خبرگزاری کار ایران

از ابتدای مهرماه تا پایان روز چهارشنبه،

حجم بارش های کشور به ۶۰ میلی متر رسید

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۵۷۱

تهران - ایرنا - حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز چهارشنبه گذشته به ۶۰ میلی متر رسید.

حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز چهارشنبه گذشته به ۶۰ میلی متر رسید.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، این میزان بارش در مدت مشابه سال آبی گذشته ۵۰ میلی متر بوده که در مقایسه با میزان بارش امسال ۲۰ درصد و نسبت به متوسط درازمدت ۴۶ درصد افزایش یافته است.

طبق این گزارش، میزان بارش ها در دوره درازمدت ۴۳ ساله در همین زمان ۴۱ میلی متر ثبت شده است.

بیشترین افزایش بارندگی تا پایان هفته گذشته در مقایسه با دوره درازمدت در ایستگاه دهلران در استان ایلام با ۱۰ برابر افزایش بارش بوده و ایستگاه میانده در استان کرمان با ۱۰۰ درصد کاهش کمترین میزان بارندگی در مقایسه با دوره درازمدت را داشته است.

ایران به دلیل موقعیت جغرافیائی و قرار گرفتن در منطقه خاورمیانه از کشورهای کم آب جهان به شمار می رود اکثر مساحت ایران را نقاط کویری و بیابان های خشک و سوزان فرا گرفته است و به جز باریکه سر سبز کناره دریای مازندران، میزان بارش در سایر نقاط آن به اندازه ای نیست تا حفره های خشک زیرزمینی را سیراب کند.

در کشورهای در حال توسعه میزان آب مصرفی برای هر هکتار زمین کشاورزی دو برابر کشورهای توسعه یافته می باشد. در حالی که محصول برداشت شده از هر هکتار ۳/۱ این کشورها میباشد. در این کشورها میزان زیادی از آب در شبکه های انتقال آب به هدر می رود که این میزان در ایران به ۳۰% می رسد.

کارشناسان می گویند: نرخ آب بها در ایران در حدی نیست که حساسیت مشترکان پرمصرف را برانگیزد تا الگوی مصرف خود را اصلاح کنند. با این حال تاکید می کنند که اصلاح الگوی مصرف تنها راه مدیریت منابع آبی کشور نخواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز