوان سوخت در موتورهایی با سیستم احتراق داخلی نیز استفاده می‌شود.

۴۰ درصد از متانول تولیدی برای تهیه فرمالدئید استفاده می‌شود که آن هم در تهیه پلاستیک، تخته سه لایی، رنگ و مواد منفجره استفاده می‌شود. بنابراین با توجه به کاربردهای فراوان متانول میزان نیاز به آن بسیار افزایش یافته است.

در حال حاضر به طور متوسط سالانه بیش از ۵ میلیون تن متانول در صنعت پتروشیمی ایران تولید و به بازارهای جهانی به ویژه شرق آسیا صادر می‌شود و ایران پس از کشورهای چین، عربستان سعودی و ترینیداد و توباگو چهارمین قطب تولید متانول در جهان است.

کل ظرفیت تولید متانول در جهان بیش از ۵۰ میلیون تن در سال برآورد می‌شود که ایران با بهره‌برداری از مجتمع‌های پتروشیمی زاگرس، خارک، شیراز و فن‌آوران بین ۵ تا ۷ درصد بازار جهانی این محصول استراتژیک پتروشیمی را در اختیار دارد.

با این وجود ایران با در اختیار داشتن بیش از ۳۳ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی جهان و با توجه به راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی مشکلی در تأمین خوراک واحدهای جدید تولید متانول ندارد.

در مجموع، برآورد‌ها نشان می‌دهد با توجه به کمبود خوراک گاز طبیعی در عربستان سعودی و ترینیداد و توباگو، ایران در آینده با برخورداری از مزیت ذخایر گاز و ساخت و بهره‌برداری از مجتمع‌های جدید پتروشیمی تولید متانول، می‌تواند به عنوان دومین تولید کننده این محصول پتروشیمیایی در بازار جهانی عرض اندام کند.

اکنون بزرگ‌ترین طرح تولید متانول دنیا به ظرفیت تولید سالانه ۲میلیون تن در منطقه دیر در حال ساخت است و حدود ۱۰ طرح دیگر متانول در ایران در دست اجرا یا بررسی است که می‌تواند تولید متانول ایران را افزایش دهد.

با توجه به دسترسی ایران به گاز به عنوان خوراک واحدهای متانول که با بهره برداری از فازهای جدید میدان گازی پارس جنوبی این دسترسی بیشتر هم می‌شود و با عنایت به افزایش تقاضای جهانی برای متانول، به نظر می‌رسد تحقق رویای پنج برابر شدن تولید متانول ایران دور از دسترس نباشد مشروط به آنکه منابع مالی مورد نیاز برای بهره برداری از واحدهای جدید تامین شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز